Foto: AFP/Scanpix/LETA

Melnkalnes valdība bijusi spiesta pagarināt Ķīnas investoram izsniegto būvniecības atļauju valsti šķērsojošās Baras-Boljares autostrādes pirmās daļas pabeigšanai, ziņo "Balkan Insight".

Līdzšinējais projekta pabeigšanas datums bija šā gada 30. septembris, bet lielceļa posma būvniecība ir stipri iekavējusies. "Ķīnas ceļu un tiltu korporācija" (CRBC) būvētais 110 kilometrus garais ceļa posms pāri kalniem un dziļām aizām kopumā izmaksās aptuveni 1,5 miljardus eiro, šobrīd lēš eksperti, ņemot vērā, ka sākotnēji plānotās izmaksas ir jau vairākkārt augušas.

Aptuveni 800 miljonus eiro no tā sedz pašas Ķīnas "Exim Bank" izsniegts kredīts, kopējot līdzīgu Ķīnas finansētu projektu īstenošanu daudzviet pasaulē. Pirmais ikgadējais maksājums aptuveni 60 miljonu eiro apmērā ir paredzēts jau nākamgad. Projekts ir viena no Ķīnas vērienīgās "viena josta, viens ceļš" daļām, kuras ietvaros Austrumu lielvara izsniedz kredītus vērienīgiem projektiem, kurus valstis citādāk nespētu atļauties, pretī saņemot dabas resursus, ietekmi konkrēto objektu turpmākā apsaimniekošanā vai cita veida ietekmi.

Tagad lielceļa pirmā posma pabeigšana, to galvenokārt skaidrojot ar ķīniešu speciālistu nespēju ierasties valstī pandēmijas dēļ, atlikta līdz nākamā gada jūnijam. Savukārt visas Adrijas jūru un Serbijas robežu (un reiz tās galvaspilsētu Belgradu) savienojošās šosejas konkrētu pabeigšanas termiņu nemaz nav. Eiropas Investīciju banka līdz šim atteikusi finansējumu lielceļa otrā posma pabeigšanai, to pamatojot ar pārāk mazo satiksmi plānotajā posmā, kas neesot adekvāta iepretim aplēstajām izmaksām.

Projekta nākotne būs atkarīga arī no augustā notikušo vēlēšanu uzvarētāju izveidotās valdības – to vēl veido trīs politiskie spēki, kuri ilgstoši atradušies opozīcijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!