Globālā aviopārvadājumu nozare 2005.gadā kopumā varētu ciest sešu miljardu dolāru (3,7 miljardi latu) lielus zaudējumus, salīdzinot ar 4,8 miljardu dolāru (2,7 miljardi latu) zaudējumiem 2004.gadā, teikts Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) pirmdien izplatītajā paziņojumā.
Zaudējumu pieaugums tiek saistīts ar augstajām degvielas cenām. 2005.gada zaudējumu prognoze ir balstīta uz naftas cenu 47 dolāri (26,4 lati) par barelu, un ir paaugstināta no pagājušajā mēnesī izteiktās prognozes, kas paredzēja 5,5 miljardu dolāru zaudējumus.

"Krīze mūsu nozarē turpinās, kopējais šī gada degvielas rēķins, kas varētu sasniegt 83 miljardus dolāru (46,6 miljardi dolāru), grauj mūsu ienesīgumu," Tokijā notiekošajā IATA sanāksmē paziņoja asociācijas ģenerāldirektors Džovanni Bisinjāni.

"Eiropas valdību plāni iegūt papildus finansējumu subsīdiju palielināšanai 7,8 miljardu dolāru (4,4 miljardi latu) vērtībā, uzliekot nodokļus gaisa satiksmei neapšaubāmi ir visdumjākais veids, kā palīdzēt attīstības valstīm," viņš norādīja. "Samazinot subsīdijas Eiropas lauksaimniekiem tikai par 12%, nepieciešamie 7,8 miljardi tiktu iegūti," viņš piebilda.

IATA ir aicinājusi valstu valdības samazināt aviosatiksmei un kompānijām piemērojamos nodokļus, paātrināt tirgus liberalizāciju, kā arī izveidot vienotu regulatoru, kas nodrošinātu, ka aviopārvadājumu kompānijas darbojas un attīstās efektīvi. "Tas ir nesaprātīgi, ka Eiropā ir 35 gaisa satiksmi regulējošas institūcijas," uzskata Bisinjāni.

Kopējais pārvadāto pasažieru skaits pasaulē šī gada pirmajos četros mēnešos ir palielinājies par 8,7%, tomēr šis pieaugums nav radījis ienesīgumu, kas skaidrojams ar augstajām degvielas cenām un neefektīvo darbības organizāciju. Pasaules aviopārvadājumu industrija racionalizācijas programmu ietvaros šogad cer par 4,5% samazināt to struktūrvienību izmaksas, kuras nav saistītas ar degvielas izmantošanu, kā arī uzlabot pakalpojumu kvalitāti un maršrutu plānus.

Tomēr vairākas aviokompānijas sāk veiksmīgi pārvarēt degvielas cenu un zemo cenu aviokompāniju konkurences izraisītās grūtības. Aviokompānijas cer, ka nākotnē nozares stāvoklis varētu uzlaboties.

"Nepārprotami, naftas cenas uztrauc mūs visus," paziņoja aviokompānijas "Air Canada" mātes uzņēmuma "Ace Aviation" vadītājs Roberts Miltons. Viņš piebilda, ka naftas cenai paaugstinoties par vienu dolāru (0,56 lati) par barelu, aviokompānijas izmaksas palielinās par 28 miljoniem dolāru (15,7 miljoni latu) gadā. "Es domāju, ka mēs mācamies tikt galā ar šo situāciju - dažu pēdējo gadu laikā mums ir izdevies samazināt savas pamatdarbības izmaksas par apmēram diviem miljardiem dolāru gadā," viņš atklāja.

Savukārt citas kompānijas no pieaugošās globalizācijas, pieaugot ārvalstu lidojumu apjomiem un palielinoties maršrutu skaitam, tikai iegūst. Piemēram, Indijas aviokompānijas "Jet Airways" tīrā peļņa iepriekšējā ceturksnī palielinājusies par 60%. "Jet Airways" pārstāvji uzskata, ka ieviešot arvien jaunus starptautiskos maršrutus, šāda izaugsme varētu turpināties arī nākotnē.

"Mēs prognozējam, ka 2005./2006. finanšu gads varētu pat būt labāks, savukārt dažu nākamo gadu laikā mēs ceram sasniegt 15% izaugsmi gadā," norādīja "Jet Airways" vadītājs Narešs Gojals.

Pagājušajā gadā IATA uzsāka vērienīgu izmaksu samazināšanas programmu, kas paredz stimulēt biļešu tirdzniecību internetā, ieviest pašapkalpošanās biļešu reģistrācijas vietas un ar svītrkodiem aprīkotas iekāpšanas kartes. Tiek prognozēts, ka šī programma varētu samazināt aviopārvadājumu nozares izmaksas par apmēram 6,5 miljardiem dolāru (3,65 miljardi latu) gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!