Aviokompānijas "Rolkan Investments" lidmašīnas "An-72", kuru piloti - Igaunijas pilsonis Aleksejs Rudenko un Krievijas pilsonis Vladimirs Sadovņičijs - ir notiesāti Tadžikistānā, varēja tikt aizturētas jebkurā valstī, jo starptautiskās aviācijas iestādes jau 2010.gadā aizliedza to ekspluatāciju, ceturtdien ziņoja Krievijas laikraksts "Izvestija".

"Lidmašīnas lidoja bez īstiem dokumentiem, to oriģinālus neviens viņiem neprasīja un uzrādītos viltojumus kārtīgi nepārbaudīja. Kompānijas īpašnieki neieguldīja naudu lidmašīnas apkopē un izspieda no tām visu iespējamo," sacīja viens no Apvienoto Arābu Emirātu aviokompānijas "Khatlon FZE" vadītājiem Oļegs Baranovs.

Viņš pastāstīja, ka šo lidmašīnu dzinēju ekspluatācijas termiņu 2008.gada jūnijā vajadzēja pagarināt lidmašīnu rūpnīcā "Antonov", bet īpašnieki to neizdarīja. Dzinēju izstrādātāji par to paziņoja Gruzijas aviācijas iestādēm, kuras izsvītroja šīs lidmašīnas no reģistra.

Baranova teikto apstiprināja rūpnīcas pārstāvji. Viņi arī paziņoja, ka aizturētās lidmašīnas ir militārā transporta lidmašīnas, kuru ekspluatācijas termiņš beidzies jau 1999.gadā.

"Mēs vairākkārt sazinājāmies ar īpašniekiem un izteicām ierosinājumu pārveidot tās par civilām lidmašīnām "An-72-100" un pagarināt izmantošanas termiņus, bet visi priekšlikumi tika ignorēti," pastāstīja uzņēmuma preses dienests.

"Antonov" pārstāvji sacīja, ka 2010.gadā vērsušies Ukrainas Valsts aviācijas administrācijā ar lūgumu paziņot Starptautiskajai civilās aviācijas organizācijai (ICAO) par to, ka "Rolkan Investments" lidmašīnas nav lidošanai piemērotas un to eksplutācija ir aizliegta.

"Antonov" to paziņoja arī Gruzijas aviācijas iestādēm, kuras tomēr iekļāva šīs lidmašīnas Gruzijas valsts reģistrā - gan tikai ;uz diviem mēnešiem. Baranovs apgalvo, ka uz šo divus mēnešus spēkā bijušo dokumentu pamata lidmašīnas lidojušas turpmākos trīs gadus.

Baranovs sacīja, ka informācija par šo lidmašīnu izmantošanu bez lidošanas derīguma sertifikātiem un reģistrācijas nonākusi arī līdz Afganistānas iestādēm un tās likušas aizturēt trīs "Rolkan Investments" lidmašīnas, no kurām divas vadīja Rudenko un Sadovņičijs.

"Rolkan Investments" ģenerāldirektors Sergejs Polujanovs, uzzinot par to, licis šo triju lidmašīnu pilotiem steidzami aizlidot no Kabulas. Rudenko un Sadovņičijs to izdarīja, bet tika aizturēti Tadžikistānas pilsētā Korgantepā, kur viņi veica piespiedu nolaišanos, stāstīja Baranovs.

Jau vēstīts, ka "Rolkan Investments" lidmašīnu pilotiem Igaunijas lidotājam Aleksejam Rudenko un Krievijas lidotājam Vladimiram Sadovņičijam Tadžikistānas dienvidu Hatlonas apgabala tiesa 8.novembrī piesprieda astoņu ar pusi gadu ieslodzījumu par starptautisko gaisa satiksmes noteikumu pārkāpšanu, valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu un kontrabandu.

Rudenko un Sadovņičijs tika aizturēti 12.martā pēc divu "Rolkan Investments" lidmašīnu "An-72" nolaišanās Kurgontepas lidostā, kas atrodas apmēram 80 kilometrus uz dienvidiem no valsts galvaspilsētas Dušanbes. Piloti pēc nolaišanās tika aizturēti un atradās mājas arestā viesnīcā līdz 12.maijam, kad pārējie apkalpes locekļi tika atbrīvoti, bet Rudenko un Sadovņičijam tika izvirzītas apsūdzības.

Lidmašīnas nolaidās Tadžikistānā ceļā uz Krieviju no Afganistānas, kur tās bija veikušas vietējos aviopārvadājumus pēc humānās palīdzības organizāciju pasūtījuma. Piloti sacīja, ka viņiem bijusi mutiska vienošanās ar Tadžikistānas aviācijas iestādēm par tranzīta nolaišanos un degvielas uzpildīšanu, bet pēc nolaišanās uzsākšanas viņi saņēmuši aizliegumu to darīt.

Piloti, atsaucoties uz Starptautisko gaisa kodeksu, lūdza atļauju veikt ārkārtas nolaišanos, ko viņiem nevarēja aizliegt. Viņi bija nobažījušies par to, ka varētu nepietikt degvielas.

Abi apsūdzētie jau no paša sākuma noliedza izvirzītās apsūdzības, apgalvojot, ka saņēmuši robežas šķērsošanai nepieciešamās atļaujas un Kurgontepā tās iesnieguši atbildīgajām amatpersonām. Viņu advokāts piektdien iesniedza kasācijas sūdzību, kas jāizskata mēneša laikā.

Eksperti par savādām uzskata arī apsūdzības kontrabandā. Tadžikistānas amatpersonas šīs apsūdzības izvirzījušas par pusizjauktu lidmašīnas dzinēju, ko ekipāžas izmantojušas savu lidaparātu remontu vajadzībām.

Abas transporta lidmašīnas "An-72"saskaņā ar tiesas spriedumu ir konfiscētas un, kā ceturtdien apgalvoja Tadžikistānas ģenerālprokurors, tām neesot nekādu dokumentu, kas tām ļauj veikt lidojumus.

Savukārt otrdien Tadžikistānas Valsts nacionālās drošības komitejas Hatlonas apgabala nodaļa ierosinājusi krimināllietu pret Rudenko un Sadovņičija pārstāvētās aviokompānijas "Rolkan Investments" vadītāju Sergeju Polujanovu. Viņam aizmuguriski izvirzītas apsūdzības kontrabandā un starptautisko pārvadājumu noteikumu pārkāpšanā. Hatlonas apgabala prokuratūra ir izsniegusi sankciju Polujanova aizturēšanai, un viņš ir izsludināts starptautiskā meklēšanā.

Pilotu notiesāšana radījusi diplomātisku saspīlējumu Tadžikistānas un Krievijas attiecībās. Krievija pat sākusi īpašu kampaņu pret nelegālajiem imigrantiem no Tadžikistānas, apgalvojot, ka Krievijas teritorijā ir gandrīz 300 imigranti, kas valstī pārkāpuši likumu un kam draud izraidīšana. Tāpat tiek ziņots, ka Tadžikistānas viesstrādniekiem radušās problēmas saņemt darba atļaujas Krievijā.

Arī Igaunija paudusi sašutumu par sava pilsoņa notiesāšanu, nosaucot to par nepamatotu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!