Foto: AFP/Scanpix/LETA

Zviedrija izvērtē jauno informāciju par 1994. gadā notikušo prāmja "Estonia" nogrimšanu, kas publiskota dokumentālajā filmā, paziņojis premjerministrs Stēfans Levēns.

Dokumentālisti, kas, nirstot pie vraka, uzņēma filmu telekanālam "Discovery", pērnruden atraduši prāmja korpusā vienu reiz četrus metrus lielu caurumu, ko iepriekš daļēji sedza jūras dibena nogulumi, vēstījis laikraksts "Postimees".

"Šī ir nopietna lieta par katastrofālu notikumu, un mums jābūt gataviem redzēt, vai parādīsies jauni fakti," reportieriem sacīja Levēns.

Zviedrijas Negadījumu izmeklēšanas pārvalde nav saņēmusi rīkojumu veikt oficiālu izmeklēšanu, tomēr izvērtē dokumentālo filmu un konsultējas ar kolēģiem Igaunijā un Somijā, ziņo Zviedrijas Radio.

Igaunijas premjerministrs Jiri Ratass pirmdien paziņoja, ka Igaunija kopā ar Zviedriju un Somiju veiks jaunu tehnisku izmeklēšanu par katastrofu. Jaunā izmeklēšana, kas balstīsies uz 1997. gadā publiskoto izmeklēšanas galīgo ziņojumu, būs pilnīgi autonoma.

Piecu sēriju dokumentālā filma ""Estonia" - atradums, kas mainīs visu", uzņemta pēc "Discovery" kanāla Norvēģijā "Discovery Norway" pasūtījuma, tās režisors ir Henriks Evertsons.

Prāmis "Estonia", kas būvēts 1980. gadā Vācijas kuģubūvētavā "Meyer Werft", nogrima vētrainā 1994. gada 28. septembra naktī ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Uz tā atradās 989 pasažieri un apkalpes locekļi. Tika izglābti tikai 138 cilvēki, no kuriem viens vēlāk nomira slimnīcā. Gāja bojā vai pazuda bez vēsts 852 cilvēki, bet atrasti tikai 94 bojāgājušie. Pasažieru vidū bija arī 29 Latvijas iedzīvotāji, no kuriem izglābās tikai seši.

Šī ir katastrofa ar vislielāko upuru skaitu, kas notikusi Baltijas jūrā miera laikā.

Jūras dziļums prāmja nogrimšanas vietā ir 83 metri. "Estonia" ir vienīgais nogrimušais kuģis, kuru sargā likums par bojāgājušo mieru, un niršana prāmja vraka apskatei ir aizliegta.

Igaunijas, Somijas un Zviedrijas starpvaldību komisija katastrofas cēloņu izmeklēšanai secināja, ka prāmis nogrimis konstrukcijas nepilnību, liela braukšanas ātruma un vētras dēļ.

Saskaņā ar oficiālo versiju stipru viļņu triecienu dēļ salūza prāmja priekšējā viziera durvis un kuģī dažās minūtēs ieplūda tūkstošiem tonnu ūdens, to nogremdējot.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!