Foto: DELFI

Debilizēšana un septiņas sekundes 'noķeršanai': vai mēs mākam uzrunāt jaunieti?

Latvijā vadošais medijs DELFI sarunu festivālā "Lampa" Cēsīs šogad aicina uz divām diskusijām par kvalitatīvu un jēgpilnu saturu, tā radīšanu un nozīmi izglītotas un ieinteresētas sabiedrības veidošanā. Pirms tam tikāmies ar jauniešu mediju centra "Young Media House" pārstāvjiem, lai uzzinātu – kā viņi patērē saturu, ko no tā gaida un ko paši vēlas pavēstīt pasaulei.

Tikāmies ar trim uzņēmīgiem un mediju darbā ieinteresētiem jauniešiem – 19 gadus veco Hugo Hubertu Puriņu, kurš tikko absolvējis Iecavas vidusskolu, 18 gadus veco Lāsmu Ločmeli no Ogres un 19 gadus veco Agnesi Ritumu no Olaines, – kuri atklāja savus un vienaudžu ieradumus, ikdienā patērējot saturu.

Ļoti daudzi jaunieši pavada laiku internetā, jo nav ko darīt, nav kur izpausties vai nav motivācijas kaut ko darīt. (..) Tāpat daudzi jaunieši mācās no interneta. Ir jaunieši, kuri nemāk patērēt interneta saturu, bet ir jaunieši, kuri ļoti labi māk izmantot internetu, lai iegūtu to, ko viņiem vajag. Hugo Huberts Puriņš

Kā sarunās atzina "Young Media House" jaunieši, darbojoties mediju centrā un pašiem veidojot saturu, viņi vēlas sasniegt citus jauniešus, runājot ar viņiem "savā valodā" – jaunieši ieklausās vienaudžos. Tieši sarežģītā valoda, kas apgrūtina teksta uztveršanu, esot viens no mediju klupšanas akmeņiem – vienkāršākas valodas izvēle saturu padarītu pieejamāku ne tikai jauniešiem, bet arī citu paaudžu pārstāvjiem. 

"Nav jālieto slengs vai prasti un vulgāri valodas izteiksmes līdzekļi. Ir jārunā saprotamā valodā. Ir jārunā vienkārši un tā, lai jebkurš var saprast – vienalga, vai tu esi inteliģents vai zābaks," norāda Huberts. 

"Runājot par valodu – jā, es piekritīšu, ka dažreiz ir grūti uztvert medijos izmantoto valodu. Dažreiz, ieejot rakstā, redzot, cik tas ir garš un cik sarežģīti sākts, daudzi jaunieši vienkārši neizlasa līdz galam un pamet portālu," pārliecinājusies Lāsma Ločmele. 

Milzīgais informācijas apjoms, ar ko ikdienā saskaras mūsdienu jaunietis, diktē savus noteikumus, un, lai viņu "noķertu", ir dotas vien dažas sekundes. "Ir stereotips, kas nemaz nav stereotips, bet dzīves patiesība: mēs patērējam informāciju pilnīgi citādi un mums tiešām uzmanības daudzums ir kā zivtiņai – trīs sekundes. Un, ja nenoķer pirmajā brīdī, tad jaunietim ir ļoti grūti informāciju uztvert. Protams, tas ir atkarīgs arī no paša jaunieša," atzīst Huberts. 

Tiesa, kā uzsver paši jaunieši, tā ir tendence, ar kuru ir jārēķinās, nevis jānosoda. 

"Es nepiekrītu tam, ka bieži vien skolotāji un citi mēdz debilizēt jauniešus, ja tā var teikt. Tas ir ļoti nepareizi. Ir jāsaprot, ka ir jauns laikmets un jaunieši ir citādāki. Tā kritika, ka jaunietis nelasa grāmatas un viņam ir septiņu sekunžu ilga koncentrēšanās spēja – tam ir jāpielāgojas un tas ir jārisina, nevis tikai jākritizē. Tas ir dabīgs process," atzīst Agnese, uzsverot, ka ir svarīgi izglītot jauniešus kritiskajā domāšanā – tieši tā ļaus viņiem atšķirt kvalitatīvu saturu no bezvērtīga. 

"Esmu lasījusi, ka jauniešiem koncentrēšanās spēja ir septiņas sekundes, un, ja šajās sekundēs neparādās nekas interesants, viņi pāršķir tālāk," vienaudžu ieradumus raksturo Agnese Rituma. 

Raksturojot savu paaudzi, "Young Media House" jaunieši uzsver enerģiju, savu skatījumu un vēlmi lauzt stereotipus, brīvi runājot par visdažādāko tēmu loku. "Katrai paaudzei ir viens skatījums un viena vērtība. Manuprāt, šobrīd šī vērtība ir saprotams, viegli un ātri uztverams, konkrēts informācijas apjoms, kas man liek ieinteresēties un atrast vairāk, lai man būtu viedoklis," savas paaudzes vērtības satura patērēšanā raksturo Huberts.  

Mēs vēlamies parādīt, ka mēs varam, ka patiesībā mēs zinām vairāk un esam izglītoti vairāk, nekā sabiedrībai, iespējams, šķiet. Lāsma Ločmele

"Young Media House" jauniešus varēs sastapt arī sarunu festivālā "Lampa", kur izglītojošās iniciatīvas "Young Media Sharks" ietvaros sarūpēta plaša un daudzveidīga programma, sākot ar meistarklasi "Kā skatīties kino?" līdz pat atbildes meklējumiem uz mūžīgo jautājumu "Vai latvieši ir rēcīgi?".

Piektdien, 28. jūnijā, no pulksten 12.30 Cēsu pils parkā uz skatuves "Īssavienojums" norisināsies "Young Media Sharks" diskusija "Vai tiešām cīņa par klikšķiem?", kurā piedalīsies arī DELFI.lv galvenais redaktors Ingus Bērziņš. 

DELFI sarunu festivālā "Lampa" diskusijā “Kā radīt saturu, kas liek apstāties?” uz skatuves "Prožektors" piektdienas vakarā kopā ar dažādu formu satura radītājiem un publiku meklēs atbildi uz jautājumu, kā radīt un patērēt saturu, kas raisa domāšanu un atstāj pēdas. 

Sestdienas vakarā "DOTS" skatuvē DELFI aicinās uz diskusiju par mediju atbildību gudras un ieinteresētas sabiedrības audzināšanā “Kā latvieti izaudzināt par ģēniju?”, kurā kopā ar tradicionālo un jauno formu mediju pārstāvjiem diskutēsim par satura radītāja un izplatītāja atbildību, samērojot biznesa intereses ar misijas apziņu un kvalitatīva satura ar pievienoto vērtību radīšanu cīņā par sabiedrības uzmanību, un mēģināsim noskaidrot – vai Latvija ir nākotnes ģēniju paradīze Eiropā un vai mēs zinām, kā Latvijai veidot gudru sabiedrību.

Vairāk par pasākumiem, kuros sarunu festivālā "Lampa" piedalīsies DELFI pārstāvji, uzzini šeit

Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.