'airBaltic' lidmašīnu tehniķis stāsta par darba priekšrocībām un kā kļūt par tehniķi
Foto: Publicitātes foto

Kārlis Kalējs ir lidmašīnu tehniķis, kurš "airBaltic" strādā jau četrus gadus. Paralēli mācās avioinženieriju Rīgas Aeronavigācijas institūtā un sāka strādāt par tehniķi, jo saredzēja izaugsmes iespējas un sekoja savai interesei aviācijā no tehniskās puses. Kārlis stāsta par savu pieredzi, izaugsmes iespējām un apmācībām, ko saņēma darba vietā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Esmu lidmašīnu tehniķis "airBaltic", un tehniķu pienākumi – mēs taisām lidmašīnas, skrūvējam, labojam, pārbaudām, meklējam defektus. Tas ir svarīgākais, ko darām.

Tehniķa augstākās kategorijas man vēl nav, bet strādāju pie tā. Palikuši pāris starptautiski eksāmeni, un tad! Tas process nav tāds, kā varētu šķist no malas – ka var kaut ko padarīt pusgadu vai gadu, tas ir ilgāks process, līdz var iegūt kategoriju. Sāku strādāt pirms četriem gadiem. Paralēli studēju.

Ko tu studēji, un no kurienes tu vispār esi?

Es studēju Rīgas Aeronavigācijas institūtā avioinženieriju. Esmu no Rīgas. Ļoti labi atceros, kāpēc izvēlējos studēt aviāciju. Man bija kādi 10 gadi, kad vecāki dzimšanas dienā uzdāvināja lidmašīnas modelīti, kas bija jāliek kopā. Kaut kā tas mani ļoti aizrāva, un vēlāk es pats krāju naudu, lai nopirktu lidmašīnas modelīšus, ko līmēju kopā.

Studēju un praksi atradu šeit, "airBaltic", arī studiju biedri izgāja praksi "airBaltic". Labākā izvēle, ko pagaidām dzīvē esmu izdarījis. Man darbs ir kā piedzīvojums, man nav tādas dienas kā pirmdiena. Mums ir arī ļoti labs kolektīvs (tieši tehniķi), ļoti interesanti cilvēki. Nav tā, ka šajā kolektīvā ik mēnesi mainītos cilvēki. Tiem cilvēkiem, kas sāk šeit strādāt, darbs ļoti patīk, un viņi ir ļoti aizrāvušies ar to. Tāpēc man darbs šķiet kā tāds sociāls klubs, kurā mēs risinām dažādas interesantas problēmas.

Man šeit ir pilnas slodzes darbs. Pēc prakses man piedāvāja darbu, acīmredzot biju sevi labi pierādījis, un šobrīd esmu nesertificēts tehniķis. Tālāk veicami nākamie soļi.

Ne gluži kā mācīties par ārstu, bet uz to pusi. Pirmā ir A kategorija, tad ir B. Mērķis, protams, ir B kategorija, bet mēs vienmēr sākam no mazākā un tad pa tādām trepītēm virzāmies uz augšu. Jāuzkrāj pieredze. A kategorija paredz, ka vari salabot un parakstīt vienkāršus defektus – "daily checks"* lidmašīnai, nomainīt kādas vienkāršas komponentes. B kategorijas tehniķi var veikt pilnīgi visus sarežģītos darbus, "troubleshooting"*, tas ir "lielais ārsts".

Sajūties kā ķirurgs, kas cenšas izzināt sīkumus, nokļūt grūti sasniedzamās vietās, kaut ko atskrūvēt un nomainīt!

Viss tiek mierīgi salikts, pārbaudīts, vienmēr viss tiek izdarīts ar pareizajiem instrumentiem, nav nekādas improvizācijas. Ja nav kādas mazas detaļas vai smērvielas, darbi netiek turpināti līdz brīdim, kamēr sagaidām precīzo detaļu

Bez tā, ka tev patīk tas, ko tu dari, kādas ir priekšrocības no kompānijas puses?

Viena no lietām, kas man vēl šajā darbā patīk, ir komandējumi. Ir liels prieks laiku pa laikam kaut kur aizlidot darba darīšanās. Un sociālās garantijas, kas mūsdienās ir milzīgs atspaids.

Varbūt pagājušajā gadā, kovida laikā, kad lidmašīnas nelidoja, bijām satraukušies, kas būs. Bet darbs mums bija arī šajā laikā, kad "airBaltic" praktiski nekur nelidoja, jo lidmašīnas ir jāuztur, tām nevar ļaut ierūsēt.

Maiņu grafiks ir arī viens no lieliem plusiem. Strādāju četras dienas, pēc tam četras dienas ir brīvas. Jā, reizēm var būt arī tā, ka brīvdienā piezvana un lūdz atnākt uz darbu, jo ir vajadzīgi papildspēki. Piemēram, steidzami jālido uz Budapeštu, jo tur lidmašīnai ir sarežģījumi. Bet četras brīvdienas ir ļoti forši, jo tu dzīvo nevis darbam, bet savai dzīvei.

Atalgojums ir stabils un foršs, es zinu, ka katru mēnesi noteiktajā datumā būs alga.

Kam šis darbs varētu būt piemērots? Kam tas varētu būt interesants?

Pirmām kārtām ir jāpatīk aviācijai. Šeit nāk tie cilvēki, kurus interesē labs rezultāts. Vajag pedantiskus cilvēkus, kas māk domāt un saprast, kā strādā lietas. Pieiet ar galvu lietām, bet strikti pēc vadlīnijām, kas ir noteiktas dokumentācijā. Ir arī jāsaprot, ka, uzliekot parakstu par pabeigtu darbu, esam atbildīgi. Tāpēc vēl es teiktu, ka cilvēkam, kurš gribētu strādāt par lidmašīnas tehniķi, jārēķinās ar to, ka būs ļoti daudz jāmācās. Visu laiku nāk jauni dokumenti un atjauninājumi.

Lietas nav sarežģītas, ja esi gatavs mācīties. Arī pankūkas izcept var būt ļoti sarežģīti, ja nezini recepti, bet, līdzko tu to zini un māki, tad arī tas padodas.

Brīvajā laikā mums ir iespēja ceļot, Kā darbinieki varam nopirkt ID biļetes par ļoti izdevīgām cenām, arī ar citām aviokompānijām. Alga ir ļoti motivējoša. Jo ir skaidri saprotams, kur tālāk tiekties, tas arī motivē tālāk mācīties un darīt lietas. Esmu ļoti apmierināts, jo tā ir skaidri izstrādāta sistēma un ir skaidri zināms, kas būs.

Mums ir kolēģi, kas nebūt nav studējuši aviācijas inženieriju vai ko tamlīdzīgu, kuri pirms tam ir strādājuši autoservisā. Un tas ir apsveicami! Mums tiešām ir kolēģi, kas bija nolēmuši mainīt darbu un sākt kaut ko jaunu, daudz aizraujošāku. Nekad nav par vēlu sākt kaut ko jaunu! Viņi nāk, mācās, apgūst no jauna, "airBaltic" viņus sūta uz kursiem, viņi arī paralēli strādā. Galvenais, lai ir tehniskas zināšanas, prasmes un interese par tehniskām lietām.

* ikdienas pārbaudes, problēmu novēršana

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form