Bezmaksas klīniskā farmaceita konsultācija – drošai zāļu lietošanai
Foto: Publicitātes foto

Kopš maija beigām "BENU Aptieka" ir ieviesusi jaunu bezmaksas pakalpojumu – klīniskā farmaceita telefonkonsultācijas, kuras ir īpaši aktuālas ikvienam, kas ikdienā lieto vai uzsāk lietot zāles. Turklāt valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā pastiprināta uzmanība bija jāpievērš pacientiem ar hroniskām slimībām, kuriem pastāvēja augstāks risks saslimt ar Covid-19. Kļuva skaidrs, cik nozīmīga un svarīga ir iespēja saņemt speciālistu konsultāciju attālināti. Arī valsts kompensējamo medikamentu izrakstīšanas kārtības izmaiņas radīja daudz jautājumu, kurus risināt un atbildēt var palīdzēt klīniskais farmaceits. Kristīne Kārkliņa, viena no klīniskajām farmaceitēm, kas sniedz telefonkonsultācijas, skaidro, kam un kādēļ šīs konsultācijas ir īpaši noderīgas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Kristīne Kārkliņa aptiekā strādā sešus gadus, un jau studiju laikā, uzsākot darbu, sapratusi, ka tas ir viņas īstais aicinājums – sirds darbs. Šī padziļinātā interese par savu profesiju radījusi vēlmi izprast to vēl vairāk un plašāk, tādēļ, iegūstot farmaceita diplomu, Kristīne izlēmusi par labu arī klīniskā farmaceita studijām.

Studiju programma deva iespēju padziļināti apgūt klīnisko farmakoloģiju un izprast medikamentozās ārstēšanas klīniskos aspektus – izmeklēšanas metodes un iegūto rezultātu interpretāciju. Tika iegūtas gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas par terapijas iespējām ārsta un farmaceita skatījumā. Šīs zināšanas palīdzējušas vēl labāk izprast ārsta nozīmēto farmakoterapiju un pilnveidojušas prasmes sniegt kvalitatīvāku farmaceitisko konsultāciju pacientam.

Klīniskais farmaceits pacientiem palīdz sakārtot zāļu lietošanas režīmu, noskaidrot to pareizo lietošanu un samazināt ar zāļu terapiju saistītās problēmas (mijiedarbības, blaknes u.c.), lai nodrošinātu pēc iespējas augstāku zāļu terapijas efektivitāti. Nepieciešamības gadījumā viņš informē un sazinās ar pacienta ārstējošo ārstu. Tādējādi tiek uzlabota arī savstarpējā sadarbība starp ārstu, farmaceitu un pacientu.

Klīniskā farmaceita konsultācija īpaši ieteicama šādos gadījumos:

  • pacientiem ar hroniskām saslimšanām – arteriālā hipertensija, cukura diabēts, astma u.c.;
  • pacients vienlaikus lieto vairākus medikamentus un uztura bagātinātājus (par to iespējamajām mijiedarbībām);
  • ja ir jautājumi un neskaidrības par pareizu zāļu lietošanas režīmu (kad un kādā veidā lietot);
  • ja ir aizdomas par zāļu izraisītām blaknēm, piemēram, nomainoties medikamentam references ietvaros;
  • uzsākot jaunu/pirmreizēju medikamentu lietošanu;
  • akūtos jautājumos, kad nepieciešama speciālista konsultācija par medikamentiem (lietošanu, uzglabāšanu, drošību, pieejamību u.c.).

Farmaceite novērojusi, ka viens no biežākajiem neskaidrību un jautājumu iemesliem ir polifarmācija, kad cilvēks lieto vairākus medikamentus un uztura bagātinātājus vienlaikus. Daudzus satrauc, ka vairāku medikamentu vienlaicīga lietošana var negatīvi ietekmēt organismu un ārstniecības procesu. Šādos gadījumos klīniskais farmaceits palīdzēs izprast un izskaidrot, vai lietotajiem preparātiem tiek novērota kāda no iespējamām mijiedarbībām. Ir ļoti būtiski, lai pacients izprot nozīmētās ārstēšanas terapijas nozīmi un tās ieguvumu veselībai kopumā, skaidro Kristīne.

Joprojām medikamentus mēdzam lietot nepareizi

Farmaceite uzsver, ka viena no visbiežākajām kļūdām ir nepareiza medikamentu lietošana un līdzestības trūkums. Piemēram, daļai medikamentu ir ļoti svarīga to lietošanas secība – pirms vai pēc ēšanas. Šādā gadījumā nepareizi lietoti medikamenti var nesasniegt vajadzīgo terapeitisko efektu. Būtiska arī ir zāļu lietošanas regularitāte (līdzestība), kuru ne visi ievēro. Svarīgi ir saprast, ka tie medikamenti, kurus ārsts ir nozīmējis ilgstošai lietošanai, būtu jālieto katru dienu kā pēc pulksteņa.

Te talkā var nākt moderni risinājumi – piemēram, "BENU Aptiekas" aplikācijā ir iespējams uzstādīt medikamentu lietošanas atgādinājumu. Tas ir ļoti ērts veids, kā uzlabot savu līdzestību ārstēšanās procesā. Ļoti noderīgs šis rīks ir ne vien hronisko slimību pacientiem, bet arī, piemēram, jauniem cilvēkiem, kas nav pieraduši zāles lietot ikdienā un kuriem ir nozīmēta kāda jauna terapija.

Savukārt vecāka gadagājuma cilvēkiem, kuri nelieto viedtālruņus, ir pieejamas zāļu atgādinājuma kastītes. Tajās var savlaicīgi sagatavot medikamentus vienai dienai vai visai nedēļai un ērti sekot līdzi, kas ir jau izdzerts, jo nereti vecāka gadagājuma pacienti aizmirst, vai šajā dienā jau ir lietojuši zāles vai nē. Tādos gadījumos šādi atgādinājumi ļoti noder.

Šos uz daudzus citus svarīgus jautājumus jūs varat izrunāt ar "BENU Aptiekas" pieredzējušajiem klīniskajiem farmaceitiem, zvanot pa tālruni 62603478. Konsultācijas ir bezmaksas un pieejamas darba dienās no pulksten 9.00 līdz 17.00.

Rūpējieties par savu veselību un lietojiet medikamentus atbildīgi, atbilstoši norādījumiem!

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form