Foto: Publicitātes foto
Neapmierinātību ar savu ēkas apsaimniekotāju izrāda gandrīz puse aptaujāto iedzīvotāju, bet tajā pašā laikā apsaimniekotāju maiņu dzīvokļu īpašnieki veic ārkārtīgi reti, liecina nekustamo īpašumu apsaimniekošanas uzņēmuma Latvijas Namsaimnieks apkopotie dati. Tas norāda uz to, ka dzīvokļu īpašnieki nonāk situācijas ķīlnieku lomā un neizmanto savas iespējas sadarboties ar apsaimniekotāju no klienta pozīcijām, kur patstāvīgi pieņemts lēmums par apsaimniekotāja izvēli ir izšķirošais faktors.

Namu apsaimniekošana ir tieši tāds pats pakalpojums, kā mobilo sakaru vai interneta pieslēgums, kur klients izvēlas savām vajadzībām piemērotāko un izdevīgāko piedāvājumu. Savukārt, ja pakalpojuma kvalitāte neapmierina, tad tiek mainīts tā piegādātājs. Situāciju, kad dzīvokļu īpašnieki ir spiesti samierināties ar nekvalitatīvu ēkas apsaimniekošanu vai komunālo pakalpojumu piegādes problēmām, lielā mērā nosaka maldīgs priekšstats, ka ēkas apsaimniekotāja maiņa ir sarežģīts vai dažkārt pat neiespējams process.

Apzināta izvēle motivē gan apsaimniekotāju, gan klientu

Daudzīvokļu ēka ir visu tajā esošo dzīvokļu īpašnieku kopējs īpašums un tieši dzīvokļu īpašniekiem ir visas tiesības lemt par to, kuram uzņēmumam uzticēt visas ēkas vai atsevišķu tās elementu apsaimniekošanu, norāda Latvijas Namsaimnieka valdes priekšsēdētājs Mihails Čerņavskis: "Apsaimniekotāja uzdevums ir rūpēties par savu klientu īpašumu, tā uzturēšanu tehniskā kārtībā un attīstību, lai ne tikai saglabātu, bet arī paaugstinātu īpašuma vērtību un samazinātu tā lietošanas izdevumus. Ja dzīvokļu īpašniekus neapmierina tas, kā apsaimniekotājs pilda tam uzticētos uzdevumus, tad ar īpašnieku vairākuma piekrišanu jebkurā brīdī var atteikties no konkrētā uzņēmuma pakalpojumiem. Tāpēc pašu ēkas iedzīvotāju aktivitāte ir izšķiroša. Pieredze rāda, ka vislabākā situācija ir ēkās, kuru īpašnieki ir paši izvēlējušies savu apsaimniekotāju. Tas jau pašā pamatā nozīmē, ka viņi ir ieinteresēti uzturēt ēku tehniskā kārtībā un vienlaikus arī apsaimniekotājs apzinās, ka strādā ar klientu, kurš izvirza savas prasības un var arī atteikt pakalpojumu."

Lai apsaimniekošanas uzņēmuma maiņa nestu rezultātu, celtu īpašuma vērtību un uzlabotu dzīves kvalitāti tajā, dzīvokļu īpašniekiem ir skaidri jādefinē sadarbības modelis un prasības savam partnerim, izvirzot konkrētus mērķus.

Īpašnieku izvēle - apsaimniekot visu ēku vai tikai tās daļu

Situācijas katrā daudzdzīvokļu ēkā var būt atšķirīgas, tāpēc apsaimniekošanas uzņēmumu var piesaistīt gan konkrētu ēkas tehnisko sistēmu apkalpošanai vai pakalpojumu sniegšanai vai arī visas ēkas pārvaldīšanai. "Latvijas Namsaimnieks pašlaik galvenokārt nodrošina pilnu ēkas apsaimniekošanas ciklu - regulāru ēku apsekošanu un apkopi, elektroenerģijas, apkures, ūdens un kanalizācijas pakalpojumu nodrošināšanu, liftu apkalpošanu, kā arī sadzīves atkritumu izvešanu. Vienlaikus sadarbojamies arī ar atsevišķām ēkām, kuru īpašnieki mums ir uzticējuši tieši apkures sistēmu apkopi un uzturēšanu. Siltummezgli parasti ir problemātiskākā ēkas daļa, kurai nepieciešama savlaicīga un specifiska apkope, lai apkure un siltais ūdens vienmēr tiktu piegādāti bez aizķeršanās. Pareizi noregulēts siltummezgls nosaka gan to cik komfortabls būs klimats ēkā, gan arī to cik samērīgs būs apkures rēķins. Tādēļ arī uzturam savu tehniskā atbalsta dienestu, kas ir pieejams 24 stundas diennaktī un var veikt nepieciešamos ēku apkopes darbus," skaidro Mihails Čerņavskis.

Slēdzot nama apsaimniekošanas līgumu, var paredzēt gan kompleksu visu pakalpojumu sniegšanu, gan izvēlēties konkrētam apsaimniekotājam uzticēt atsevišķu darbu veikšanu, piemēram, apkures sistēmas apkopi un uzturēšanu, ēkas un tās apkārtējās teritorijas uzkopšanu vai arī liftu apkalpošanu.

Kā veikt ēkas apsaimniekotāja maiņu?

Ja dzīvokļu īpašnieki ir vienisprātis par nepieciešamību mainīt esošo ēkas apsaimniekotāju, tad to pārstāvim ir jāuzrunā potenciālais jaunais apsaimniekotājs, lai saņemtu konkrētās ēkas vajadzībām pielāgotu piedāvājumu. Šis ir atbildīgs brīdis, jo ļauj jau sākotnēji definēt, kāds būs sadarbības modelis starp ēkas īpašniekiem un tās apsaimniekotāju. Turklāt konsultācijas ar potenciālo apsaimniekotāju palīdzēs atrisināt arī dažādus juridiskos jautājumus, kas dažkārt tiek norādīti kā šķēršļi ēkas nodošanai citam apsaimniekotājam.

"Pat pie samērā aktīva dzīvokļu īpašnieku kopuma, ēkas apsaimniekotāja maiņa var tikt kavēta, aizbildinoties ar atsevišķu dzīvokļu īpašnieku uzkrātajiem parādiem par dažādiem apsaimniekošanas vai komunālajiem pakalpojumiem. Tomēr arī šādos gadījumos ir pieejami risinājumi, kas neapdraudēs komunālo pakalpojumu saņemšanu pie cita apsaimniekotāja. Mūsu pieredzē ir vairāki gadījumi, kad ēkas tiek pārņemtas ar ievērojamiem komunālo maksājumu parādiem. Vienlaikus ilgstoša sadarbība ar pakalpojumu sniedzējiem un iespējas finansēt parāda nomaksu, ļauj šos jautājumus sakārtot pakāpeniski un bez negatīvām sekām iedzīvotājiem," norāda Mihails Čerņavskis.

Brīdī, kad ir panākta vienošanās ar jauno apsaimniekotāju ir jāorganizē dzīvokļu īpašnieku kopsapulce vai arī jāveic to aptauja, kurā vairākumam jāapstiprina apsaimniekotāja maiņa. Pēc dzīvokļu īpašnieku apstiprināta lēmuma mainīt apsaimniekotāju, visus dokumentus un tālākos juridiskos jautājumus saistībā ar ēkas pārņemšanu kārto jaunais pakalpojumu sniedzējs. Parasti šis process neaizņem vairāk par divām nedēļām.

Ja vēlaties saņemt bezmaksas konsultāciju vai juridisko atbalstu ēku pārvaldīšanas vai inženiertehniskajos jautājumos, apmeklējiet mājas lapu www.latvijasnamsaimnieks.lv, rakstiet uz e-pastu namsaimnieks@latvijasnamsaimnieks.lv vai arī zvaniet uz tālruni 2 212 4444. Latvijas Namsaimnieks speciālisti sniedz konsultācijas visu daudzīvokļu ēku iemītniekiem bez saistībām mainīt apsaimniekotāju.

Latvijas Namsaimnieks ir viens no Latvijā vadošajiem nekustamo īpašumu apsaimniekošanas uzņēmumiem, kas kopš 1996. gada nodrošina pilnu ciklu dzīvojamo un komercēku pārvaldībai un renovācijai. Latvijas Namsaimnieks apsaimnieko ēkas Rīgā un citās lielākajās Latvijas pilsētās ar vairāk nekā 364 000 kvadrātmetru lielu kopējo telpu platību. Uzņēmums ir daļa no starptautiskā nekustamā īpašuma apsaimniekotāja City Service grupas, kas darbojas Baltijas, Polijas, Spānijas un Krievijas tirgos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!