Foto: Shutterstock

Slimnīcas ne reizi vien šķendējušās par to, ka pacienti mēdz neierasties uz vizīti pie ārsta vai medicīnisku manipulāciju un par to iepriekš nepaziņo, taču sociālajā tīklā "Facebook" publicēts pacientes meitas stāsts atklāj, ka trūkst informācijas, kā atteikt paredzēto kataraktas operāciju Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (RAKUS).

Pēc šī ieraksta raisītās rezonanses slimnīca sola vēlreiz pārskatīt to, cik ātri un ērti informāciju cilvēki RAKUS mājas lapā var atrast. Tāpat arī portālam "Delfi" skaidroja, ka jau tradicionāli gada pirmajos divos mēnešos sazvanīt slimnīcu ir krietni grūtāk nekā citos mēnešos un sniedza padomus, kā labāk rīkoties.

"Pavisam nesen tika vēstīts, ka tikšot sodīti neapzinīgie pacienti, kas nav atteikušies no ieplānotajām ārstu konsultācijām un medicīniskajām manipulācijām un uz tām neierodas. Tādu esot daudz," ar šādiem vārdiem ierakstu "Facebook" iesāk Vija Kilbloka un uzreiz arī norāda, ka tagad zina, kāpēc: "Atteikties ir ļoti, ļoti sarežģīti, vecākam cilvēkam pilnīgi neiespējami un arī dārgi".

Izvērtās teju 'neiespējamā misija'

Ierakstā viņa izklāsta, kādu ceļu veikusi, cenšoties atteikt mammai paredzēto kataraktas operāciju. Sākumā centusies sazvanīt kontakttālruni, kas minēts mātei iedotajos dokumentos. To sazvanīt neizdevās.

"Nav iespējams un viss! Klausies bezgalīgo mūziku un to, ka visi operatori aizņemti. Telefons maksas. Mēģināju vairākas dienas un kritu azartā, klausoties bezgalīgās simfonijas pa piecpadsmit minūtēm pēc kārtas," raksta Kilbloka. Pēcāk sazvanījusi vienu no Oftalmoloģijas nodaļas telefoniem, "bet tur mani pasūtīja...". Pēcāk sameklējusi RAKUS mājas lapā veidlapu, kur uzrakstīt atteikumu. "Aizpildīju. (..) Atbildi neesmu saņēmusi, ka mans atteikums būtu nonācis pie tiešā adresāta," saka Kilbloka.

Viņa ir neizpratnē, kā šādu "neiespējamo misiju" varot prasīt no dažādu vecumu un varēšanas līmeņa pacientiem. Mammai iedotajos dokumentos nekur neesot norādīta e-pasta adrese, uz kuru rakstīt, tikai telefona numurs, "lai viņa bezjēdzīgi tērētu savus pensijas grašus," skaidro Kilbloka.

Slimnīca skaidro, kā jārīkojas

Pašā slimnīcā portālam "Delfi" norāda, ka šāds pārpratums RAKUS liek vēlreiz pārskatīt slimnīcas publiskoto informāciju un izvērtēt nepieciešamās veicamās korekcijas, lai pacientiem nepārprotami būtu skaidra rīcība konkrētajā situācijās.

"Vēlreiz pārskatīsim to, cik ātri un ērti šo informāciju cilvēki mūsu mājas lapā var atrast, kur tā ir publiskota, tomēr šis gadījums liek mums secināt, ka cilvēki šādu informāciju meklē pa citiem ceļiem, tāpēc to neatrod. Te ir vieta uzlabojumiem," saka RAKUS preses sekretāre Inguna Potetinova.

Komentējot konkrēto situāciju, viņa norāda, ka gan pieteikšanās pakalpojumiem, gan atteikšanās no tiem notiek, izmantojot vienoto pieraksta tālruni 67000610 vai elektronisko pieteikuma/ atteikuma formu RAKUS mājas lapā www.aslimnica.lv.

Zvanot uz vienotā pacientu pieraksta tālruni, ir ieviesta iespēja, nospiežot ciparu 1, pieteikt un atteikt jebkuru pakalpojumu. "Šie zvani tiek noteikti kā prioritāte un tiek apkalpoti pirmie. Līdz ar to, ņemot vērā lielo zvanītāju skaitu gada pirmajos mēnešos, šajos gadījumos gaidīšanas laiks līdz sarunai ar operatoru būtu ievērojami īsāks," skaidro Potetinova.

Tāpat arī viņa norāda, ka neviens no slimnīcas tālruņiem nav paaugstinātas maksas, tostarp vienotā pacientu pieraksta tālrunis. Cena par zvanu ir atkarīga no konkrētā cilvēka izvēlētā operatora noteiktajiem tarifiem.

"Mēs aicinām cilvēkus pievērst uzmanību informācijai par to, kā atteikt pakalpojumus – izmantot tikai vienoto pacienta pieraksta tālruni 67000610, vai elektronisko atteikuma formu slimnīcas mājas lapā https://www.aslimnica.lv/lv/pieteikuma-forma. Mēs arī aicinām cilvēkus nezvanīt uz citiem tālruņiem, kā konkrētajā gadījumā, kas rada tikai nevajadzīgu satraukumu un pārpratumus," skaidro slimnīcas pārstāve.

Gada sākumā sazvanīt grūtāk

Janvārī un februārī ir ievērojami grūtāk sazvanīt RAKUS, un šāda situācija atkārtojas gadu no gada, atzīst slimnīcā. "Jo šis ir laiks, kad tiek atvērts pieraksts uz nākamo periodu, un cilvēki aktīvi pierakstās. Mūsuprāt, šis satraukums un vēlme paspēt veikt pierakstu gada pirmajos divos mēnešos ir veidojies vēl tajā laikā, kad valsts finansējums veselības aprūpes pakalpojumiem bija mazāks, kvotas uz valsts apmaksātajām konsultācijām un izmeklējumiem pēc pieraksta atvēršanas toreiz tika aizpildītas ļoti īsā laikā," paskaidro RAKUS preses sekretāre Inguna Potetinova.

Iespējams, sabiedrībai šī problēma ir labā atmiņā, un tagad pacienti joprojām baidās nepaspēt, lai arī pēdējos gados finansējums veselības aprūpei ir audzis, un pierakstīties var visu gadu.

Tam piekrīt arī RAKUS Klientu apkalpošanas daļas vadītāja Agrita Junkere: "Šāda situācija slimnīcā ir gadu no gada. Tieši no rīta un pusdienlaikā cilvēki visintensīvāk mēģina mūs sazvanīt. Vienlaicīgi tie ir vairāki simti, mūsu praksē ir bijuši gadījumi, kad lielā noslogojuma dēļ, līnija neiztur slodzi".

Slimnīcā arī norāda, ka citos dienas laikos zvanu intensitāte krītas, piemēram, ievērojami mazāk zvanu ir laikā no pulksten 17 līdz 18. Turklāt pašreizējā saspringtajā situācijā pastāvot arī otra iespēja – tos, kuri var atbraukt, aicina ierasties slimnīcā un pierakstīties personīgi.

Arī uz e-pastu atbildes nebūs tik drīz

"Arī atbilžu sagatavošana uz e-pierakstiem mums šajā brīdī aizņem ilgāku laiku, ņemot vērā lielo pieprasījumu skaitu, ierasto vienas divu dienu laikā pašlaik atbildes tiek sagatavotas nedēļas – divu laikā," piebilst Junkere.

Slimnīcā atzīst, ka pieprasījums ir ārkārtīgi liels. Piemēram, onkoloģiskie pacienti slimnīcas darbiniekiem norādījuši, ka vēlas ārstēties un veikt izmeklējumus tikai pie Latvijas Onkoloģijas centra speciālistiem. Līdzīgi ir ar pārējiem pacientiem – viņi mērķtiecīgi nāk uz RAKUS, norādot, ka vēlas ārstēties universitātes slimnīcā.

"Mēs gribam nomierināt cilvēkus – satraukumam nav pamata, jo pieraksts tiek atvērts uz pusgadu, atsevišķās pozīcijās – uz deviņiem mēnešiem, kas nozīmē, ka iespēja pieteikties uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem būs," saka Junkere.

Uz jautājumu, cik daudz pacientu neatnāk uz vizītēm vai medicīniskām manipulācijām, tās iepriekš neatsakot, slimnīcā atbild, ka neierodas vidēji 14 procenti no visiem ambulatorajiem pacientiem. Tiesa, nekādas sankcijas attiecībā uz šādu rīcību RAKUS neapsverot, norādot, ka šis jautājums būtu apsverams augstākā līmenī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!