Foto: stock.xchng
AS "Latvijas Kuģniecība" (LK) mazais akcionārs "Atholl Greece LTD" paudis satraukumu par uzņēmuma darbību, jo tā izraisa pārsteidzošus secinājumus par akcionāru maldināšanu un nesodītu starptautiski atzītu principu pārkāpšanu, kas LK varot nozīmēt pat maksātnespēju, teikts kompānijas pārstāvju izplatītajā vairāku lappušu garajā paziņojumā.

"Atholl Greece LTD" ir Grieķijā reģistrēta komercsabiedrība, kura pārstāvot ar starptautiskajā kuģošanas biznesā strādājošus investorus. "Atholl Greece LTD" ir iegādājusies nelielu "Latvijas kuģniecība" akciju paketi - 50 000 akcijas, ar mērķi iepazīties ar LK darbību nolūkā palielināt ieguldījumus šajā Latvijas akciju sabiedrībā, teikts paziņojumā.

"Zināmu laiku esam sekojuši "Latvijas kuģniecība" darbībai un nonākuši pie pārsteidzošiem secinājumiem, ka Latvijā ir iespējams sistemātiski maldināt investorus un nesodīti pārkāpt visā rietumu pasaulē akceptētos korporatīvās pārvaldības principus, pie tam, šādas nosodāmas darbības veicot ar Latvijas valsts pārstāvju atbalstu," teikts vēstulē.

LK publiski izplatītie paziņojumi par tās darījumiem un finanšu stāvokli ir apšaubāmi un var radīt bažas par LK maksātspēju nākotnē, - uzskata akcionāri. Šī situācija ir likusi akcionāriem būtiski pārskatīt savus turpmāko ieguldījumu plānus Latvijā, kā arī radījusi nepieciešamību informēt par to Latvijas augstākās amatpersonas un starptautisko investoru sabiedrību.

Publiskais paziņojums adresēts arī premjeram, Valsts kontrolei, Satiksmes ministrijai un Rīgas Fondu biržai.

Finanšu instrumentu tirgus normālas darbības pamatā ir patiesas un uzticamas informācijas aprite. Nepatiesas informācijas izplatīšana ne tikai iznīcina finanšu tirgus, bet arī apkrāpj investorus, radot tiem zaudējumus. Tik nelielā finanšu tirgū kā Latvija, šāda veida pārkāpumi var novest pie investīciju pārtraukšanas finanšu instrumentu tirgos vispār, uzsvērts paziņojumā.

2008.gada decembrī LK paziņoja, ka nopērk no saistītā uzņēmuma AS "Ventspils nafta" nekustamos īpašumus un ieguldījumus medijos.

Iepazīstoties ar investoriem domātajiem publiskajiem "Latvijas kuģniecība" paziņojumiem, kā arī ar publiski izziņotā darījuma izpildes apstākļiem, "Atholl Greece LTD" secina, ka investori tikuši maldināti un šīs acīmredzami apšaubāmās informācijas izplatīšana ir palikusi bez jebkādas tirgus uzraugu ievērības, turklāt ir saņēmusi atbalstu no Latvijas valsts pārstāvju puses, uzsvērts paziņojumā.

Pēc "Atholl Greece LTD" domām, publiski izplatītajā paziņojumā ir atklāti pausts patiesībai neatbilstošs uzskats, ka Latvijas un pasaules finanšu institūcijas nespēj garantēt LK naudas līdzekļu drošību un šī apstākļa dēļ "Latvijas kuģniecība" ir spiesta meklēt citus ceļus savu naudas līdzekļu izvietošanai. Lai arī noteiktas pasaules finanšu institūcijas ir cietušas zaudējumus no nepārdomātiem ieguldījumiem pamatā nekustamā īpašuma projektos, pasaules banku un finanšu sistēma pastāv un pastāvēs bez būtiskām pārmaiņām, teikts paziņojumā.

Apgalvojums, ka vienīgā iespēja garantēt naudas līdzekļu drošību ir to pārvēršana materiālās lietās, ir vai nu klajas nekompetences demonstrēšana, vai arī apzināti meli investoru maldināšanai, lai radītu fiktīvu pamatu naudas līdzekļu aizpludināšanai no AS "Latvijas kuģniecība" uz saistīto uzņēmumu - "Ventspils nafta". Pēc Rīgas fondu biržā pieejamās informācijas "Ventspils nafta", kas arī ir publiski kotēts uzņēmums, gan nav uzskatījis, ka glabāt naudas līdzekļus ir bīstami un ir nepieciešams no tiem nekavējoties atbrīvoties, kas vēlreiz apliecina "Latvijas kuģniecība" publisko paziņojumu apšaubāmo raksturu, norāda "Atholl Greece LTD".

Par plāniem veidot savu investīciju fondu "Latvijas kuģniecība" akcionāriem un investoriem pirmo reizi paziņoja 2008.gada 11.decembrī, ko apliecina tās paziņojums Rīgas fondu biržai. No šī paziņojuma nav saprotams, kādēļ uzņēmumam, kurš savā līdzšinējā pastāvēšanas vēsturē ir konsekventi nodarbojies tikai ar kuģošanu un ar to saistīto komercdarbību, būtu nepieciešams ieguldīt nesamērīgas investīcijas citos komercdarbības virzienos, neizpratni pauž "Atholl Greece LTD".

Pēc tā domām, nav skaidrs, kādēļ uzņēmumam, kurš ir specializējies un uzkrājis pieredzi jūras kravu pārvadājumos, pašam bez starptautiski atzītu speciālistu piedalīšanās būtu jāpieņem lēmums veikt investīcijas tādos komercdarbības virzienos, kuros "Latvijas kuģniecība" nav uzkrāta nekāda pieredze un zināšanas. Ir acīmredzami absurdi, ka tas tiek veikts laikā, kad krīze pasaules tirgos jebkuru ieguldījumu padara riskantu un kad nav pieļaujams veikt ieguldījumus bez zināšanām par attiecīgo nozari, uzsvērts paziņojumā.

Nopērkot LK akcijas, "Atholl Greece LTD" kā investors rēķinājies, ka "Latvijas kuģniecība" turpinās investēt līdzekļus un darboties tās pamatnozarē - kuģošanas biznesā. Veiktās investīcijas vairāk nekā 80 miljonu latu apmērā nozarēs, kas nekādā mērā nav saistītas ar "Latvijas kuģniecība" līdzšinējo darba profilu - jūras kravu pārvadājumiem, ir klajš statūtu un investoru tiesiskās paļāvības pārkāpums, uzskt Grieķu kompānija.

Saskaņā ar Rīgas fondu biržai atklāto informāciju par iespējamu investīciju veikšanu ar kuģošanu nesaistītās nozarēs "Latvijas kuģniecība" pārvaldības orgāni pirmo reizi izšķīrās īsi pirms 2008.gada 11.decembra.

"Latvijas kuģniecība" 11.decembra paziņojums Rīgas Fondu biržai parāda, ka LK valde pieņēma lēmumu stiprināt uzņēmuma investīciju portfeli, "iespējams, veidojot savu investīciju fondu ar kuģošanas biznesu tieši nesaistītos segmentos". Tikai sešas dienas pēc šāda lēmuma pieņemšanas LK jau paziņoja, ka valdes pieņemto stratēģiju attiecībā uz investīciju veikšanu ir akceptējusi arī padome un ka jau ir pieņemts lēmums iegādāties konkrētus nekustamos īpašumus un uzņēmumu daļas no AS "Latvijas kuģniecība" lielākā akcionāra "Ventspils nafta". Šī notikumu gaita, kad vienas dienas laikā tiek atrasts un apstiprināts investīciju objekts vairāk nekā 80 miljonu latu apmērā, liecina vai nu par klaju neprofesionalitāti vai arī nelikumīgu vienošanos ar otru darījuma partneri. Mūsuprāt, acīmredzami ticamāka ir pēdējā versija, ja ņemam vērā, ka otrs darījuma partneris ir lielākais "Latvijas kuģniecība" akcionārs, teikts paziņojumā.

Pēc "Atholl Greece LTD" domām, šādi neizdevīgi darījumi starp akcionāru un tam piederošo atkarīgo sabiedrību, kurā tas kontrolē pārvaldības institūcijas, neatbilst ne tikai godīgai komercpraksei, bet arī pārkāpj Latvijas Koncernu likumu.

Nav saprotams, kādēļ LK kā starptautisks uzņēmums nolūkā "diversificēt riskus, stiprināt uzņēmuma aktīvu bāzi, veikt peļņu nesošus un drošus ilgtermiņa ieguldījumus", ir iegādājusies aktīvus, kas atrodas tikai vienā valstī - Latvijā. Starptautiskam uzņēmumam risku diversificēšana nozīmē veikt ieguldījumus ne tikai dažādās valstīs, bet arī dažādos pasaules reģionos.

Tā vietā LK iegādājas aktīvus, kas ir atkarīgi tikai no vienas valsts ekonomikas attīstības, jo tie atrodas tikai vienā valstī, turklāt neviens no iegādātajiem aktīviem - ne nekustamie īpašumi, ne ar preses izdošanu saistītie uzņēmumi, negūst ienākumus ārējos tirgos. Iegādātie nekustamie īpašumi atrodas Latvijā un to vērtība ir pilnībā atkarīga no Latvijas tautsaimniecības izaugsmes, tāpat kā izdevniecības un poligrāfijas uzņēmumi, kuri gandrīz visus savus ienākumus gūst vietējā Latvijas tirgū.

Lēmums iegādāties tikai ar Latvijas ekonomiku saistītus aktīvus bija sevišķi neapdomīgs un pat kaitniecisks LK interesēm, ņemot vērā, ka šo aktīvu iegādes brīdī Latvija piedzīvoja vienu no visstraujākajiem iekšzemes kopprodukta, nekustamo īpašuma cenu un iekšzemes patēriņa kritumiem un bezdarba pieaugumu ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē, ar starptautisku institūciju un arī Latvijas valdības prognozēm, ka ekonomikas stāvoklis turpinās pasliktināties arī turpmāk, norāda "Atholl Greece LTD".

Uzņēmums norāda, ka "Latvijas kuģniecība" tā arī nav izskaidrojusi, kādēļ Latvijā ir veikti ieguldījumi tieši nekustamo īpašumu nozarē, kas līdzās ar būvniecības sektoru piedzīvoja visdramatiskāko kritumu un kas darījumu veikšanas brīdī tika atzīta kā nepiemērota investīciju veikšanai, jo bija sagaidāms kritums arī turpmāk, ko apliecina situācija nekustamo īpašumu tirgū pēc minēto aktīvu iegādes. Savos paziņojumos LK nav pamatojusi, kādēļ tā ir izvēlējusies pirkt tieši konkrētos nekustamos īpašumus, un kā ir izveidojusies "sakritība", ka visi nekustamie īpašumi ir nopirkti no lielākā akcionāra - "Ventspils nafta".

LK nevajadzīgais, akcionāru interesēm neatbilstošais darījums un tā summa rada pamatu iespējamām bažām par "Latvijas kuģniecība" maksātspēju nākotnē. "Atholl Greece LTD" pārstāv profesionālus investorus kuģošanas nozarē. Šajā nozarē ir ekonomiski sarežģīta situācija, kas izpaužas ievērojamā kuģu frakta likmju samazinājumā. Frakta likmju samazinājums tiešā veidā skar arī "Latvijas kuģniecība" komercdarbību.

Kā redzams no "Latvijas kuģniecība" interneta mājaslapā pieejamajiem gada pārskatiem, LK ir ievērojamas banku aizdevumu saistības, kas pārsniedz vairākus simtus miljonu latu. Apstākļos, kad kuģošanas pakalpojumu tirgus pārdzīvo nelabvēlīgu ekonomisku situāciju, LK nevis izsvērti gatavojas savu aizdevuma saistību izpildei, bet nepārdomāti atbrīvojas no naudas līdzekļiem.

"Kuģošanas biznesa aprindās šobrīd tiek apspriesta informācija, ka "Latvijas kuģniecība" vārdā tiek meklētas iespējas pārdot ar kuģošanas darbības virzienu tieši saistītus aktīvus - kuģus, lai rastu naudas līdzekļus finanšu saistību izpildei. Ja šī informācija ir pareiza, tad tā liecina par iespējamu maksātnespējas iestāšanos nākotnē un neprofesionālu vai ļaunprātīgu "Latvijas kuģniecība" pārvaldīšanu," teikts paziņojumā.

Pēc "Atholl Greece LTD" pārstāvja teiktā, kuģošanas biznesa profesionāļu aprindās tāpat ir pieejama informācija, ka vairāki LK kuģi ir nodoti laika nomā ar LK pārvaldi saistītām ārvalstu kompānijām, piemēram, Britu Virdžīnu salās reģistrētai kompānijai ar nosaukumu "Ritona Oil Limited", kuras uzkrāj ievērojamu peļņu, uz kuru citādi būtu tiesības LK akcionāriem.

Īpašu sarūgtinājumu visa augstāk minētā kontekstā rada Latvijas Valsts pārstāvju līdzdarbība šajos apšaubāmajos darījumos. Latvijas valstij "Latvijas kuģniecība" pieder 10% akciju, kas bijis viens no faktoriem, kāpēc "Atholl Greece LTD" izvēlējās "Latvijas kuģniecību" kā iespējamu investīciju objektu, norādīts paziņojumā.

"Ar šo vēstuli, pirms atstāt Latvijas finanšu instrumentu tirgu, vēlējāmies norādīt uz pastāvošajām problēmām un to iespējamo ietekmi uz Latvijas ekonomisko nākotni kopumā. Ar šādu valsts un uzraugošo institūciju attieksmi pret rietumu pasaulē akceptētām investoru aizsardzības vērtībām minētā nākotne ir drūma un Latvijai zaudējumus nesoša. Esam plānojuši ar līdzīga satura vēstuli vērsties arī pie starptautiskajiem "Latvijas kuģniecība" aizdevējiem - bankām", teikts paziņojumā.

Pērnā gada decembrī tika paziņots, ka "Ventspils nafta" padome nolēmusi pārdot lielāko daļu biznesa nozaru VN asociētajai sabiedrībai - "Latvijas Kuģniecība" (LK).

Darījuma summa sasniedza 82,7 miljonus latu. Vienotā paketē LK ieguva VN nekustamo īpašumu, poligrāfijas un izdevējdarbības nozaru uzņēmumus.

VN turpmāk specializēsies ar tranzīta nozari saistītu aktīvu pārvaldē, atsakoties no holdinga darbības pārējās plaša spektra nozarēs.

VN saglabās savus ieguldījumus naftas un naftas produktu pārkraušanas uzņēmumā SIA "Ventspils nafta termināls" (51%), naftas un naftas produktu cauruļvadu īpašniecē un operatorē SIA "LatRosTrans" (66%) un asociētajā sabiedrībā LK (49,94%).

LK iegādāsies no VN šādus nekustamos īpašumus un uzņēmumu kapitāla daļas - nekustamo īpašumu apsaimniekošanas uzņēmumu SIA "Nekustamie īpašumi VN", kurā iegūti 100%, nekustamā īpašuma apsaimniekošanas uzņēmumu SIA "Rīgas līcis VN" - 100%, nekustamos īpašumus Rīgā, Briāna ielā 3, Ventspilī, Talsu ielā 75d, Jūrmalā, Dubultu prospektā 51, konferenču un atpūtas centru "Lejastiezumi" Kuldīgas rajona Rendas pagastā.

Tāpat LK iegūs kontroli poligrāfijas uzņēmumā AS "Preses nams" - 95,4%, izdevniecībā SIA "Mediju nams" - 95,63%. "Preses namam" pieder vairāki vērtīgi nekustamo īpašumi, un tas ir būtisks LK kā pircēja interešu objekts. Savukārt lielu daļu poligrāfijas uzņēmuma biznesa vērtības veido pasūtījumi no izdevniecības "Mediju nams", tāpēc šo ieguldījumu uzņēmējdarbība faktiski nav atdalāma.

Ar LK jaunā investīciju virziena pārvaldi un attīstību nodarbosies LK 100% piederoša meitassabiedrība SIA "LASCO Investment". Uzņēmuma pamatkapitāls ir 19 miljoni latu.

49,94% LK akciju pieder "Ventspils naftai", 27,55% - AS "International Baltic Investments Ltd" (IBI), 17,60% - "Ojay", 10,80% - "Eastgate", 10% - Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai, liecina informācija kompānijas mājaslapā.

LK vadības pārstāvju viedokli pagaidām iegūt neizdevās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!