Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB), kā arī Maksātnespējas administrācijai (MNA) un Valsts civildienesta pārvaldei (VCP) lūgts izvērtēt divu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) amatpersonu - Rīgas reģionālās iestādes juristu - iespējamo interešu konfliktu, paralēli darbam VID administrējot uzņēmumu maksātnespējas procesus.
Tiesībsargiem lūgts izvērtēt VID Rīgas reģionālās iestādes darbinieču Jeļenas Krilovas un Žannas Ābeles iespējamo konfliktu SIA "Ave rats" maksātnespējas procesā. Krilova šā gada 8.martā apstiprināta par "Ave rats" administratori, bet Ābele šī uzņēmuma maksātnespējas lietā pārstāv "Ave rats" kreditora - VID - intereses.

Abas VID ierēdnes saņēmušas MNA izsniegtus administratora sertifikātus un patlaban paralēli tiešajiem darba pienākumiem VID administrē arī aptuveni 10 uzņēmumu maksātnespējas lietas. Kā liecina MNA mājas lapā internetā pieejamie dati, Kirilovai uzticēta 11 maksātnespējīgu firmu maksātnespējas lietu administrēšana, bet Ābele administrē deviņu uzņēmumu maksātnespējas lietas.

Ar lūgumiem izvērtēt iespējamos interešu konfliktus tiesībsargājošajās instancēs pagājušās nedēļas beigās vērsusies SIA "Bāze 2R", kas iepriekš neveiksmīgi mēģināja panākt, lai "Ave rats" administratore Krilova atzītu par kreditoru Ls 10 000 apmērā arī šo uzņēmumu. "Bāze 2R" savu interešu aizstāvību uzticējusi advokātei Larisai Sokolovai.

Pēc Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas "Lursoft" datiem, "Bāze 2R" nodarbojas ar zvejniecību, zivjaudzētavu, zivsaimniecību darbību un ar zvejniecību saistītu pakalpojumu sniegšanu, kā arī ar kempingu un viesnīcu pakalpojumiem. Savukārt "Ave rats" līdz maksātnespējai kā darbības veidus bija reģistrējis vairumtirdzniecību, auto detaļu tirdzniecību, zivaudzētavu un zivsaimniecību darbību.

Sokolova sacīja, ka "Ave rats" administratore Krilova atzinusi par pamatotu VID pieteikto pretenziju par Ls 6000, uzņēmuma "Lanet" pretenziju par Ls 40, noraidīts prasījums par Ls 250, bet "Bāze 2R" prasījums vispār nav skatīts. Līdz ar to kreditoru sapulci faktiski pārstāv vienīgais kreditors - VID, kuru savukārt pārstāv tā darbiniece Ābele.

Advokāte norādīja, ka "īpatnēja" situācija veidojusies arī kreditoru sapulcē - Krilova kā administratore un Ābele kā VID pārstāve pretēji likuma prasībām neesot vērtējušas piedāvāto iespēju panākt mierizlīgumu. Mierizlīgums būtu tāds, ka VID tiktu samaksāta parāda summa - Ls 6000 pēc tam, kad izlīgumu būtu apstiprinājusi tiesa. VID no piedāvājuma saņemt naudu līdz ar to faktiski atteicies.

Paralēli šim strīdam Krilova kā "Ave rats" administratore tiesājas ar savu darba devēju VID par vairāk nekā Ls 10 000 noteikto pievienotās vērtības nodokļa un soda naudu uzrēķinu. Administratīvā rajona tiesa pirmajā instancē uzņēmuma prasību apmierinājusi un atcēlusi VID lēmumu. VID to apstrīdējis apgabaltiesā, un Administratīvā apgabaltiesa šo lietu izskatīšanai nozīmējusi 2005.gada 15.februārī, aģentūra LETA uzzināja tiesā.

VID Rīgas reģionālās iestādes direktora pienākumu izpildītājs Tālivaldis Silgals skaidroja, ka amatpersonas var savienot amatus, ja tas nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās valsts vai pašvaldības iestādes vadītāja rakstveida atļauja. Krilovai un Ābelei šādas atļaujas ir izsniegtas, un administratora darbs faktiski tiek veikts ārpus darba laika.

Pretēju viedokli pauda advokāte Sokolova, kura sacīja, ka, piemēram, tiesas procesi notiek darba laikā, tāpēc apšaubāms uzskats, ka savus pienākumus abas administratores pilda "ārpus darba laika".

VID Komunikāciju nodaļas vadītāja Agnese Grīnberga teica, ka Rīgas reģionālajā iestādē atļaujas savienot darbu VID ar administratora pienākumiem vairāk nevienam darbiniekam nav izsniegtas. Savukārt par pārējo VID iestāžu izsniegtajām atļaujām informācija patlaban tiekot apkopota.

VID ieskatā interešu konflikts ir situācija, kurā valsts amatpersonai, pildot amata pienākumus, jāpieņem lēmums, jāpiedalās tā pieņemšanā vai jāveic citas ar amatpersonas amatu saistītas darbības, kas ietekmē pašas amatpersonas, tās radinieku vai darījumu partneru personiskās vai mantiskās intereses.

Pašai amatpersonai ir pienākums ziņot par nonākšanu interešu konflikta situācijā - gan par savu, gan savu radinieku vai darījumu partneru mantisko vai citu ieinteresētību kādas darbības veikšanā, kura ietilpst tās amata pienākumos.

Silgals norādīja, ka šajā situācijā VID darbiniecēm nav jāpieņem tāda veida lēmumi, kas minēti interešu konflikta definējumā, līdz ar to interešu konflikts nav saskatāms.

Turklāt VID tiek veikti iekšējās kontroles pasākumi, lai maksimāli novērstu iespējamo interešu konflikta situāciju rašanos, proti, tie uzmanīts, lai Krilovas un Ābeles lietvedībā nebūtu uzņēmumu, kuros viņas ir administratores, sacīja Grīnberga.

MNA direktora palīdze sabiedrisko attiecību un preses jautājumos Dace Avena skaidroja, ka maksātnespējas likums faktiski neparedz ierobežojumus kļūt par maksātnespējas procesa administratoru - pretendentam jāiziet MNA kursi un jāsaņem sertifikāts. Administrators ir persona, kas piedalās uzņēmuma maksātnespējas procesā, un to var darīt paralēli tiešajiem darba pienākumiem.

Avena gan piebilda, ka likumā noteikti vairāki ierobežojumi, proti, administrators nevar būt iepriekš sodīts, persona, kas citā procesā pārstāv parādnieku, ja šī maksātnespējas lieta nav izbeigta, vai arī ir radniecīgās attiecībās ar parādnieka pārstāvi vai šī uzņēmuma kapitāla daļu turētājiem. Tāpat noteikta vēl virkne ierobežojumu attiecībā uz konkrētas maksātnespējas lietas administrēšanu.

"Bāze 2R" iesniegumu MNA saņēmusi vakar. Likumā noteiktajā termiņā - divu nedēļu laikā - šis iesniegums tikšot izskatīts un arī sniegta atbilde. Līdz tam MNA negrasās apturēt Krilovai un Ābelei izsniegto sertifikātu darbību.

Grīnberga pieļāva, ka VID īpašas pārbaudes par Krilovas un Ābeles darbībām netiks veiktas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!