Rīgas domes prezidijs ceturtdien kvoruma trūkuma dēļ nespēja virzīt izskatīšanai domes sēdē lēmumprojektu, kas paredz slēgt līgumu par Daugavas Dienvidu tilta labā krasta pieeju projektēšanu un būvniecību un līgumus par nepieciešamo finansējumu.
Nonākot līdz šim jautājumam, prezidiju pameta "Jaunā laika" deputāti Olafs Pulks un Baiba Brigane, kā rezultātā sēdē palika tikai septiņi deputāti, kas nebija pietiekami kvoruma nodrošināšanai. Tika nolemts, ka prezidija sēde tiks turpināta piektdien.

Dienvidu tilta otrās kārtas būvniecība Rīgas pašvaldībai izmaksās 313,4 miljonus latu, liecina deputātiem sagatavotā informācija.

Pašvaldības valdošā koalīcija plāno, ka galīgo lēmumu par līgumu slēgšanu pieņems domes sēdē nākamnedēļ - 12.jūnijā. Rīgas domes Satiksmes departamenta speciālisti norādīja, ka šis ir pēdējais datums, kad dome var pieņemt lēmumu.

Pret lēmumprojekta turpmāku virzīšanu vakar Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē iebilda vairāki deputāti. Bijušais Rīgas mērs Aivars Aksenoks (JL) pauda izbrīnu par lielo steigu, kādā virza lēmumprojektu, un norādīja, ka neesot bijis pietiekami daudz laika, lai ar to iepazītos. "Šī projekta izmaksas - 300 miljoni latu - ir puse no Ziemeļu transporta koridora izmaksām. Rodas pamatotas šaubas, vai projektu var virzīt tik sasteigti un pat neinformējot Finanšu ministriju," sacīja Aksenoks.

Rīgas mērs Jānis Birks (TB/LNNK) komitejas sēdē norādīja, ka līdz domes sēdei līguma projekts būs jāizvērtē starptautiskai auditoru kompānijai. Tomēr uz jautājumu, cik kvalitatīvi var izvērtēt 300 miljonu projektu trijās darbdienās, Birks skaidru atbildi dot nespēja, tikai norādīja: "Bija iecerēts, ka domes sēdē par šo jautājumu varēs lemt nedēļu vēlāk."

Dienvidu tilta otrajā kārtā plānots uzbūvēt tilta posmu no Krasta ielas līdz Austrumu maģistrālei jeb pašreizējam rotācijas aplim pie Slāvu tilta.

Jau ziņots, ka ir beidzies Rīgas domes Satiksmes departamenta organizētais atklātais konkurss par Dienvidu tilta labā krasta pieeju projektēšanu un būvniecību, liecina deputātiem sagatavotie materiāli. Konkursā noskaidrotas kopējās tilta labā krasta pieeju projektēšanas un būvniecības izmaksas, kas ietver arī būvniecības finansēšanai nepieciešamo līdzekļu piesaistīšanas izmaksas. Konkursā uzvarējusi tilta būvniece AS "Dienvidu tilts".

Līgumcena noteikta 313,4 miljoni latu, kuru veido 170,3 miljoni latu projektēšanas un būvniecības izmaksas, un 143,2 miljoni latu - maksājumi par finansējuma piesaisti.

Būvniecības izmaksās iekļauts inflācijas koeficients 14,3%, kas aprēķināts pēc vidējā inflācijas pieauguma transporta objektu būvniecībā pēdējo trīs gadu laikā. Konkursa dokumentācijā minēta kārtība, kādā būvniecības laikā katru gadu ar līguma darbības 13.mēnesi veiks līguma summas pārrēķinu, pamatojoties uz faktisko iepriekšējā kalendārā gada inflācijas vai deflācijas koeficientu.

Ja noslēgs līgumus, Rīgas pilsētas pašvaldībai ar būvniecības līguma darbības 61.mēnesi turpmāko 15 gadu periodā jāparedz finansējums ikmēneša maksājumiem par projektēšanu un būvniecību un piesaistītais finansējums 1,7 miljonu latu apjomā katru mēnesi, kas būtu vairāk nekā 20 miljoni latu gadā.

Ja būvniecības laikā kādā periodā inflācijas koeficients pārsniedz vidējo prognozēto un nav līdzekļu ekonomijas no iepriekšējā būvniecības perioda, var rasties nepieciešamība pēc papildu finansējuma. To var nodrošināt no budžeta līdzekļiem vai arī var piesaistīt papildu ārējos finanšu resursus.

Ir paveikti jau vairāk nekā 50% darbu Dienvidu tilta un estakāžu izbūvē pāri Krasta un Maskavas ielai.

Būvobjektā darbi rit gan Daugavas labajā, gan kreisajā krastā pie Dienvidu tilta un deviņu estakāžu būvniecības, kas veidos pirmo trīs līmeņu transporta mezglu Latvijā.

Dienvidu tilta trases kopējais garums ir 2,5 kilometri. Tas turpināsies no Bauskas ielas līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam.

Patlaban būvdarbus var iedalīt četros posmos: darbi pie Dienvidu tilta brauktuves laiduma dzelzsbetona plātnes betonēšanas un vanšu nospriegošanas, kas ilgs 11 mēnešus, estakāžu betonēšana pāri Krasta un Maskavas ielai līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam, uzbēruma veidošana Daugavas labajā krastā, kā arī inženierkomunikāciju pārlikšana Slāvu ielā un Daugavas kreisajā krastā.

Dienvidu tilts būs 34,28 metru plats, 803 metru garš ar sešām kustību joslām, pa trim katrā virzienā, kā arī gājēju ietvi un veloceliņu abās tilta pusēs. Ierīkos arī sešus pilonus ar vantīm koši oranžā krāsā. Projektētais kustības ātrums būs 80 kilometri stundā.

Dienvidu tilta būvniecību sāka 2004.gada novembrī, kad izbūvēja tilta balstus upes krastā. 2005.gada decembrī pabeidza visu desmit tilta balstu izbūvi, bet šogad beidza vienu no svarīgākajiem tilta būvniecības posmiem - metāla laiduma konstrukcijas uzbīdīšanu, savienojot Daugavas krastus.

Tilta pirmās kārtas celtniecības ģenerāluzņēmēja ir AS "Dienvidu tilts". Tajā apvienojušās sešas lielākās Latvijas celtniecības kompānijas, kuras ir specializējušās tiltu izbūvē - SIA "Skonto būve", AS "Latvijas tilti", AS "BMGS", SIA "Tilts", SIA "Rīgas tilti" un SIA "Viadukts".

Dienvidu tilts ir vērienīgākais, sarežģītākais un lielākais šāds projekts Baltijas valstīs pēdējo 25 gadu laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!