Nacionālās radio un televīzijas padomes (NRTP) Monitoringa centra veiktajā sešu televīzijas kanālu pētījumā konstatēti ne tikai reklāmas apjoma, bet arī valodas pārkāpumi.
Monitoringa centrs analizēja reklāmas izvietošanas nosacījumu ievērošanu Latvijas Televīzijas (LTV), LNT, "TV3", "TV5-Rīga" un "Pirmā Baltijas kanāla" programmās.

NRTP vecākais referents Monitoringa daļas juridiskajos jautājumos Andis Šmuksts aģentūru LETA informēja, ka, izanalizējot ierakstus no 15. oktobra līdz 21. oktobrim, vienīgais televīzijas kanāls, kurā reklāmas apjoms ir Radio un televīzijas likuma atļautajā apjomā, ir LTV1. Šajā kanālā nav konstatēti Radio un televīzijas likuma pārkāpumi.

Pārbaudot reklāmas apjomu, izvietojumu un raidījumu valodu laikā no 15. oktobra līdz 21. oktobrim LTV7, Monitoringa centra veiktajā pētījumā konstatēts, ka LTV7 ir gan reklāmas, gan valodas pārkāpumi.

16. oktobrī LTV7 laikā no pulksten 18:00 līdz 19:00 reklāmas apjoms bija aptuveni 11,7%, kas ir gandrīz divas reizes lielāks, nekā atļauts sabiedriskajai televīzijai. Reklāmas apjoms pārkāpts arī 20. oktobrī, kad laikā no pulksten 20:00 līdz 21:00 reklāmas apjoms bijis ap 12%.

Pētījumā konstatēts, ka 18. oktobrī un 19. oktobrī LTV7 raidījums "Durvis" demonstrēts krievu valodā bez tulkojuma latviešu valodā, lai arī Radio un televīzijas likums paredz, ka televīzijas raidījumiem svešvalodās, izņemot tiešās pārraides, retranslāciju, raidījumus ārzemēm, ziņu un valodas mācību raidījumus, jābūt ar subtitriem latviešu valodā.

Analizējot "TV3" iesniegtos materiālus, padomes Monitoringa centrs secinājis, ka 20. decembrī "TV3" reklāmas apjoms tika pārkāpts no pulksten 17:00 līdz 17:59, kad reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā veidoja 25%, bet no pulksten 18:00 līdz 18:59 tas procentuāli vienā stundā veidoja 24%.

Pamatojoties uz Radio un televīzijas likumu, reklāmai un televeikalam atvēlētais laiks katrā raidlaika stundā nedrīkst pārsniegt 20%.

NRTP Monitoringa daļa, izanalizējot LNT programmas 21. oktobra un 22. oktobra ierakstus, konstatējusi, ka reklāmas apjoms vienā stundā tika pārkāpts 21. oktobrī laikā no pulksten 14:00 līdz 15:59, kad reklāmas apjoms procentuāli veidoja 22,5%, laikā no pulksten 15:00 līdz 15:59 - 20,8%, kā arī laikā no pulksten 21:00 līdz 21:59, kad reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā veidoja 28%.

Tāpat konstatēts, ka LNT tika demonstrēta kinofilmas "Rīgas sargi" reklāma bez atdalījuma no pašreklāmas, kas ir Radio un televīzijas likuma par reklāmas izmantošanu pārkāpums.

Raidījumu valodā LNT netika konstatēti Radio un televīzijas likuma pārkāpumi.

Savukārt "TV5-Rīga" reklāmas apjoma pārkāpumi konstatēti 21. oktobrī laikā no pulksten 20:00 līdz 20:59, kad reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā veidoja 22%, laikā no pulksten 21:00 līdz 22:59 - 23%, laikā no pulksten 23:00 līdz 23:59 - 26%.

Reklāmas apjoma pārkāpumi konstatēti arī 22. oktobrī. Lielākais reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā konstatēts laikā no pulksten 19:00 līdz 19:59 - 32%.

Šmuksts norādīja, ka "TV5-Rīga" konstatēti arī valodas pārkāpumi, kad raidījumi "Ciemos pie Tofika", "Nekustamais īpašums", "Pilsēta TV", "Auto ziņas", "Bez cenzūras" un realitātes šovs "Hello Jūrmala" netika nodrošināti ar subtitriem latviešu valodā, kas ir Radio un televīzijas likuma par televīzijas raidījumiem svešvalodās, kuriem ir jānodrošina subtitri latviešu valodā, izņemot tiešās pārraides, pārkāpums.

Tāpat Monitoringa centra veiktajā pētījumā konstatēts, ka "TV5-Rīga" 21. oktobrī demonstrētā Krievijas muzikālā komēdija "Salmu cepurīte" tika pārtraukta ar reklāmu piecas reizes, kas ir Radio un televīzijas likuma par reklāmas izvietošanu pārkāpums. Izplatot tādus audiovizuālos darbus kā mākslas un televīzijas filmas, izņemot sērijas, seriālus, izklaides un dokumentālās programmas, kuru ilgums pārsniedz 45 minūtes, tos drīkst pārtraukt vienu reizi katrā 45 minūšu laika posmā. Turpmāka darba pārtraukšana atļauta vēl vienu reizi, ja tā ilgums vismaz par 20 minūtēm pārsniedz divus vai vairākus pilnus 45 minūšu laika posmus.

Pārkāpumi konstatēti arī 21. oktobra "Hansabankas" un "Stone developments" raidījumā "Nekustamais īpašums" un 22. oktobra raidījumā "Ēdam mājās", kur tiek reklamēti sponsora prece vai pakalpojumi, kas ir Radio un televīzijas likuma par sponsorēšanas vispārīgajiem noteikumiem pārkāpums.

Visvairāk reklāmas apjomu pārkāpumus NRTP Monitoringa centrs, pārbaudot 21. oktobra un 22. oktobra ierakstus, konstatējis "Pirmā Baltijas kanāla" programmā.

21. oktobrī pārkāpumi konstatēti 12 reizes gan pa dienu, gan vakarā. Lielākais reklāmas apjoms "Pirmā Baltijas kanālā" bijis laikā no pulksten 7:00 līdz 7:59, kad reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā bija 27%. Savukārt 22. oktobrī konstatēti seši reklāmas apjoma pārkāpumi, no kuriem lielākais bijis laikā no pulksten 11:00 līdz 11:59, kad reklāmas apjoms procentuāli vienā stundā bija 41%.

Tāpat pētījumā konstatēts, ka "Pirmā Baltijas kanāla" programmas raidījumos nav nodrošināts tulkojums latviešu valodā, kas ir Radio un televīzijas likuma par televīzijas raidījumiem svešvalodās, kuriem ir jānodrošina subtitri latviešu valodā, izņemot tiešās pārraides, pārkāpums.

Demonstrējamām filmām jābūt dublētām valsts valodā vai arī ar oriģinālo skaņas pavadījumu un subtitriem latviešu valodā, taču "Pirmā Baltijas kanāla" demonstrētās filmas ir nekvalitatīvi ieskaņotas ar akustiskiem traucējumiem, kas ir Radio un televīzijas likuma pārkāpums, norāda NRTP Monitoringa centrs.

Monitoringa centrs pēc padomes priekšsēdētāja Ābrama Kleckina uzdevuma ir analizējis reklāmas apjomu stundas laikā, reklāmas atdalīšanas nosacījumu ievērošanu un valodas pārkāpumus 2007. gada 21. oktobrī un 22. oktobrī "TV3", LNT, "TV5-Rīga" un "Pirmajam Baltijas kanālam", bet no 16. oktobra līdz 21. oktobrim - LTV1 un LTV 7.

Kleckins atzina, ka padome apņemas turpmāk nodrošināt regulāru reklāmas noteikumu ievērošanas uzraudzību un piemērot sodu, ja pārkāpumi tiks fiksēti arī turpmāk.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!