Foto: LETA

Lai novērtētu pedagogu veikto ieguldījumu un kompensētu darba specifiku attālinātā mācību procesa nodrošināšanā, Izglītības un zinātnes ministrija ir radusi iespēju veikt 1,1 miljona eiro finansējuma pārdali no sava budžeta. Tādējādi līdz gada beigām pedagogi, kuri īsteno attālināto mācību procesu, saņems piemaksas par papildus veikto darbu. Nepieciešamā finansējuma pārdale otrdien, 17. novembrī, atbalstīta valdības sēdē, portālu "Delfi" informēja ministrijā.

Kritērijus piemaksu piešķiršanai izstrādās katra izglītības iestāde, ņemot vērā pedagogu tiešsaistē novadīto stundu skaitu, atgriezeniskās saites nodrošināšanu, sadarbību ar vecākiem un citus aspektus. Kritēriji jāsaskaņo ar izglītības iestādes padomi. Piemaksas paredzētas vispārējās izglītības iestāžu 7.-12. klašu pedagogiem, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmu pedagogiem, kā arī 1.-6. klašu pedagogiem, kuri 2020./2021. mācību gadā īsteno attālināto mācību procesu.

Jautājums par atbalsta sniegšanu pedagogiem un šim mērķim plānoto finansējuma pārdali tika pārrunāts un guva atbalstu sarunās ar konsultatīvo padomi "Izglītība visiem", Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību, Latvijas izglītības vadītāju asociāciju, biedrību "Vecāki par izglītību", Latvijas Pašvaldību savienību, nodibinājumu "Iespējamā misija" un citiem sadarbības partneriem.

Pēc pirmā attālināto mācību posma šā gada pavasarī Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar "Edurio" veica noslēguma aptauju, kuras rezultāti apliecināja, ka 84% skolēnu, 95% skolotāju un 78% vecāku savas skolas organizēto attālināto mācīšanos novērtēja kā labu vai ļoti labu. Izglītības procesā iesaistītie apliecināja, ka ir spējuši operatīvi pielāgoties jaunajai situācijai, pilnībā pārkārtot savu ikdienu un mācīšanās paradumus, un sekmīgi pārvarēt grūtības un izaicinājumus. Vienlaikus izkristalizējās arī vairākas lietas, kas apgrūtina veiksmīgu attālināto mācību procesu. Piemēram, vienotas digitālās platformas trūkums, pedagogu nepietiekamās digitālās prasmes, kā arī atsevišķos gadījumos nepietiekams tehniskais nodrošinājums.

Lai operatīvi risinātu diagnosticētās problēmas, ministrija ir panākusi ievērojamu finanšu līdzekļu piesaisti. Tā, papildus jau pavasarī sagādātajām 5266 viedierīcēm, septembrī ministrijai tika piešķirti 3,9 miljoni eiro skolu tehnoloģiskā nodrošinājuma uzlabošanai, tādējādi mazinot Covid-19 krīzes radīto negatīvo seku ietekmi uz izglītības nozari. Līdz gada beigām datorus saņems 425 skolas, kuras tos varēs izmantot gan ikdienas mācību procesa modernizēšanai, gan attālināto mācību procesa nodrošināšanai.

Pirms jaunā mācību gada ikviens pedagogs bija aicināts pieteikties digitālās pratības kursiem, lai pilnveidotu digitālo pratību e-vidē izglītības tehnoloģiju izmantošanai. Kursos joprojām ir brīvas vietas, un pedagogi aicināti izmantot iespēju tiešsaistē piedalīties mācībās. Pēdējo divu gadu laikā pedagogu iespējas apmeklēt digitālās pratības kursus ir gandrīz četrkāršojušās – ja 2018.gadā digitālās prasmes par valsts budžeta finansējumu apguva 520 skolotāju, tad 2020. gadā tie ir 2000 skolotāju, norāda ministrijā.

Šobrīd tiek izstrādāta arī vienotā digitālā platforma, pilnveidota "TavaKlase.lv" platforma, nodrošinot ērtas meklēšanas iespējas esošajiem 1200 video 1.- 6.klasei, 9. un 12. klasei. Pakāpeniski tiks izstrādāti jauni mācību video materiāli, kas būs pieejami arī virszemes TV apraidē. Skolotājiem digitāli pieejami "Skola2030" mācību līdzekļu paraugi 1., 4., 7.,10. klasei, kas ir lejuplādējāmi, pārsūtāmi, maināmā formātā. Izmantojot šo pašu krātuvi ikvienam skolotājam un skolēnam līdz mācību gada beigām ir nodrošināta bezmaksas piekļuve "Britannica School" enciklopēdiskajai mācību resursu krātuvei trīs grūtības pakāpēs no sākumskolas līdz vidusskolai. Tāpat ministrija kopā ar sadarbības partneriem šobrīd aktīvi strādā, lai uzlabotu datu pārraides parametrus tām skolām, kuru teritorijās ir apgrūtināti elektronisko sakaru pakalpojumi.

Īstenojot attālināto mācību vadlīnijas, "Skola2030" eksperti nodrošina regulāras tiešsaistes konsultācijas skolotājiem, vebinārus, labās prakses piemēru sērijas dažādos kanālos par attālinātās mācīšanās vadlīniju īstenošanas praktiskajiem aspektiem, kā arī sarunas "Zoom" platformā mācību priekšmetu/jomu grupās divreiz mēnesī, lai ikviens skolotājs rastu atbildes uz neskaidriem jautājumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!