Foto: stock.xchng
Pēc tiesas lēmuma atcelt diferencētos elektrības tarifus atmaksāt klientiem nepamantoti iekasēto naudu AS "Latvenergo" nebūtu nekādu problēmu, jo tam nav neidentificētu elektrības lietotāju, savukārt kasācijas sūdzības sniegšana būtu lieka valsts naudas šķiešana, piektdien preses konferencē sacīja cilvēki, kuri Administratīvajā apgabaltiesā apstrīdēja pērn apstiprinātos tarifus.

Prasības iesniedzēji, komentējot pēc pirmdien pasludinātā sprieduma publiski izteiktos apgalvojumus, gan par to, ka tagad elektrība būs dārgāka visiem lietotājiem, gan to, ka cilvēkiem būs kādas summas jāatmaksā, uzsvēra, ka tā ir cilvēku baidīšana, jo nedz "Latvenergo", nedz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nevēlas atzīst kļūdas, kuras par pieļautām atzinusi pirmās instances tiesa.

Viens no prasības iesniedzējiem Eduards Ikvilds preses konferencē norādīja, ka neviens nav vēlējies lielākus maksājumus par elektrību, tik to, lai tie būtu pamatoti. Taču, kā secinājusi tiesa, regulators neesot to pamatotību īsti vērtējis. "Regulators patiesībā nekādus tarifus neapstiprināja, šīs funkcijas bija deleģētas pašam "Latvenergo", bet tas ir regulatora pamatuzdevums - noteikt un aizstāvēt lietotāju intereses," sacīja Ikvilds. Viņš uzsvēra, ka pirmais no regulatora uzdevumiem ir aizstāvēt sabiedrības intereses un tikai pēc tā nāk uzdevums - sekmēt uzņēmumu attīstību.

Prasības iesniedzēji kritizēja "Latvenergo" un regulatora solījumus pārsūdzēt spriedumu, norādot, ka tā tiktu novilcināta sprieduma izpilde, turpinot no cilvēkiem iekasēt par nelikumīgiem atzītos tarifus. "Nevajadzētu tērēt valsts resursus, pārsūdzot spriedumu, bet gan labot pieļautās kļūdas," emocionāli norādīja viena no prasības iesniedzējām Maija Stefane.

Jautāti par to, kā uzņēmumam būtu jāatmaksā pārmaksātā nauda, pieteicēji norādīja, ka "Latvenergo" lielisko zinot, cik katrs elektrības patērētājs ir iztērējis un "tas būtu tikai korekti no valsts puses nelikumīgi saņemto naudu atmaksāt." Aigars Krūms, kurš arī pārstāv prasības iesniedzējus, norādīja, ka "Latvenergo" nav nereģistrētu elektrības patērētāju, tāpēc nevajadzētu būt problēmu ar naudas atdošanu. Mehānismi varētu būt dažādi, piemēram, kādu laiku cilvēkiem neliekot maksāt par elektrību, līdz tiks segta pārtērētā nauda.

Jau vēstīts, ka Administratīvā apgabaltiesa pirmdien apmierināja vairāku fizisku un juridisku personu sūdzības par "Latvenergo" tarifu akceptēšanu2011.gada februārī. Tiesa pirmdien atcēla Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) 2011.gada 16.februāra lēmumu Nr.40. Tiesa noteica, ka tarifi nav piemērojami no brīža, kad tie stājās spēkā - no 2011.gada 1.aprīļa.

"Latvenergo" jau paziņoja, ka izmantos iespēju 30 dienu laikā pārsūdzēt tiesas spriedumu par 2011.gadā akceptēto diferencēto tarifu atcelšanu. "Latvenergo" uzskata, ka tarifi ir ekonomiski pamatoti. "Cenas samazinājums par pirmajām 1200 kilovatstundām bija pareiza rīcība, tādējādi atbalstot iedzīvotājus laikā, kad pieauga elektroenerģijas cena. Līdz ar to, tā kā tiesas spriedums skar Latvenergo kā trešās puses intereses, spriedums tiks pārsūdzēts," norādīts uzņēmuma paziņojumā medijiem.

Pieteicēji lūguši nekavējoties izpildīt spriedumu.

Lielāki elektroenerģijas tarifi tiek piemēroti tām mājsaimniecībām, kuras gada laikā patērē vairāk elektroenerģijas. Par pirmajām 1200 kilovatstundām visiem jāmaksā iepriekšējais tarifs - 8,25 santīmi par kilovatstundu, bet, kad šis limits tiek pārsniegts, par katru nākamo kilovatstundu jāmaksā 10,74 santīmi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!