Foto: stock.xchng
Piecas apkārt Rīgai esošās pašvaldības februāra nogalē saņēmušas vēstuli no Rīgas domes, no kuras var saprast, ka Rīga cer uz viņu atbalstu, tostarp finansiālu, lai nodrošinātu vairākus "Rīgas Satiksmes" autobusu maršrutus, kas ved arī ārpus Rīgas robežām, svētdien ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums "De facto".

Garkalnes, Babītes, Ķekavas, Mārupes un Stopiņu novadu domes saņēmušas vēstuli, kurā Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (SC) informē, ka samazinātās valsts dotācijas dēļ ir sarežģīti segt zaudējumus maršrutos, kas iziet ārpus pilsētas, tādēļ būs jāpārskata reisu skaits vai pat jāslēdz maršruti ārpus Rīgas robežām.

Pirms vairākiem gadiem "Rīgas satiksme" ieguva īpašas tiesības veikt pasažieru pārvadājumus arī 15 kilometrus aiz Rīgas robežas, to nesaskaņojot ar kaimiņu pašvaldībām. Babītes novada domes priekšsēdētājs Andrejs Ence (Reģionu partija) raidījumam "De facto" apliecina, ka "tā tas izveidojās, ka Rīga kļuva par monopolistu un mēs bijām apmierināti. Sabiedriskais transports līdz šim labi nodrošināts". Pēc viņas teiktā, šāda vēstule ir pēkšņa, jo Rīga bija uzņēmusies šīs saistības.

Noteikumi paredz, ka no valsts budžeta Rīgai kompensē zaudējumus par pasažieru pārvadāšanu ārpus pilsētas robežām. Pērn valsts "Rīgas satiksmei" atvēlēja pusotru miljonu, šogad – nepilnu miljonu latu. Nauda būtu jāizlieto maršrutiem, kas ved uz Piņķiem, Jaunmārupi, Muceniekiem, Baložiem, Katlakalnu, Langstiņiem, Piņķiem, Saulīšiem, Skulti un Ulbroku. Ar šogad ieplānoto dotāciju "Rīgas Satiksmei" nepietiekot.
Kopumā maršrutos, kas ved uz ārpilsētu, pērn pārvadāti astoņi miljoni pasažieru, tomēr ne Rīgas dome, ne "Rīgas Satiksme" nevar pateikt, cik no pasažieriem izmantojuši šo transportu ārpus pilsētas robežām.

Tagad Rīgas dome cer uz finansiālu atbalstu no Pierīgas pašvaldībām. " Tas būtu ļoti labs variants," neslēpj Baraņņiks. Bet uz jautājumu, vai viņi ir gatavi pārskatīt "Rīgas satiksmes" izdevumus, nodrošinot šo pakalpojumu un cik lietderīgi un mērķtiecīgi tiek izlietots katrs lats, Baraņņiks raidījumam paudis, ka "par to mēs runājam nemitīgi un visu laiku, bet mēs te nevaram izšķērdēt rīdzinieku nodokļus, lai pārvadātu cilvēkus, kas nav rīdzinieki, kas dzīvo ārpus Rīgas."

Ne Rīgas dome, ne "Rīgas Satiksme" nav gatava pārskatīt savus administratīvos tēriņus, tenisa kortu uzturēšanu, dāsnos līdzekļus arodbiedrības vajadzībām. Tomēr arī tas viss veido viena kilometra izmaksas.

Pierīgas pašvaldībām priekšlikumus prasīja iesniegt burtiski dažu dienu laikā. Bet tā kā uz jautājuma zīmes ir desmitiem tūkstošu cilvēku iespējas nokļūt Rīgā, pašvaldības vēlas dzirdēt Rīgas puses argumentus, tiekoties klātienē. "Var runāt par reisu skaitu samazināšanu abos maršrutos, par kaut kādu abpusēju izdevīgu risinājumu. Bet vienkārši tā Rīgas domes, manuprāt, tā ir diezgan liela tāda kā šantāža un mēģinājums izspiest, tā jūs tagad apkārtējie esat – lūdzu maksājiet," norāda Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Roberts Jurķis (V).

Rīgas domes Satiksmes un transporta komitejas un Pierīgas pašvaldību vadītāju tikšanās paredzēta trešdien.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!