Sūdzību skaits PTAC šogad samazinājies
Foto: LETA

Šogad samazinājies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) iesniegto sūdzību skaits, atzīst PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Viņa to skaidro ar vairākiem apstākļiem - patērētāji saprot, ka individuālo sūdzību risināšanas procedūra ir gara, dārga un diezgan sarežģīta, tādēļ bieži vien nolemj necīnīties par savām tiesībām. Sūdzību skaita samazinājums skaidrojams arī ar to, ka PTAC aizvien vairāk panāk vienošanās ar uzņēmējiem - tie gan parasti ir lieli uzņēmumi - par izmaiņām līguma noteikumos vai par negodīgas komercprakses izbeigšanu, kas atrisina daudzas patērētāju sūdzības.

Vītoliņa norāda, ka arī 2011.gadā ir bijuši negodprātīgi uzņēmēji, kuru darbības ir balansējušas uz krāpniecības robežas un patērētājiem sagādājuši ekonomiskus zaudējumus, piemēram, "EuroParking", "Limaros" ar interneta vietni "www.ebaby.lv", kā arī Džo Kokera koncerta organizatori ar nenotikušu koncertu. Lai cīnītos ar šādiem uzņēmējiem PTAC skatījumā vajadzīgas likuma izmaiņas.

PTAC preses pārstāve Sanita Gertmane aģentūru LETA informēja, ka šogad 11 mēnešos PTAC saņēmis 1945 sūdzības, no kurām visvairāk patērētāji sūdzējušies par avio pakalpojumiem, kreditēšanas līgumiem un apaviem. Salīdzinot ar pagājušā gada 11 mēnešiem, palielinājies sūdzību skaits par iepirkumiem distances ceļā.

Par pakalpojumu neatbilstību PTAC šogad saņemtas 439 sūdzības par kopumā 123 163 latus vērtu pakalpojumu kvalitāti, kas ir par 20% mazāk nekā pērn šajā periodā. Pakalpojumu segmentā patērētāji visvairāk sūdzējušies par avio pakalpojumiem, par ko saņemta 141 sūdzība. Daudz sūdzību iesniegtas par elektroniskajiem sakariem, kā arī īri un komunālajiem pakalpojumiem.

Par preču neatbilstību PTAC sūdzējušies 447 patērētāji, iebilstot pret 469 915 latus vērtu preču kvalitāti, kas ir par 18% mazāk nekā 2010.gada 11 mēnešos. Visvairāk sūdzību preču kategorijā saņemtas par apavu kvalitāti, kam seko mobilie telefoni un elektropreces. Visās preču kategorijās sūdzību skaits salīdzinot ar iepriekšējo periodu samazinājies.

Par netaisnīgiem līguma noteikumiem saņemta 341 sūdzība, kas ir par 24% mazāk nekā pērn, kā arī tautsaimniecības lejupslīdes rezultātā, kas atstājusi savu ietekmi uz patērētāju finanšu kapacitāti, vēl joprojām aktuāli ir jautājumi saistībā ar patērētāju kreditēšanu. No sūdzībām par netaisnīgiem līguma noteikumiem lielāko daļu - 48% - vel joprojām veido patērētāju kreditēšanas līgumi, par ko saņemtas 163 sūdzības.

Šā gada 11 mēnešos izskatītas 329 administratīvo pārkāpumu lietas un piemērots 93 760 latus naudas sods.

Vislielākie naudas sodi piemēroti par negodīgas komercprakses piemērošanu un normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu un saistībā ar prasību neievērošanu, nepildot PTAC lēmumu vai nesniedzot uzraudzības institūcijas prasīto informāciju.

Par negodīgas komercprakses īstenošanu visaugstākais sods 10 000 latu apmērā piemērots uzņēmumam SIA "JSA Europa" par biļetēm samaksātās naudas neatgriešanu patērētājiem par nenotikušo Kokera koncertu. Par negodīgas komercprakses īstenošanu 8000 latu liels sods piemērots SIA "EuroParking", 4000 latu liels sods piemērots SIA "Tele 2", 3000 latu sods "Lattelecom" un 3000 latu sods - interneta veikalam "Limaros".

PTAC 2012.gadā plāno veikt patērētāju tiesības reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību, slēdzot līgumus ar patērētājiem un īstenojot komercpraksi patērētāju kreditēšanā, auto nomas pakalpojumu jomā, kā arī tādās sfērās kā kolektīvā iepirkšanās tiešsaistē un ēterisko eļļu piedāvāšana. PTAC arī plāno turpināt nebanku patērētāju kredītdevēju licencēšanu.

PTAC ir Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestāde, kuras galvenās funkcijas ir tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču tirdzniecībā un pakalpojumu jomā, par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu izskatīšana, patērētāju konsultēšana par viņu tiesībām un patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form