Foto: LETA

Piespiedu naturalizācijas ceļā tiks panākts tas, ka Latvijai kā kopienai pievienosies indivīdi, kuru lojalitāte valstij nebūs izteikta, un konkrēta pievienošanās motīva trūkuma dēļ naturalizācijai iztrūks patiesuma aspekts, kam būtu jābūt obligātam priekšnoteikumam masveida naturalizācijas procesā. Šādu atzinumu Centrālajai Vēlēšanu komisijai (CVK) par ierosināto automātiskas pilsonības piešķiršanu nepilsoņiem sniedzis tiesībsargs Juris Jansons.

"Varu prognozēt, ka šāda valsts rīcība var radīt tiesiskas sekas un papildu valsts resursu patēriņu, kam pamatā būs indivīdu prasības pret valsti par pilsonības piešķiršanas atzīšanu par spēkā neesošu, jo indivīds nav skaidri paudis savu vēlmi piederēt pilsoņu kopumam," portālu "Delfi" par Jansona atzinumu informēja tiesībsarga birojā.

Tiesībsargs savu viedokli sniedzis CVK pēc komisijas lūguma novērtēt likumprojektu par automātisko pilsonības piešķiršanu lielam skaitam personu, bez to skaidri izteiktas gribas un viņš norāda, ka likumprojekta piedāvāto 2.panta 6.punkta redakcija ir nepilnīga un tās tālākā virzība no labas pārvaldības viedokļa var nozīmīgi aizskart sabiedrības intereses.

Tiesībsargs norāda, ka Pilsonības likums nosaka pēc 1991.gada 21.augusta Latvijā dzimuša bezvalstnieku vai nepilsoņu bērna pilsonību regulējumā un tas paredz aktīvu gribas izteikumu. "Līdz ar to sistēmiski nav pieļaujams, ka piedāvātais Pilsonības likuma 2.panta sestais punkts noteiktu personu statusa maiņu bez viņu gribas izteikuma," uzskata Jansons.

Tiesībsargs arī norāda, ka Satversmes 91.pants noteic, ka „visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas", bez tam Satversmes tiesa, interpretējot Satversmes 91.pantu, ir atzinusi, ka vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos.

Jansona vērtējumā, likumprojektā „Grozījumi pilsonības likumā" ir saskatāms tiesiskā vienlīdzības principa pārkāpums attiecībā uz samaksu par personu apliecinošu dokumentu. Visi personu apliecinošie dokumenti - neatkarīgi no dokumenta veida -, ir apvienojami zem viena virsjēdziena, līdz ar to nav pamatoti noteikt regulējumu, ka „nepilsoņa pase tiek mainīta pret Latvijas pilsoņa pasi, nosakot, ka šī apmaiņa notiek par brīvu". Šādam atvieglojumam nav leģitīma mērķa.

Kā ziņots, "nepilsoņu referenduma" organizatori, kustība "Par vienlīdzīgām tiesībām", septembra sākumā CVK iesniedza 12 779 parakstus ar mērķi rīkot referendumu par automātisku pilsonības piešķiršanu nepilsoņiem.

Kā ziņots, "nepilsoņu referenduma" organizatori, kustība "Par vienlīdzīgām tiesībām", septembra sākumā CVK iesniedza 12 779 parakstus ar mērķi rīkot referendumu par automātisku pilsonības piešķiršanu nepilsoņiem.

CVK lūdza tiesībsargājošām iestādēm, kā arī atzītiem tiesību ekspertiem sniegt par to viedokļus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!