Vides sargi: vilciena avārija, visticamāk, neatstās būtisku negatīvu ietekmi uz vidi
Foto: AFI

Vakar Ventspilī notikusī vilciena avārija, kuras rezultātā izplūda un aizdegās liels daudzums benzīna, visticamāk, neatstās būtisku negatīvu ietekmi uz vidi, šādu viedokli pauda Valsts vides dienesta (VVD) Ventspils reģionālās pārvaldes direktores vietniece Anna Adamsone.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Mūsu pirmatnējie aplēsumi liecina, ka videi nekas graujošs nav nodarīts, līdz ar to arī vietējiem iedzīvotājiem nav pamata satraukumam," sacīja Adamsone.

Pēc VVD darbinieces teiktā, benzīns ir viela, kas ļoti ātri sadeg, līdz ar to mazinot iespēju nonākt dabā. Degšanas vietā bija padziļināts reljefs, kurā bija uzkrājies ūdens. Ņemot vērā, ka benzīns ir vieglāks par ūdeni, tas uzkrājās virspusē un neiesūcās zemē.

Pozitīvu ietekmi uz vidi atstājis arī tas, ka, sākoties ugunsgrēkam, dzelzceļnieki operatīvi aiztaisīja ciet meliorācijas sistēmu. Patlaban negadījuma vietā redzama neliela degvielas plēvīte, sodrēju plēksnes un dzēšanas putas.

AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) ir uzdots izstrādāt sanācijas darbu plānu, kura izpildes gaitu uzraudzīs VVD, norādīja Adamsone.

Arī LDz vides uzraudzības dienests ir veicis pirmo vides piesārņojuma novērtējumu un secinājis, ka būtisks kaitējums apkārtējai videi neesot nodarīts, jo benzīns no trim cisternām, kas avārijas laikā apgāzās un aizdegās, esot pilnībā sadedzis.

Kā ziņots, negadījums notika 20.decembra rītā, kad kravas vilciens, braucot no Jelgavas uz Ventspili, stacijā "Ventspils 2", iespējams, šķērsoja pārmijas pie sarkanā luksofora signāla, ietriecoties stāvošā vilciena sastāvā. Ienākot stacijā, vilciens vēl strauji bremzējis, tomēr sadursmi novērst nav izdevies, bet pēc tam izcēlās ugunsgrēks.

Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Vītoliņš pastāstīja, ka sadursme notika, kad stacijā "Ventspils 2" ienāca dubultlokomotīve ar dīzeļdegvielas cisternu sastāvu. Šis vilciena sastāvs ietriecās desmit stāvošās degvielas cisternās, trīs no kurām apgāzās. Tieši šīs degvielas cisternas aizdegās, turklāt liesmas pārmetās uz vēl sešām cisternām ar degvielu. Viena no cietušajā sastāvā esošajām degvielas cisternām veiksmīgā kārtā neesot aizdegusies. Negadījumā pilnībā vai daļēji sadega 13 vagoni no abiem vilcienu sastāviem. Vienā cisternā ietilpst 50 līdz 60 tonnas degvielas.

Situācijas nopietnību radīja tas, ka avārijas vietā, uz blakus esošajām dzelzceļa sliedēm, atradās sastāvs ar ķīmisku kravu - nitrilakrilskābi. Visas nitrilakrilskābes cisternas, pateicoties glābšanas dienestu operatīvai rīcībai, tika nekavējoties pārvietotas no avārijas vietas drošā attālumā. Tas maksimāli samazināja avārijas bīstamību gan apkārtējai teritorijai, gan glābšanas dienestu darbiniekiem.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Inga Vetere pastāstīja, ka glābējiem izdevās kilometra attālumā novirzīt cisternas, kuras pēc avārijas neaizdegās. Tā kā sakarsušās cisternas ar degvielu varēja sprāgt, ievērojami tika ierobežota transporta kustība šajā apkārtnē.

Vilciena avārija notika ap plkst.9.50, savukārt izsaukumu uz negadījumu glābēji saņēma plkst.10.06. Nekavējoties tika izziņots īpaši paaugstinātas bīstamības ugunsgrēks un plašās ugunsnelaimes dzēšanai tika mobilizēti ļoti lieli glābēju spēki.

Kā informēja Vetere, notikuma vietā kopumā strādāja 14 autocisternas, viens šļūteņu automobilis un divi ugunsdzēsības vilcieni - viens no Ventspils un viens no Jelgavas. Dzēst ugunsgrēku bija devušies ugunsdzēsēji no dažādām tuvākām un tālākām vietām - no Talsiem, Stendes, Kuldīgas, Liepājas un pat četras automašīnas no Rīgas. Notikuma vietā kopā ar ugunsdzēsējiem strādā arī īpašas automašīnas no uzņēmumiem "Ventamonjaks" un "Ventbunkers".

Kopīgiem spēkiem ugunsgrēku izdevās lokalizēt plkst.12.31, taču dažās vietās degšana turpinājās. Pēc liesmu nodzēšanas glābēji dzesēja apkārt esošās dzelzceļa cisternas, līdz ar tumsu faktiski pabeidzot glābšanas darbus.

Vilciena avārija, iespējams, notika, jo netika ievērots sarkanais - kustību aizliedzošais - vilcienu satiksmes luksofora signāls, informēja Dzelzceļa policijas preses sekretāre Dzintra Dzene.

Pēc negadījuma lokomotīvē tika atrastas divu cilvēku mirstīgās atliekas. Policija ir noskaidrojusi, ka bojā gājušie, visticamāk, ir LDz darbinieki - vilciena mašīnists un viņa palīgs, 1975. un 1979.gadā dzimuši vīrieši, taču šo minējumu apstiprināšanai vēl tiks veiktas ekspertīzes. Negadījuma vietā bijis arī stacijas sargs, kurš jau sniedzis liecības.

Sakse sacīja, ka LDz skatījumā par avārijas iemesliem spriest vēl esot pāragri - katastrofa bijusi pārāk nopietna, lai izteiktu pārsteidzīgus minējumus. Pēc ugunsnelaimes pilnīgas novēršanas avārijas iemeslus skaidros gan LDz, gan Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

Dzelzceļa policijā ir izveidots operatīvā darba grupa šī negadījuma izmeklēšanai. Par notikušo sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 257.panta 2.daļas - par dzelzceļa, ūdens vai gaisa transporta kustības drošības vai ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu vai par tehniski bojāta dzelzceļa, ūdens vai gaisa transportlīdzekļa apzinātu laišanu ekspluatācijā, ko izdarījis transporta darbinieks, ja tas izraisījis katastrofu, avāriju vai citas smagas sekas. Minētais likuma pants vainīgās personas paredz sodīt ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz 15 gadiem.

Pēc liesmu apdzēšanas un bīstamās situācijas likvidācijas LDz sāka avārijas seku likvidēšanu Ventspilī, lai pēc iespējas īsākā laikā varētu atjaunot pilnvērtīgu transporta kustību un mazinātu kaitējumu videi - tika veikta degvielas atsūknēšana no sadegušās lokomotīves un pārsūknēta naftas produktu krava no astoņām apdegušajām cisternām, sadegusī lokomotīve tika demontēta un nocelta no sliedēm un no sliežu ceļiem un to apkārtnes aizvāktas avarējušās cisternas. Sadegušo gulšņu un deformēto sliežu nomaiņa ir nepieciešama 120 metrus garā posmā divos sliežu ceļos.

Sakse joprojām nevarēja minēt jebkādas aplēses, cik lieli uzņēmumam avārijā varētu būt nodarīti zaudējumi. Tāpat joprojām neesot apzināts, kam piederēja ugunsgrēkā sadegusī degviela.

Sakse pastāstīja, ka Eiropas Savienības direktīvas prasa uzņēmumiem, kas veic šāda tipa pārvadājumus, veikt apdrošināšanu vai tai līdzvērtīgus pasākumus. LDz meitas uzņēmumam "LDz Cargo" ir trīs miljonu latu depozīts "Swedbank", un no šīs naudas būs iespējams segt dažādus izdevumus, kas saistīti ar negadījumu.

Kā ziņots, līdzīgs negadījums notika 1998.gada 1.novembrī Vecumniekos, kur notika vilciena sastāva avārija, kurā no 55 vagoniem, kas bija pildīti ar dīzeļdegvielu, 14 nogāja no sliedēm, apgāzās un aizdegās.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form