Foto: LETA

Priekšvēlēšanu laikā, līdz 10.maijam, vairāk nekā pusi no atļautā izdevumu apmēra ir iztērējuši astoņi politiskie spēki, bet viens sasniedzis 89% no atļautās aģitācijas izdevumiem, portāls "Delfi" uzzināja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).

Apkopojot 853 paziņojumus par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu medijos un publiskās vietās, kā arī labdarības pasākumu finansēšanu un sponsorēšanu, KNAB ir secinājis, ka līdz 10.maijam vairāk nekā pusi no atļautā izdevumu apmēra ir iztērējuši astoņi politiskie spēki. Viena politisko partiju apvienība ir sasniegusi 89%, trīs politiskie spēki pārsnieguši 70%, divas partijas – 60% un divas partijas – 50% no atļautā apmēra. Vēl 27 politiskie spēki priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumiem iztērējuši mazāk par 50%, savukārt 12 politiskie spēki nav iztērējuši finanšu līdzekļus politiskās reklāmas izvietošanai, labdarībai un sponsorēšanai.

KNAB arī nav konstatējis, ka līdz kāda ar politiskajām partijām un to apvienībām nesaistīta persona būtu pārsniegusi tai noteikto priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumu apmēra ierobežojumu – 3000 latu. Piecas personas politiskās reklāmas izvietošanai, pasta pakalpojumu izmantošanai, labdarībai un sponsorēšanai ir izlietojuši vairāk nekā 2 900 latu. Kopumā KNAB saņēmis paziņojumus par 25 tā dēvēto trešo personu veikto aģitāciju, taču KNAB vēl atsevišķi vērtēs šo personu veiktās aģitācijas saistību ar partiju kampaņām. Saskaņā ar likumu šādos gadījumos aģitācijas izdevumi tiek pieskaitīti attiecīgās partijas tēriņiem.

Priekšvēlēšanu periodā KNAB kontrolē priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas ierobežojumu ievērošanu. Priekšvēlēšanu aģitācijas likums paredz, ja priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā KNAB konstatē, ka partija vai to apvienība, vai ar tām nesaistīta persona ir veikusi aģitāciju par summu, kas pārsniedz tām noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru, tad biroja priekšnieks pieņem lēmumu par aizliegumu veikt turpmāku priekšvēlēšanu aģitāciju par maksu.

Trīs nedēļas pirms pašvaldību vēlēšanām apkopojot politisko partiju un mediju sniegto informāciju, KNAB nav konstatējis, ka līdz šim kāda no 47 politiskajām partijām un to apvienībām būtu pārsniegusi likumā noteikto pieļaujamo priekšvēlēšanu izdevumu apmēru konkrētiem vēlēšanu kampaņas izdevumiem.

Atšķirībā no iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām, šobrīd spēkā esošais Priekšvēlēšanu aģitācijas likums nosaka, ka 30 dienas pirms vēlēšanu dienas televīzijas programmās un raidījumos ir aizliegta politisko reklāmu izvietošana par samaksu. Tāpat likums nosaka aizliegumu 30 dienu periodā pirms vēlēšanām reklamēt valsts un pašvaldību institūcijas un to kapitālsabiedrības par samaksu, ja attiecīgā reklāma ir saturiski saistīta ar deputāta kandidāta, ar politisko partiju vai to apvienību saistītas personas vai viņu darbības atspoguļojumu. Arī valsts un pašvaldību institūciju un to kapitālsabiedrību izdotajos preses izdevumos nedrīkst ievietot intervijas ar deputātu kandidātiem, kā arī rakstus, kuros norādīts, ka tajos pieminētā persona ir deputāta kandidāts.

KNAB arī aicina iedzīvotājus sniegt informāciju par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas kārtības pārkāpumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!