Foto: F64
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) ir apstiprinājusi jaunā Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) koncepciju, kas paredz piecu gadu laikā izveidot jaunu mediju, apvienojot Latvijas Televīzijas (LTV), Latvijas Radio (LR) un to interneta platformas. LMS mērķis būs būtiski palielināt auditoriju, un tas piecu gadu laikā prasītu 42 miljonu latu lielas investīcijas. Vienotā medija finansēšanai arī iesaka apsvērt nodevas izveidošanu un tai iezīmēt daļu no iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem.

Par LSM mērķiem noteikts būtisks auditorijas pieaugums (no 50% Latvijas iedzīvotāju 2013. gadā līdz 75% Latvijas iedzīvotāju 2018. gadā), Latvijas spēcīgākā interneta medija izveide un sabiedrības interešu aizstāvība. LSM koncepcijas izveidē ir bijuši iesaistīti vairāk nekā 200 eksperti, kas pulcējušies 45 darba grupu sapulcēs.

LSM koncepcijā norādīts, ka tradicionālie mediji ir viena no jomām, kas "digitālās revolūcijas" ietekmē piedzīvo būtiskas, pat radikālas pārmaiņas. Veiksmīgākie sabiedriskie mediji Eiropā jau ir pieņēmuši kā realitāti, ka radio, televīzija vai internets ir tikai satura pārraidīšanas veidi.

Somijas, Igaunijas, Lielbritānijas, Dānijas, Vācijas un citu Eiropas valstu sabiedriskie mediji vienā organizācijā apvieno radio, televīzijas un interneta platformas. Balstoties uz šiem piemēriem, LSM izveide ļaus fokusēties uz pašu galveno sabiedriskā medija uzdevumu – neatkarīgi no pārraides veida (televīzija, radio vai internets), veidot Latvijas sabiedrībai vajadzīgu saturu, kuru nekad pilnā mērā neradīs komerciālās raidorganizācijas, uzsver NEPLP.

"Pēdējā laikā sabiedrības uzmanības centrā ir nonākusi situācija LTV. Tā ir vidēja termiņa problēma, kas tiks risināta ar jaunas vadības palīdzību. Tomēr pašreizējās LTV problēmas šķitīs maznozīmīgas salīdzinājumā ar to krīzi, kurā nonāks Latvijas sabiedriskie mediji, ja tie neies laikam līdzi un neveidos saturu t.s. "digitālajai paaudzei". Tādēļ NEPLP nāk ar piedāvājumu izveidot Latvijas Sabiedrisko mediju – kas balstīts esošās LTV un LR priekšrocību un problēmu analīzē, labākajos Eiropas piemēros un saprātīgu investīciju pieprasījumā no valsts. Esam pieraduši, ka Latvija dažādos topos ir pēdējā vietā, taču, radot LSM, mēs varam Latvijā piecu gadu laikā izveidot vienu no modernākajiem medijiem Eiropā," norāda NEPLP priekšsēdētājs Ainārs Dimants.

LSM paredzēts būtiski palielināt auditoriju – gan televīzijai (no 36% Latvijas iedzīvotāju 2012. gadā līdz 50% 2018. gadā), gan radio (no 25% līdz 44%) un internetam (no 0,5% līdz 30%), tā nodrošinot, lai 2018. gadā LSM ik dienas sasniegtu 75% Latvijas iedzīvotāju.

Par satura prioritātēm noteiktas ziņas un informatīvi analītiskās programmas, izglītība un zinātne, bērnu un pusaudžu raidījumi un kultūras programmas.

Koncepcija paredz izveidot vienotu LSM, kurā būs apvienoti televīzijas tiešraides kanāli un arhīvs, radio tiešraides stacijas un arhīvs un interneta medijs. Koncepcijā norādīts, ka, apvienojot LTV un LR, varēs ietaupīt vismaz piecus miljonus latu piecu gadu laikā. Taču, lai nodrošinātu LSM attīstību 21.gadsimta Eiropas sabiedriskā medija prasībām, būs nepieciešamas ilgtermiņa investīcijas (42 miljoni latu 5 gadu laikā; būtiskākie ieguldījumi no 2015. gada) LSM tehniskajā nodrošinājumā un telpās.

Aptuveni 47% no šīm investīcijām varētu segt no pašu ienākumiem, savukārt atlikušo daļu – no Eiropas Savienības un valsts budžeta līdzekļiem. Uzturēšanas izmaksu segšanai apsverama medija nodevas un iezīmētās iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļas ieviešana no 2015. gada (izpildot vairākus priekšnosacījumus un gūstot sabiedrības atbalstu).

LSM plānotie tehniskie risinājumi atbilst mūsdienu standartiem, bet telpu risinājums veidots pēc principa – mediju pamatdarbība notiek rekonstruētā LTV ēkā Zaķusalā (aizņemot 50% no ēkas platības), bet radio ēkā Vecrīgā tiek izvietotas tiešraides studijas.

Jau vēstīts, ka NEPLP pagājušā gada aprīļa vidū nolēma veidot jaunu, vienotu sabiedrisko mediju, kas darbosies ar vienotu redakcionālo sistēmu. NEPLP nolēma atbalstīt un virzīt tālākai izskatīšanai un detalizētai analīzei otro modeli, kas paredz pakāpenisku un pilnīgu sabiedriskā medija konverģenci, kurā tiek veidots jauns sabiedriskais medijs.

Atbalstītais modelis paredz, ka Latvijas Televīzija (LTV) un Latvijas Radio saturā un struktūrā notiek būtiskas izmaiņas, kas vērstas uz to, lai Latvijas iedzīvotājiem būtu nodrošināta piekļuve daudzveidīgai informācijai. Šo modeli iespējams realizēt pakāpeniski, un tas paredz esošo resursu sinerģiju, sadarbojoties veidot multimediālus projektus un veidot vienotu un modernu tehnoloģisko infrastruktūru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!