Portāls “Delfi” turpina iepazīstināt ar sabiedrības par atklātību “Delna” šovasar organizētās jauno žurnālistu skolas audzēkņu darbiem.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
No šā gada 1. jūliju stājās spēkā jaunie Ceļu satiksmes noteikumi (CSN), līdz ar to ikvienam topošajam braucējam ieviesta jauna prasība, kas paredz obligātu braukšanas atļaujas jeb, kā tās nereti sarunvalodā sauc, balto tiesību, saņemšanu.

Līdzšinējā kārtība paredzēja, ka atļaujas izņemšana ir brīvprātīga. Ja topošais transportlīdzekļa vadītājs vēlējās apgūt braukšanas prasmes ne tikai sava instruktora vadībā, tad viņš varēja saņemt braukšanas atļauju un apgūt braukšanas iemaņas jebkuras citas personas vadībā, kura sasniegusi triju gadu braukšanas stāžu. Realitātē tas nozīmē, ka šobrīd sistēma pamatā saglabājas tā pati, bet tie cilvēki, kas mācījās braukt vienīgi instruktora pavadībā, tagad samaksā Ls 2.95 un tāpat arī turpinās to darīt. Šī prasība neattiecas uz tām personām, kurām jau ir kāda transportlīdzekļa, izņemot velosipēda, vadītāja apliecība.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību nodaļas darbinieks Jānis Aizpors skaidroja, ka viens no būtiskākajiem iemesliem, kāpēc tika ieviesta šī norma, esot cilvēku braukšana pēc tiesību atņemšanas. Statistikas datu par šo tematu gan neesot.

Kāda studente Liene nevēlējās nosaukt savu uzvārdu, taču atzina, ka viņai ir ļoti tuvu tas brīdis, kad varēšot kārtot braukšanas eksāmenu, un tāda atļauja, viņasprāt, ir tikai kārtējā naudas izspiešana.

“Ir vajadzīgas. Tas ir pierādījums, ka cilvēks vispār ir spējīgs vadīt auto. Ja tev ir baltās tiesības, tu esi izgājis kursus, un ir skaidri zināms, ka esi spējīgs, piemēram, atšķirt krāsas. Protams, ja cilvēks atnāk ar medicīnas izziņu pie instruktora, tas nozīmē, ka viss ir kārtībā, bet man šī atļauja bija tāds kā dokuments, ar ko pastaigāt. Kaut kas līdzīgs tiesībām”, tā Sandis Zolcs, kurš teju drīz kļūs par autobraucēju.

Savukārt instruktors Jānis no autoskolas Vanags uzskata, ka šāda obligāta atļauja autoskolu audzēkņiem, viņaprāt, pilnīgi neesot vajadzīga. “Individuāli braucot – jā, bet ne ar instruktoru. Tā ir kārtība – tikai tas, kurš ir izgājis ārsta komisiju, drīkst braukt. Kamēr cilvēks to nav izdarījis, viņam jāpārstāj braukšanas nodarbības,” tā Jānis. Viņš vēl piebilst, ka tagad jau ārsta komisiju izejot arī tādi, kas, piemēram, redz tikai ar vienu aci. Citreiz esot gadījies, ka cilvēks uz mācību braukšanu atnāk pilnīgi neatkopies un pohains.

Instruktors Māris uzskata, ka baltās tiesības vispārīgi ir vajadzīgas, lai braukt varētu tikai tādi, kas ir tiesīgi to darīt un kam ir attiecīgs veselības stāvoklis. “Tā var pārbaudīt cilvēkus, kas zaudējuši tiesības un atsāk braukšanas mācības kaut to darīt nemaz nedrīkstot. Piekrītu, ka sākot braukt ar instruktoru, šāda atļauja nav vajadzīga, jo jau autoskolā tiek atbilstība tiek pārbaudīta.”

“Ja nauda vāļājas zemē, tad tā ir jāpaceļ,” piebilst viens no blakus stāvošajiem instruktoriem.

Savukārt autoskolas Vanags direktors Dainis Uzuliņš atzīst, ka viedokļi dalās. “Jau pašā sākumā uzskatīju, ka tas nav vajadzīgs. Varbūt šī norma nedaudz uzkurina cilvēkus, lai viņi ātrāk saņem medicīnas izziņu. Tas bija arī galvenais iemesls, kāpēc tika ieviesta šī prasība. Nevis iziet medicīnas apskati pirms valsts eksāmena, bet gan ātrāk. Domāju, ka šo veselības pārbaudi var veikt arī pavisam ātri – vispār pirms uzsāk apmācības kursus.” Ar šīs normas ieviešanu praktiski autoskolā nekas neesot mainījies – medicīnas komisija visiem topošajiem satiksmes dalībniekiem tāpat esot jāiziet kursu sākumā. “Iespējams, ka problēma varētu rasties, ja cilvēks ir nomācījies un beigās izrādās, ka viņš neatbilst medicīniskajām prasībām. Tomēr šādā gadījumā domāju, ka cilvēkam pašam jābūt atbildīgam, ja viņš zina, ka kaut kas nav kārtībā ar veselības stāvokli.” D. Uzuliņš stāstīja, ka sākumā šo normu ieviesa tāpēc, lai nesēstos pie stūres tie braucēji, kas tiesības nodzer. Tomēr viņš domājot, ka šādam braucējam būtu par dārgu ņemt instruktoru un braukt. Viņš uzskata, ka var dzīvot arī bez šīs normas, kā to darījuši līdz šim, nenoliedzot, ka šādas atļaujas obligāta nepieciešamība ir bizness.

Pašlaik daudziem topošajiem autobraucējiem, kas tiesības saņems tuvākajās dienās, nedēļās, šī norma šķietot pilnīgi absurda. Jāsamaksājot Ls 2.95 var teikt par neko, jo tūlīt būs īstās tiesības. Savukārt sods par braukšanu bez mācību atļaujas ir Ls 20.

CSDD kvalifikācijas nodaļas Juris Teteris skaidroja, ka galvenais aspekts, kādēļ šī norma tika ieviesta, ir kontroles mehānisma nodrošināšana, kas izpaužas policijas darbībā, kura var apmācāmo braucēju identificēt, kad šai personai blakus ir instruktors. Pēc ceļu satiksmes noteikumiem instruktors skaitās transportlīdzekļa vadītājs. Otrkārt, medicīniskais aspekts – tā esot pārbaude, vai mācību laikā persona nav, piemēram, psihiski slima. Tomēr autoskolās pirms kursu uzsākšanas medicīniskā komisija vienalga ir jāizpilda, un arī viņi paši var veikt šīs funkcijas, kā to darījuši līdz šim.

J. Teteris informēja, ka gadā aptuveni 25 000 cilvēku saņem “B” kategorijas autovadītāji tiesības, un jaunie noteikumu paredz, ka viņiem visiem obligāti jāizņem braukšanas atļauja.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form