Ints Poškus: Eko piena produktu eksports – laba perspektīva visiem ražošanā iesaistītajiem
Foto: Privātais arhīvs

Brīdī, kad tradicionālo piena produktu patēriņš ik gadu samazinās un iedzīvotāju lojalitāte pret vietējiem ražojumiem krītas par labu zemākai cenai, izeja ir specializācija un eksportspējīgu nišas produktu ražošana. AS "Tukuma piens" ir Latvijas lielākais piena galaproduktu ražotājs un jau septiņus gadus – arī ekoproduktu līderis. Tagad uzņēmums nolēmis vairāk pievērsties eksportam, galveno perspektīvu saskatot tieši ekoproduktos.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Eko piena produktu eksports ir risinājums, kuru veiksmīgi īstenojot "Tukuma piens" sasniegs savus izvirzītos mērķus, kuri, neslēpšu, ir ambiciozi. Cita starpā tie tuvāko piecu gadu laikā paredz divarpus reizes lielu apgrozījuma kāpumu ekoproduktu jomā. Mērķu sasniegšanai plānotas nopietnas investīcijas – piesaistot Eiropas Savienības finansējumu, līdz 2020. gadam ražotnes paplašināšanā un ekoproduktu līnijas "Baltais EKO" attīstībā tiks ieguldīti vairāk nekā 10 miljoni eiro.

Eko piens nonāk standarta pakās

Lai piena produktu varētu saukt par ekoproduktu, visiem tā ražošanā iesaistītajiem posmiem ir jābūt attiecīgi sertificētiem. Eko sertifikātam jābūt ne vien saimniecībai, kura audzē govis, no kā iegūst pienu ekoproduktu ražošanai, bet arī ogu audzētājiem un pārstrādātājiem, ja to produkcija tiek pievienota eko izstrādājumam. Neskatoties uz to, Latvija ir ļoti labā situācijā attiecībā uz eko izejvielu ieguvi. Ir aptuveni pusotrs tūkstotis sertificētu eko piena saimniecību. Diemžēl tikai daļa no tajās iegūtā piena pie galapatērētāja nonāk kā ekoprodukts. Pārējais apjoms tiek pārdots par standarta cenu tradicionālajiem piena ražotājiem. Iemesls – katrā mazajā ekosaimniecībā iegūtais piena apjoms ir pārāk neliels, lai piena pārstrādātāji – ekoproduktu ražotāji – būtu ieinteresēti tam braukt pakaļ.

"Muskuļu audzēšana" būs izdevīga visiem

Tieši tādēļ "Tukuma piena" izvirzīto mērķu sasniegšana un lielāka apmēra ekoproduktu ražošana un eksportēšana būs izdevīga arī pārējiem ražošanas ķēdē iesaistītajiem eko sertificētajiem sadarbības partneriem – lopkopjiem, ogu audzētājiem un pārstrādātājiem. Patiesībā jau tagad Latvijā ir pietiekami daudz sertificētu ekosaimniecību, lai spētu nodrošināt "Tukuma piena" plāniem atbilstošu piena apjomu, vienīgais trūkums – tās atrodas tālu no uzņēmuma. Šobrīd pienu iepērkam pa tiešo no ekosaimniecībām Kurzemē un Zemgalē, bet ir skaidrs, ka, audzējot apjomus, pēc tā būs jādodas arī uz Vidzemi un Latgali.

Lai arī apjomu kāpināšana uzņēmumam nozīmēs papildu investīcijas loģistikas tīkla attīstībā, sadarbības partneri varēs rēķināties ar garantētu produkcijas noietu un līdz ar to pastāvīgiem ienākumiem.

Netic kvalitātes apliecinājumiem

Te jāatgriežas pie pamatjautājuma – kur saražoto likt? Ir skaidrs, ka Latvijas tirgū ekoprodukti nav pamatizvēle, turklāt, kā jau minēts, piena produktu patēriņš kopumā samazinās. Cilvēki netic ekoprodukcijas īpašajai kvalitātei un izcelsmei un, nonākot izvēles priekšā, kuru produktu pirkt – lētāko vai to, kas ir mazliet dārgāks, bet ar eko zīmi –, izvēlas pirmo. Lai arī produkta eko izcelsmi visā Eiropas Savienībā apliecina speciāls simbols – lapiņa ar divpadsmit baltām zvaigznītēm uz zaļa fona, ko var izmantot, tikai saņemot kompetentas licencēšanas iestādes izdotu eko sertifikātu, tam uzmanību pievērš tikai maza daļa pircēju.

Trīs termini ar vienādu nozīmi

Novērojumi rāda, ka sabiedrībai arī nav skaidrs, ko nozīmē trīs termini, kas liecina par produkta dabisko izcelsmi, – "eko", "bio" un "organisks". Patiesībā tie visi ir sinonīmi – atšķiras tikai to ģeogrāfiskā sākotne. Eiropā galvenokārt lieto "bio", Skandināvijā – "eko", bet no Amerikas aizgūts termins "organisks".

Poļiem trūkst izejmateriāla

Attiecībā uz ekoproduktu izvēli atšķirīga situācija ir mūsu ne pārāk tālajā kaimiņvalstī Polijā. Tur tradicionālā piena izstrādājumus ražo daudzi, taču trūkst eko piena. Pieaugot iedzīvotāju labklājības līmenim, palielinās arī tā sabiedrības daļa, kam būtiskāka par cenu ir kvalitāte, tāpēc Polija ar saviem 38 miljoniem iedzīvotāju ir viens no tirgiem, uz kuru ekoproduktu eksportā raugāmies īpaši cerīgi. Līdzīgi ir arī ar Vāciju, Somiju un pat mūsu kaimiņvalstīm Lietuvu un Igauniju – ekoproduktu jomā vēl ir brīvas nišas! Nesmādējam arī sūtījumus uz tādiem eksotiskiem galamērķiem kā Apvienotie Arābu Emirāti – lai arī tie nav regulāri, tomēr ceļ mūsu produktu un zīmola atpazīstamību. Ja saņēmēju pirktspēja ir pietiekami augsta un tos apmierina sūtīšanas izdevumi, tad kāpēc gan ne – lai mūsu eko pienu dzer arī tūkstošiem kilometru tālu!

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form