Kad deviņdesmito gadu vidū Rīgā atvērās McDonald's restorāns, presē parādījās apgalvojumi, ka ASV beidzot Latviju ir pamanījusi uz kartes un mūsu biznesa videi tas nozīmē neatgriezenisku attīstību, augšupeju, investīcijas un strauju labklājības celšanos.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Nebija gluži melots un pat pārspīlēts. Arī citas tuvākas un tālākas valstis pamanīja mūsu centienus attīstīt infrastruktūru un izmantot ģeogrāfiskās priekšrocības. Ģeogrāfisku, vēsturisku un idejisku motīvu vadīti iestājāmies Eiropas Savienībā un šajā brīdī uzņēmējdarbības vidi salaulājām ar Eiropas tirgu. Laulība kā jau laulība – šķiet, joprojām brīvas rokas, taču ir noteikumi, kuriem jāpakalpo. Lisabonas stratēģija nosaka, ka visām ES dalībvalstīm ar savu darbību ir jāsekmē kontinenta konkurētspējas izaugsme. Šajās attiecībās ASV mums faktiski ir nevis sadarbības partneris, bet... sīvākais konkurents.

Bizness, lai arī salīdzinoši neliels, notiek tāpat, nekas neapstājas. Tie ASV uzņēmēji, kam interesē Eiropa, Business Week, Financial Times un Forbes laiku pa laikam apliecina, ka Austrumeiropas bloka valstis ar savu potenciālu ir peļņas formulas glabātājas, taču neslēpj, ka vairāk par visu viņus interesē pulsējošais Āzijas tirgus ar turienes patiesi neizsmeļamajām iespējām. Šajā ziņā mēs sacensties nevarētu arī tad, ja mūsu ostas būtu izvietotas gar visu Kurzemes jūrmalas piekraksti un uz Latvijas kartes dzelzceļu līniju uz Krieviju būtu vairāk nekā autoceļu. Mēs esam un paliksim salīdzinoši dārga ražotājvalsts, servisa vai zināšanu piedāvātāja. Paturēsim prātā, ka Zeme ir apaļa un Āzija ASV uz rietumiem ir tuvāk nekā Latvija uz austrumiem.

Vai tas, ka vēstniece Ketrīna Toda Beilija saka: "Es varu droši prognozēt, ka vairāk un vairāk darījumu cilvēki no ASV brauks pārbaudīt ūdeņus šeit," nav tikai diplomātiski izvairīga prognoze? Baltijas un ASV biznesa forums jeb misija, kas šonedēļ norisinājās Rīgā, savā nozīmē ir nenovērtējams ieguldījums divu ģeogrāfiski attālu reģionu sadraudzības veicināšanai. To nozīmīgumu apliecina valdības vadītāja, vēstnieku un pat valsts prezidentes klātbūtne. Paziņojums par GE Money darbības paplašināšanu Latvijā vai klusas cerības par Boeing viena no reģionālā servisa centriem Rīgā mūsu mērogā ir nozīmīgi soļi, taču raugoties kaut vai tikai reģionālā kontekstā, Igaunijai, Lietuvai, Polijai un Čehijai ar ASV uzņēmumu piesaisti ir veicies labāk. Kam interesē statistika, to var atrast internetā.

Secinājumi ir divi – Latvijas centieni piesaistīt ASV naudīgo komersantu uzmanību ir aktīvi, taču pagaidām augļi nav redzami. Kas zina, iespējams Jeld-Wen 50 miljonu investīcijai Aizkrauklē sekos vēl kāda, iespējams Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nesen atklātā pārstāvniecība Vašingtonā mums sagādās kādu patīkamu pārsteigumu. Lai arī biznesa prognozes, Austrumeiropu atstājot Āzijas tīģera ēnā, mums nav iepriecinošas, grožus no rokām nevajadzētu izlaist. Otrs nozīmīgais secinājums pēc biznesa foruma Rīgā ir tāds, ka 50 jauni uzņēmumi ir iepazinuši šejienes iespējas un iespējams katrs par tām pastāstīs vēl 50 uzņēmējiem mājās. Skaidrs ir viens – Latvijai nepieciešama plašāka un skaļāka atpazīstamības kampaņa, jo pieļauju, ka vēl miljoniem uzņēmēju tajā pašā ASV uz kartes Latviju meklētu starp 50 savas valsts štatiem.

Plašāk par Baltijas-ASV biznesa forumu skatieties HansaMedia raidījumā Viss Notiek, LTV1.programmā, Pirmdien, 29.maijā, plkst. 21:55

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form