Foto: Publicitātes attēls
Šī gada 25. februārī AS "RB Rail" birojā valdīja spriedze. Pēcpusdienā bija paredzēta pieteikumu atvēršana pirmajam "Rail Baltica" pamata trases būvprojektēšanas iepirkumam posmā no Pērnavas līdz Raplai – 71 km ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūrai, kurā plānoti 22 viadukti, 4 tilti un 9 dzīvnieku pārejas.

Iepirkums, kas tika organizēts Igaunijas par transportu atbildīgās ministrijas vārdā, noritēja divās kārtās kopš 2018. gada maija. Interesi izrādīja 16 pieredzējušas Eiropas kompānijas, kuras bija apvienojušās 6 personu apvienībās. Tomēr drošu garantiju, ka noslēdzošajā iepirkuma kārtā būs vairāki piedāvājumi un īsta konkurence, nebija. Noteiktajā laikā, atverot EISi mājaslapu, līdzjutēju pulks uzelpoja un sita viens otram uz pleca. Bijām saņēmuši četrus piedāvājumus. Pirmais no vienpadsmit pamattrases projektēšanas iepirkumiem, kas plānoti visās trīs Baltijas valstīs, bija izdevies.

Ārvalstu piegādātāju piedalīšanās publiskajos iepirkumos Baltijā ir bijusi aktuāla vienmēr, bet īpaši tagad, kad Latvijā gaismā nāk iespējami Konkurences likuma pārkāpumi un korupcijas draudi būvniecības jomā. Šajā rakstā gribu akcentēt, kādi ir ieguvumi nodokļu maksātājiem, ja iepirkumos piedalās ārvalstu kompānijas, un ko darīt pasūtītājam, lai iepirkumos panāktu īstu konkurenci starp labiem piegādātājiem.

Kam kalpo publiskais iepirkums?

Sākumā atgādināšu publiskā iepirkuma nozīmi – sabiedrības vajadzību nodrošināšana, nododot privātajam sektoram pakalpojumu, kurus valsts un pašvaldības iestādes pašas nevar īstenot, realizāciju. Tirgū pastāvošā konkurence veicina labākus un kvalitatīvākus pakalpojumus sabiedrībai. Kad konkurences nav vai tā tiek imitēta, zaudētājs ir ikviens sabiedrības loceklis. Noslēgta iekšējā tirgus apstākļos pasūtītājam ir grūtāk piekļūt jaunām tehnoloģijām vai inovatīviem risinājumiem, kas attīstās ārpus valsts robežām. "Rail Baltica" gadījumā bez ārvalstu projektētājiem nav iespējams iztikt, jo Baltijas valstu robežās nav uzņēmumu ar ātrgaitas Eiropas platuma dzelzceļa projektēšanas pieredzi.

Kāpēc vajadzīga konkurence ar ārvalstu piegādātājiem?

Ārzemju kompāniju ienākšana Latvijas tirgū nenozīmē to, ka vietējie uzņēmēji paliek tukšām rokām. Gluži pretēji, gandrīz katram ārzemju piegādātājam, ienākot jaunā tirgū, ir nepieciešamas vietējās zināšanas un pieredze, kā arī, nenoliedzami, nereti tam ir izdevīgāk izmantot vietējos partnerus un darbaspēku. Tamdēļ šādos gadījumos gandrīz vienmēr tiek iesaistīti vietējie uzņēmumi, kuriem tādējādi paveras ne vien iespēja gūt peļņu, bet arī iespējas pārņemt jaunas tehnoloģijas un iegūt jaunas zināšanas un pieredzi, stiprinot savu konkurētspēju nākotnē. Piemēram, pamattrases posmu no Misas līdz Vangažiem projektē apvienība, kuras sastāvā ir "Egis" (Francija), "DB Engineering" (Vācija) un "Olimps" (Latvija). Jau tagad ģeotehnisko darbu izpildei šī apvienība piesaista piecus Latvijas uzņēmumus. Interesanti, ka Spānija, kuras ātrgaitas dzelzceļa tīkls ir garākais Eiropā, sākotnēji dzelzceļa attīstībā izmantoja tieši ārvalstu pieredzi, tomēr spēja šo pieredzi sekmīgi pārņemt, attīstīt un pašreiz jau arī eksportēt.

Apkopojot – ārzemju uzņēmumu ienākšana Latvijas tirgū palīdz saņemt kvalitatīvākus pakalpojumus, nodrošina zināšanu pārņemšanu un jaunradi, mazina iespēju vietējiem pretendentiem sarunāt cenas. Ieguvējs ir visa sabiedrība un "Rail Baltica" gadījumā – nākotnes lietotājs.

Kas jāpaveic, lai ārzemnieki gribētu piedalīties?

Tomēr ar labo gribu vien nepietiek, lai ārvalstu piegādātāji gribētu piedalīties publiskajos iepirkumos Latvijā. Dalība publiskajos iepirkumos ārpus savas valsts robežām ir sarežģītāka (atšķirīgi normatīvie akti, tehniskās prasības un valodas barjera), būtiska loma ir arī pasūtītāja reputācijai. "Rail Baltica" projektā īstenojam vairākas iniciatīvas, lai veicinātu interesi par AS "RB Rail" iepirkumiem un vairotu uzticēšanos pasūtītājam:


  • esam tulkojuši EIS reģistrācijas veidlapas un saistītos nacionālos normatīvos aktus un sagatavojuši instrukcijas par reģistrēšanos EIS;

  • visu iepirkuma dokumentāciju gatavojam angļu valodā un nodrošinām komunikāciju ar ieinteresētajiem pretendentiem arī angļu valodā;

  • veidojam ciešu sadarbību ar dzelzceļa nozares piegādātāju asociācijām Eiropā un ārvalstu diplomātisko korpusu, lai izplatītu informāciju par plānotajiem iepirkumiem un soļiem, kas jāveic, lai piedalītos "Rail Baltica" publiskajos iepirkumos pēc Latvijas nacionālo normatīvo aktu prasībām;

  • rīkojam īpašus pasākumus piegādātājiem, lai informētu par projektu un veidotu izpratni par pasūtītāju un projektu, kā arī piedalāmies transporta un loģistikas nozares starptautiskajos pasākumos un izstādēs;

  • organizējam īpašas mērķvizītes uz Eiropas dzelzceļa nozares vadošajām valstīm, kuru ietvaros popularizējam piegādātāju iesaistes iespējas "Rail Baltica" iepirkumos;

  • reizi gadā organizējam "Rail Baltica" Globālo forumu, kur papildus stratēģisko jautājumu analīzei, t.sk. no starptautiskās labās prakses perspektīvas, paredzam īpašas sesijas potenciālajiem piegādātājiem. Līdzšinējā prakse rāda, ka ikgadējais forums nodrošina arī iespēju klātienē tikties starptautiskajiem un nacionālajiem piegādātājiem, meklējot turpmākās sadarbības iespējas.

Septiņi rezultatīvi iepirkumi

25. februāra pārdzīvojums mūs šogad piemeklēja vēl sešas reizes, kad tika atvērti nākamie pamata trases projektēšanas iepirkumi. Šī gada laikā kopumā esam noslēguši līgumus par 411 km projektēšanas darbiem par vairāk nekā 50 miljoniem EUR ar projektēšanas uzņēmumiem no Francijas, Spānijas, Vācijas un arī Latvijas. Līdzšinējā darbībā esam saņēmuši piegādātāju augstu vērtējumu par "Rail Baltica" iepirkumu caurskatāmību, godīgo konkurenci un profesionālo organizāciju. Tāpat daļa no mūsu projekta reputācijas ir arī ļoti augstie piegādātāju kvalifikācijas un kvalitātes standarti, kas veicina patiesu piegādātāju sadarbību un atbaida vieglas peļņas tīkotājus. Tomēr īstais "Rail Baltica" izaicinājums publiskā iepirkuma jomā mums vēl ir tikai priekšā. Proti, nepieciešams izvēlēties labāko iepirkumu stratēģiju pamata trases un pārējo "Rail Baltica" infrastruktūras elementu būvniecības posmam. Tas nozīmē pārskatīt klasisko līgumcenas modeli, virzoties uz līdzsvarotu atbildības sadalījumu, kas nav vienkāršs uzdevums.

Īstais izaicinājums vēl priekšā

Lai sekmīgi tiktu galā ar šo uzdevumu, kopuzņēmums AS "RB Rail" kopā ar nacionālajām ieviesējinstitūcijām Baltijas valstīs vērtē iespējamos līguma modeļus un nosacījumus, lai saņemtu tirgus situācijai adekvātus piedāvājumus, tādējādi nodrošinot kvalitatīvu līguma izpildi, un gala rezultātā samaksātā atlīdzība nepārsniegtu līgumcenu. Par iespējamiem risinājumiem šajā jomā mēs turpināsim informēt gan sabiedrību, gan ārzemju un vietējos uzņēmumus un to asociācijas.

i Elektronisko iepirkumu sistēma

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!