Raimonds Bergmanis: Elksniņa meliem īsas kājas
Foto: LETA

Melot ir nekrietni un visi meli agri vai vēlu nāk gaismā, Elksniņa kungs! Jā, tieši tā es vēlos uzsākt savu atbildi Jums kā Saeimas deputātam, kurš savos melos par Nacionālo bruņoto spēku mehanizācijas projektu un ar to saistīto kaujas izlūkošanas kāpurķēžu mašīnu (CVR(T) – Combat Vehicle Reconassaince (Tracked)) iegādi ir ne tikai sapinies pats, bet pat mēģinājis iepīt valsts tiesībsargājošās un kontrolējošās iestādes.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Vai Jums nešķiet, ka esat nekrietni manipulējis ar datiem un maldinājis sabiedrību, saliekot kopā CVR(T) iepirkuma cenu ar visu šīs bruņutehnikas dzīves ciklu, kas paredzēts turpmākajiem 20 gadiem. Kamēr Elksniņa kungs turpina tiražēt melus, es gribētu viest skaidrību gan par šo mehanizācijas projektu, gan par bruņutehnikas izmantošanas praksi citur pasaulē.

Saeimas deputāts Elksniņš nav minējis nevienu konkrētu faktu un pierādījumu tam, ka CVRT būtu nederīgi lūžņi, par kuriem iztērēta neadekvāti liela nauda. Tā vietā A.Elksniņš, labākajās Krievijas propagandas tradīcijās, manipulē ar sabiedrības vairākuma izpratni par transporta līdzekļiem un to iegādes nosacījumiem. Proti, parasti cilvēks, kurš nekad nav bijis saistīts ar militāro tehniku un bruņojumu, domā kategorijās: "mazlietots auto, trīs līdz piecus gadus vecs, nopirkšu, pabraukšu gadus trīs, piecus un pārdošu".

Tad nu lūk, militārajā pasaulē viss notiek pavisam citādāk. Militārajā pasaulē tiek izgatavota tehnikas platforma ar mērķi kalpot vismaz nākamos 30-50 gadus. Platformu ir iespējams modernizēt un aprīkot ar jaunākajām sakaru un ieroču vadības iekārtām, kamēr to ļauj pieejamās jaudas un vieta. Kāpēc tā? Jo bruņumašīnas platformas projektēšana, izgatavošana ir neiedomājami dārga. To var atļauties tikai ļoti bagātas valstis, jo katrs bruņutehnikas modelis, kas tiek ieviests kādas valsts bruņotajos spēkos nozīmē jaunas vai pielāgotas militārās doktrīnas izstrādi, apmācību procesu, uzturēšanas sistēmu, personāla atlasi, taktiskos plānus, infrastruktūru un tā visa integrāciju un ievietošanu kopējo militāro spēju sistēmā.

Lūk, konkrēti piemēri no pasaules prakses, ko cilvēks bez militāras pieredzes, var arī nezināt. M1 Abrams kaujas tanks (tas pats, kurš sasita PSRS ražojuma bruņutehniku Līča karā bez neviena zaudējuma) ASV bruņotajos spēkos tika pieņemts 1980.gadā, bet pats prototips un izmēģinājumi notika vēl desmitgadi agrāk. Viena no pasaulē labākajām iznīcinātājlidmašīnām F-16 pirmo lidojumu veica 1974.gadā, bet viens no ASV nozīmīgākajiem stratēģiskā kodolbruņojuma elementiem, bumbvedējs B-52 Stratofortress, pēc Elksniņa kunga klasifikācijas droši vien ir "nekam nederīga lidojošu lūžņu kaudze", jo pirmo lidojumu šī lidmašīna veica 1952.gadā. Starp citu, šajā pašā gadā savu pirmo lidojumu veica arī PSRS stratēģiskais bumbvedējs TU95M. Lieki piebilst, ka abas šīs lidmašīnas, tāpat kā Abrams un F16 vēl joprojām atrodas bruņojumā un tiek pilnveidotas un aprīkotas ar laikmetam atbilstošām tehnoloģijām un iekārtām. Tas pats notiek arī ar CVR(T), kam, atšķirībā no daudzām citām bruņumašīnām, ir īsta kaujas pieredze.

Vēl nedaudz par CVR(T): tā ir pati ātrākā un mobilākā savas klases kaujas mašīna, un Latvijas armijas vajadzībām tā tiks aprīkota ar pasaulē modernākajām Izraēlas ražojuma prettanku raķešu sistēmām SPIKE, kur viena raķete no četru kilometru attāluma var iznīcināt T-90 kaujas tanku (par BTRiem pat nerunāsim), kurš maksā 40 reizes vairāk kā pati SPIKE raķete. Būtiskākais, ka CVR(T) ievērojami palielinās ne tikai Latvijas vienību mobilitāti, jo bez problēmām spēs pārvietoties pa lielāko daļu mūsu valsts teritorijas, bet arī nozīmīgi palielinās uguns jaudu. Ja Elksniņa kungs tiešām vēlas iegādāties Boxer tipa riteņu bruņutransportierus, tad viņš acīmredzot apzinās, ka gandrīz desmit reizes dārgākai tehnikai mūsu ģeogrāfiskajos apstākļos būs ierobežotas pārvietošanās iespējas.

Ja Elksniņa kungs būtu vēlējies patiešām noskaidrot patiesību, tad būtu izmantojis savas deputāta tiesības un tieši atsūtījis pieprasījumu Aizsardzības ministrijai, lūdzot precīzi aprakstīt un nosaukt CVR(T) mehanizācijas projekta izmaksu pozīcijas. Savā atbildē Elksniņa kungam es vispirms atbildētu, ka saskaņā ar internetā atrodamo informāciju CVR(T) platformu bez jebkāda aprīkojuma var iegādāties par aptuveni 15 tūkstošiem sterliņu mārciņām, bet par 15 000 nopirkts CVR(T) modelis pēc savām kaujas spējām būtu identiski "spēcīgs" kā tas BTRs, kas savulaik ilgstoši gozējās vienā no Rumbulas auto plačiem.

Savā atbildē es Elksniņa kungam arī paskaidrotu, ka līgumu par 123 bruņumašīnu iegādi noslēdza Latvijas valdība ar Lielbritānijas valdību. Tieši šāda līgumu slēgšanas prakse novērš korupcijas riskus. Savā atbildē Saeimas deputātam es viņu informētu, ka līguma pamatsummu sastāda 123 platformu pilnīga atjaunošana un kapitālā remonta īstenošana, rezerves daļas (tostarp rezerves dzinējiem) un Latvijas speciālistu apmācība, kas kopā izmaksā 39 418 015.19 sterliņu mārciņas.

Papildus platformas tiks aprīkotas ar modernāko aprīkojumu - prettanku ieroču sistēmu SPIKE, modernākās NATO klasificēto sakaru un komandvadības sistēmu. Papildus protams ir jāplāno munīcija gan 30mm lielgabalam ložmetējiem, gan prettanku raķetes, gan ieroču apmācības simulators. Tādēļ kopējā iegādes summa sastāda 209 606 945 EUR. Šeit paskaidrošu, kādēļ neizdalu šajā rakstā katras ieroču sistēmas vai munīcijas vienības pozīcijas atsevišķi. Militārajā pasaulē informācija par ieroču sistēmu un munīcijas izmaksām tiek klasificēta kā izlūkinformācija, jo profesionālis, zinot katras pozīcijas izmaksas būs spējīgs aprēķināt cik precīzi raķetes un lādiņi, kā arī, kādas kaujas vadības sistēmas tiks iegādāti. Tādējādi, tiks dota iespēja noteikt konkrētās armijas vienības kaujas spējas un attiecīgi plānot savu spēju attīstību vai pielāgošanu.

CVR(T) paredzētās infrastruktūras izbūve, kur šo tehniku glabāt, tīrīt un apkopt kopā izmaksās 9 411 083 EUR. Tehnikas, ieroču un vadības sistēmu un tai paredzētās infrastruktūras uzturēšana kopā sastādīs 18 596 121 EUR. Apmācības kopā būs 2 047 671 EUR. Papildus nāk personāla izmaksas - 9 852 818 EUR. Līdz ar to kopējās mehanizācijas projekta izmaksas, kuras būs investīcijas nākamajiem 10 gadiem kopā sastādīs 249 514 638 EUR. Uzskatu, ka ir svarīgi plānot visas projekta izmaksas savlaicīgi, lai nenāktu situācijās, kad tiek iepirkta tehnika, ko patiesībā mēs nevaram atļauties uzturēt un operēt.

Un tagad daži vārdi manu Baltijas kolēģu aizstāvībai, par kuriem arī Elksniņa kungs ir pamanījies izplatīt nepatiesu informāciju. Igaunija, kas pieņēma lēmumu iegādāties lietotu bruņutehniku no Nīderlandes, jo līdzīgi kā Latvija secināja, ka pašreizējā brīdī nevar atļauties jaunas iegādi, noslēdza līgumu par vairāk kā 100 miljoniem EUR. Latvijai šādu bruņumašīnu iegāde un ieviešana bruņojumā izmaksātu vismaz 350 miljoni EUR, jo bez visa, kas nepieciešams tās uzturēšanai, būtu vēl papildus jāiegādājas, komandvadības, ambulances, glābšanas mašīnas, kas CVR(T) gadījumā jau ir daļa no šis tehnikas ģimenes. Lietuva pirks savam apvidum un militārajai doktrīnai atbilstošāko un arīdzan pašu jaunāko bruņutehniku, kuras sākotnējās iegādes izmaksas vien sastādīs ap 384 miljoniem EUR.

Šādas tehnikas iegādes gadījumā mums būtu jārēķinās ar kopējām projekta izmaksām, kas jau pārsniegtu pusmiljardu EUR. Šādu finansējumu novirzīt vienam projektam pat pie augošā aizsardzības budžeta nav iespējams. Ne jau tikai bruņutehnika ir jāiepērk. Ir jāstiprina Speciālo uzdevumu vienība, jāiepērk agrās brīdināšanas sistēmas, pretgaisa aizsardzības un artilērija, jāuzlabo Zemessardzes ekipējums un milzum daudz citu lietu. Un nav jau tā, ka aizsardzības nozare negribētu jaunākas un vēl modernākas bruņumašīnas par 3 miljoniem gabalā kā mūsu Lietuviešu kolēģiem, bet mēs labi apzināmies realitāti un respektējam to, ka finansējums nepieciešams mūsu kolēģiem iekšlietu resorā, ārstiem, pensionāriem, skolotājiem un daudz kam citam.

Elksniņa kungs, es aicinu Jūs beigt izplatīt melus, es aicinu Jūs beigt dižoties sociālajos tīklos ar slepeniem iestāžu dokumentiem, kuru Jūsu rīcībā nemaz nav. Citu starp, daru Jums zināmu, ka Aizsardzības ministrija saistībā ar mehanizācijas projektu pastāvīgi sadarbojas ar Valsts kontroli, kura veica revīziju un nekādu nesaimniecisku rīcību vai līdzekļu nelietderīgu izlietojumu nav konstatējusi. Tas, kas ir svarīgi valsts aizsardzībai, nevis cik spožs un jauns ekipējums tiek iepirkts, bet gan cik prasmīgi tas tiek pielietots, uzturēts un cik lielā mērā tas ceļ bruņoto spēku kaujas spējas. Arī turpmāk es pielikšu visas pūles, lai valsts iedzīvotāji varētu paļauties uz bruņotajiem spēkiem un tie būtu spējīgi nosargāt mieru, un CVR(T) kaujas mašīnas būs šī aizsardzības zobena asākā daļa.

Meliem īsas kājas ......

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form