Foto: LETA
Publiskajā telpā dzirdēti dažādi viedokļi par Latvijas uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) konkurētspēju salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm. Vieni apgalvo, ka nodoklis ir neliels (15%), bet citi, tam īsti nepiekrīt, piesaucot Baltkrievijas un Īrijas pieredzi. Kā tad īsti ir? Vai Latvijas UIN ir gana pievilcīgs ārvalstu investoriem?

Atbilde nav tiek viennozīmīga, mēs, protams, varam vienkārši salīdzināt nominālās UIN likmes, bet praksē pastāv daudz dažādu nodokļu atvieglojumu, kā rezultātā reālās summas, ko katrā valstī maksā uzņēmēji, var būtiski atšķirties.

UIN tiek izmantots, lai regulētu investīciju apjomu, attīstītu mazo biznesu, kā arī piesaistītu ārvalstu kapitālu, piešķirot atlaides un nosakot nodokļu likmes. UIN ir svarīgs ekonomikas regulēšanas instruments, kā rezultātā vai nu paaugstinās vai samazinās uzņēmēju interese par ražošanas attīstību vai pakalpojumu sniegšanu konkrētajā valstī. UIN atvieglojumi ir arī spēcīgs instruments uzņēmējdarbības konkurētspējas nodrošināšanai, tirgus nepilnību labošanai, jaunu investīciju piesaistei, kā arī dažādu sociālo un ekonomisko mērķu sasniegšanai. Tēlaini runājot, UIN atvieglojumi ir koks ar diviem galiem.

Kaimiņvalstu prakse

Igaunijā UIN ir 20% un nav nekādu speciālu atlaižu. Lielākā atšķirība no klasiskās ienākuma nodokļu sistēmas – netiek aplikta uzņēmumu peļņa, bet gan sadalītā peļņa (arī slēptā sadalītā peļņa). Saskaņā ar ieviesto sistēmu reinvestētā peļņa netiek aplikta ar nodokli, UIN tiek piemērots visai izmaksātai peļņai, neatkarīgi no tā, kā tā tiek nosaukta: dividendes, dāvanas, ziedojumi un reprezentācijas izdevumi.

Savukārt ar nodokli apliekamā peļņa Lietuvā ir 15%, bet UIN atlaides var būt līdz pat 50%. Bet Polijā standarta UIN likme ir 19%, un tās nodokļu maksātāji ir apliekami ar UIN no visā pasaulē gūtajiem ienākumiem. Baltkrievijā UIN maksātāji ir arī budžeta organizācijas. Ar nodokli tiek aplikta bruto peļņa, dividendes un tiem pielīdzinātie ienākumi, piemērojot sekojošas likmes - 18% standarta likme, 25%- bankām un apdrošināšanas sabiedrībām, 12% - dividendēm; 10% - pašražotiem augsto tehnoloģiju produktiem, kā arī tehnoloģiju pārneses centriem un uzņēmumiem, kas ražo lāzera un optiskās iekārtas. Savukārt 0% UIN tiek piemērots pašražotiem inovatīviem produktiem ( to īpatsvars 50%).

Īrijā UIN ir jāmaksā par ienākumiem un kapitāla pieaugumu: standarta likme -12.5%, augstākā likme ienākumiem - 25%, kapitāla pieauguma likme -33%. Augstāks līmenis (UIN 25% likme) attiecās uz ienākumiem, kas gūti no veiktās uzņēmējdarbības ārpus Īrijas un ienākumiem no zemes un naftas ieguves darbībām. Atkarībā no peļņas, UIN likme var svārstīties no 25% līdz pat 40%.

Efektīvās nodokļu likmes

Nominālo UIN likmju salīdzināšana nedod priekšstatu par reālo nodokļu slogu un ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, tām jāizmanto efektīvās likmes. Viena no iespējām, kā izrēķināt efektīvo likmi ir attiecināt aprēķināto UIN pret peļņu pirms nodokļiem. Tādejādi visaugstākā efektīvā likme ir Polijā, tad seko Īrija un trešā vietā - Baltkrievija.

Savukārt viszemākā likme ir Latvijai. Diemžēl efektīvo UIN likmju salīdzināšana atsevišķos Latvijas reģionos nav iespējama, jo trūkst statistiskās informācijas par aprēķināto un samaksāto UIN Latvijas reģionu, lielo pilsētu un novadu ietvaros un atbilstošas statistikas par uzņēmuma peļņu pirms nodokļiem minētajā administratīvajā teritorijā. Tāpēc UIN efektīvai likmei ir informatīvs raksturs, to var izmantot kā salīdzinošo UIN rādītāju starp valstīm un reģioniem.

Piemēram, efektīvās likmes noteikšanai "Doing Business Data" izmantoja vienotu metodoloģiju, neņemot vērā, ka to būtiski ietekmē konkrēta uzņēmuma rādītāji, piemēram, kādā nozarē tas darbojas, cik daudz un kādi ir pamatlīdzekļi, kā tos noraksta, reprezentācijas izdevumu apjoms, UIN atvieglojumi, kā arī uzņēmuma darbības rezultāti – pārskata gadu noslēdz ar peļņu vai zaudējumiem. Izmantojot Latvijas VID nepublicētos datus par 2014.gadu pa nozarēm un samaksāto UIN, aprēķināta efektīvā likme pēc augstāk norādītās formulas sanāca 8,55%, kas ir divreiz augstāka salīdzinot ar "Doing Business Datiem" publicētajiem datiem.

Tāpēc jāsecina, ka Baltijas valstīs, Īrijā, Polijā, Baltkrievijā ar UIN aplikšanas principi pēc būtības neatšķiras, arī likmes ir līdzīgas. Vienlaikus ir svarīgi atzīmēt, ka salīdzinot nominālās nodokļu likmes vienlīdz jāskata arī atbalsta programmas, stimulus un atvieglojumus, tāpēc viennozīmīgi pateikt kurā valstī likmes ir konkurētspējīgas nevar. Izvēle ir atkarīga no reģiona, no nozares, no darbības kuru plāno veikt konkrēts investors, kā arī no noieta tirgus un citiem faktoriem, kas ietekmēs reāli samaksātus nodokļus.

Latvijas UIN konkurētspējas pozīcijas nav ne sliktākas, ne labākas kā kaimiņvalstīs. Lielāku nozīmi ir jāpievērš nodokļu politikai kopumā: nodokļu administrēšanai un nodokļu maksāšanas kultūrai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!