Foto: Shutterstock
Ja tikai nesen esi sākusi nopietnas darba gaitas lielākā kolektīvā, tad noteikti tev ir zināma tā sajūta, kad pateikts kaut kas lieks vai nepareizs. Taču neatkarīgi no tā, vai strādā pirmo nedēļu vai trešo gadu, neprofesionālai tev var likt izklausīties arī dažas pavisam greizas frāzes – kā klientiem, tā kolēģiem vai priekšniekam.

Situācijai līdzēt var apzināšanās, ka esi vienlīdzīga ar visiem citiem, tāpēc jātur galva augstu un jebkurā situācijā jāapzinās – tu to vari. Lūk, dažas frāzes, par kurām vajadzētu aizmirst, ja nevēlies izklausīties neprofesionāla, ko iesaka neizmantot "Business Insider".

"Es nezinu"

Protams, tev ne vienmēr ir jābūt gatavām atbildēm. Visu zināt nespēj neviens. Taču aizmirsti par frāzi "es nezinu", runājot ar kolēģiem, ja tev tiek uzdots kāds jautājums. Tas var radīt iespaidu, ka tu nepārzini ar savu darbu saistītās lietas. Tā vietā atbildi pārliecinoši par to, ko tu zini. Piemēram, atbildi ar frāzi "tas ir tas, ko es arī cenšos noskaidrot" vai, ja zini, kurš ir tieši atbildīgs par uzdoto jautājumu, atbildi, ka pajautāsi šai personai.

"Man tas jāpajautā priekšniekam"

Neatkarīgi no tā, cik augsts ir tavs amats, ir tādi jautājumi, kas noteikti jāsaskaņo ar priekšnieku. Pat izpilddirektoriem ir jāsaskaņo lietas ar saviem tiešajiem priekšniekiem. Taču tas nenozīmē, ka tev ar priekšnieku ir jāsaskaņo pilnīgi visi sīkumi – neliec sarunu biedram domāt, ka tu esi tikai starpnieks. Tā vietā atbildi ar tekstu "tas skan lieliski, taču man ir jāpārrunā šis jautājums ar kolēģiem". Tādā veidā tu izklausīsies pēc komandas spēlētājas.

"Tā ir labi?"

Ja ir lietas, kas jāsaskaņo ar priekšnieku, izvairies no šīs frāzes. Tā liek domāt, ka tev nav ne jausmas, vai tavs ieteikums ir labs vai slikts. Tā vietā pasaki, lai tev dod ziņu līdz konkrētai dienai, vai ir vērts uzdevumu turpināt vai akceptēt piedāvājumu.

"Es esmu jaunākā personāla daļas asistente (vai jebkurš cits amata nosaukums)"

Šeit sākas pats jautrākais – ja tavs amata nosaukums nav no iespaidīgākajiem un tu tikai pildi iesācēja lomu, nelielies ar tā nosaukumu. Jo īpaši, ja sazinies ar potenciālajiem klientiem vai sadarbības parteriem, kas ir augstāki par tevi. Nākamajā oficiālās sarakstes e-pastā, raksti, ka esi no tāda un tāda uzņēmuma un mini komunikācijas iemeslu. Un viss. Tā joprojām būs taisnība, taču liks tev izklausīties profesionālāk.

"Ļoti", "neprātīgi", "galēji"

Jebkura profesionālās komunikācijas rokasgrāmata vēstīs, ka profesionālajā vidē nepieciešams izskaust liekus īpašības vārdus. Ne tikai tāpēc, lai e-pasti un zvani būtu īsi, saprotami un ātri izlasāmi, bet arī tāpēc, ka tas tev liek izklausīties emocionālai. Tā vietā, lai rakstītu, ka "neprātīgi vēlies sadarboties, bet esi ļoti aizņemta" atbildi, ka "vēlos sadarboties, taču visa šī nedēļa ir aizņemta".

"Es" un "man"

Pietiek! Darbs nenozīmē, ka viss grozās tikai ap tevi un tavu viedokli, vajadzībām. Cilvēki tevi uztvers daudz nopietnāk, ja nesāksi katru teikumu ar "es" vai "man". Piemēram, tā vietā, lai teiktu "es būtu pateicīga jūs satikt un mani ļoti interesē jūsu vīzija" saki "vai jūs varētu izbrīvēt laiku, lai satiktos" un "būtu jauki uzzināt jūsu viedokli". Tas radīs iespaidu, ka esi ieinteresēta sadarbībā, nevis fano par kādu.

"Esmu pieejama jebkurā laikā, kas der jums"

Prātīgi, jo šī frāze var tikt uztverta pavisam nopietni. Tu taču nevēlies tikšanos pulksten sešos pirmdienas rītā? Tāpēc uzmanīgi ar izteiktajām frāzēm. Tā vietā pasaki priekšā vēlamos tikšanās laikus, piemēram, otrdienas pēcpusdiena vai kāds cits fleksibls brīdis, kad tiešām cilvēki kārto darba darīšanas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!