Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: PantherMedia/Scanpix

Pašlaik augļu dārzi priecē ar pilniem zariem kā skābo, tā arī saldo ķiršu. Arī tirgū letes no tumšsarkanajām ogām teju vai lūst. "Rutks" jautāja uztura speciālistei Jeļenai Pavlovai, kas vērtīgs ir šajās ogās un cik tās dienā būtu vēlams apēst. Katrā ziņā jūlijs ir īstais laiks, kad saēsties šīs vitamīniem un minerālvielām pārpilnās, dabas dāvātās konfektes!

Ķirši satur dažādus B grupas vitamīnus (izņemot B12 vitamīnu), karotinoīdus, C vitamīnu, kā arī tādas minerālvielas kā kāliju, kalciju, magniju, fosforu, cinku, varu un nedaudz dzelzs, norāda Pavlova.

Skābajos ķiršos ir nedaudz vairāk bēta karotīna – antioksidanta, no kura mūsu organismā veidojas A vitamīns – un C vitamīna nekā saldajos ķiršos (100 gramos skābo ķiršu – 15 mg, saldajos – 12 mg). Apēdot trīs saujas skābo ķiršu, var uzņemt pusi no dienā ieteicamā C vitamīna daudzuma.

Turpinot salīdzināt skābo un saldo ķiršu uzturvērtību 100 gramos ogu, olbaltumvielu daudzums abos ir vienāds (0,9 g); tauku nedaudz mazāk ir saldajos ķiršos (0, 3 g saldajos un 0, 5 g skābajos), savukārt ogļhidrātu saldajos ķiršos ir vairāk (13, 3 g saldajos un 9,9 g skābajos); balastvielu jeb šķiedrvielu nedaudz vairāk ir saldajos ķiršos (1,3 g saldajos, 1 g skābajos). Ja salīdzina enerģētisko vērtību, tad, protams, saldie ķirši satur vairāk kilokaloriju, jo tajos ir vairāk ogļhidrātu, bet kilokaloriju atšķirība nav būtiska – 63 kilokalorijas pret 53 kilokalorijām, rēķinot uz 100 gramiem ogu.

Apēdot trīs saujas ķiršu, var uzņemt pusi no dienā ieteicamā C vitamīna daudzuma. Jeļena Pavlova, uztura speciāliste

Interesanti, ka ķiršus iesaka lietot, ja ir podagra vai osteartrīts, stāsta Pavlova. Uzskata, ka, pateicoties bagātīgajam antioksidantu anticianīnu daudzumam, ķiršu lietošana var mazināt šo slimību izraisītos iekaisuma procesus un rezultātā arī sāpes. Konkrētas devas gan nav noteiktas. Katrā ziņā ķiršus un to sulu var izmantot kā palīglīdzekli, bet nekādā gadījumā kā alternatīvo un vienīgo ārstēšanas līdzekli, piekodina Pavlova.

Cik daudz ķiršu dienā var apēst? Rekomendācijas ir līdzīgas kā citu augļu un ogu lietošanas gadījumā. Arī šīs ogas jālieto ar mēru – vidēji divas līdz trīs porcijas dienā jeb 200–300 gramu ogu. Savukārt, lietojot svaigi spiestu sulu, kurā vērtīgo vielu koncentrācija būs lielāka, pietiks ar glāzi dienā. Ja ķiršu ir daudz, tad labāk tos sasaldēt vai izspiest sulu, lai ogas būtu pieejamas arī ziemā, iesaka Pavlova.

Protams, ķiršus visveselīgāk baudīt svaigus, taču tos var likt lietā arī dažādu gardu maltīšu pagatavošanai. Lūk, dažas receptes iedvesmai!

Ķiršu un aveņu kompots

Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: All Over Press

Vasarīgs un svaigs deserts, kuram krēmīgumu piedod grieķu jogurts.

Lasīt vairāk

Ķiršu saldējums

Ķiršu un grieķu jogurta saldējums ar medu un citronu
Foto: Woman's Weekly/REX/Vida Press

Nekas nav gardāks vasarā par aukstu, garšīgu saldējumu. Vēl jo vairāk, ja tas ir pašu taisīts, no sarkaniem un sulīgiem ķiršiem, veselīgā grieķu jogurta un nedaudz medus.

Lasīt vairāk

Ķirši šokolādē

Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: Shutterstock

Burvīgas un viegli pagatavojamas šokolādes konfektes ar krēmsiera pildījumu un ķirsīti vidiņā. Ja konfektes paredzētas tikai pieaugušajiem, krēmsiera masā var iejaukt nedaudz ķiršu liķieri. No dotā produktu daudzuma iznāks apmēram 40 konfektes.

Lasīt vairāk

Ķiršu ievārījums ukraiņu gaumē

Ķiršu ievārījums
Foto: Shutterstock

Recepte divi vienā – pagatavojot iegūsi gan gardu ķiršu ievārījumu, gan sīrupu dzērienu pagatavošanai vai pankūku apliešanai.

Lasīt vairāk

Fotorecepte: Mājās gatavota ķiršu saldējuma kūka

Ķiršu saldējuma recepte
Foto: Privātais arhīvs

Kādudien pastaigājoties aizdomājos par saldējumiem. Domāju, ka vajadzētu šokolādes saldējumu pagatavot, tad vēl šādas tādas idejas pa galvu maisījās, līdz prātā iesēdās doma par ķiršu saldējumu. Un ar katru pastaigā sperto soli, mana doma tikai un vienīgi nostiprinājās. Uzsāku jau kārdinošo reklāmu vīram. Nostrādāja un ķēros tik klāt.

Lasīt vairāk

Ķiršu un pistāciju plātsmaize

Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: All Over Press

Pavisam īpaša plātsmaize, ar ko palutināt savējos laiskos brīvdienu rītos. Pistācijas var aizvietot ar pekanriekstiem.

Lasīt vairāk

Svaigās ķiršu siera kūkas

Svaigā siera kūka ar ķiršiem
Foto: Woman's Weekly/REX/Vida Press

Starp daudzajām siera kūku receptēm šī patīkami izcelsies – pagatavo individuālas siera kūku porcijas, kurām nav nepieciešama cepšana. Tā vietā kūku stingru padarīs pievienotais želatīns, bet vasarīgu garšu piešķirs ķiršu garnējums.

Lasīt vairāk

Rīsu pudiņš ar ķiršu mērci

Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: Publicitātes foto

Skandināvi zina, kā rīsus likt lietā arī desertu gatavošanā. Lūk, gards pierādījums restorāna ''36. līnija'' šefpavāra Laura Aleksejeva izpildījumā!

Lasīt vairāk

Mazās ķiršu un mandeļu kūciņas

Smilšu mīklas kūciņas ar ķiršiem un pūdercukura glazūru
Foto: Woman's Weekly/REX/Vida Press

Nekas tā neiepriecinās garšas kārpiņas vasarā, kā sezonas ogu gardumi. Tāpēc ir vērts pagatavot šīs smilšu mīklas mazās kūciņas, kas pildītas ar ķiršiem, mandeļu miltiem un mandeļu skaidiņām. Baudi siltas kopā ar kādu krūzi piena.

Lasīt vairāk

Mazās ķiršu kūciņas

Gardie sāpju mazinātāji jeb Kas vērtīgs skābajos un saldajos ķiršos
Foto: Shutterstock

Kēksiņu formiņās var pagatavot ne tikai kēksiņus. Ļoti pievilcīgi izskatīsies mazas ķiršu kūciņas, groziņi ar ķiršu pildījumu. Šai kūciņai vari izmantot gan svaigas, gan saldētas, gan kompota ogas. Ja izmanto kompota ogas, samazini cukura daudzumu.

Lasīt vairāk

Apaļais ķiršu pīrāgs

Kārtainās mīklas pīrāgs ar ķiršu pildījumu
Foto: Woman's Weekly/REX/Vida Press

Nav garšīgāka veida, kā sasildīties, par pīrāgu. Tāpēc vajag baudīt sezonas priekus, kamēr ķiršu vēl kokos atliku likām, un pagatavot smaržīgu un siltu desertu. Sulīgie ķirši kraukšķīgā mīklas garoziņā būs tieši laikā.

Lasīt vairāk

Comment Form