Kad pamosties ir šķietami neiespējami: ieteikumi, kā rītos celties enerģijas pilnam
Foto: Timothy Meinberg / cc

Ir divu veidu cilvēki – cīruļi, kas spēj piecelties rīta agrumā arī bez modinātāja un laikus iet gulēt, un pūces, kas dienu pilnvērtīgi spēj iesākt ap pusdienu laiku un vēlu dodas pie miera. Ja tu esi viena no nakts putniem, mošanās agrās rīta stundās varēt būt tīrākās mokas un možuma sajūta šķiet kaut kas nekad nesasniedzams. Taču tā gluži nav – ir paņēmieni, kas var palīdzēt iegūt mundrumu un atmosties enerģijas pilnai.

Iespējams, tas nāks kā pārsteigums vai jau izdarītas atziņas apstiprinājums, bet 2020. gada janvārī žurnālā ''PLOS One'' publicēts pētījums atklāj nedaudz smieklīgu un pavisam vienkāršu veidu, kā atmosties možam un patīkami uzsākt dienu, raksta portāls ''Live Strong''. Viss, kas ir jādara – standarta modinātājpulksteņa zvana signāls jānomaina uz melodiju, kurai vari dungot vai dziedāt līdzi.

''Uzskatām, ka uzbrūkošais standarta modinātājpulksteņa zvana signāls iztraucē, pat apmulsina smadzeņu darbību atmošanās brīdī,'' raksta pētījuma autors Stjuarts Makfarālens, ''Savukārt kaut nedaudz melodiskāka skaņa var efektīvāk palīdzēt ķermenim pāriet nomoda stāvoklī.''

Pētījumā piedalījās 50 cilvēki, kas aizpildīja tiešsaistes anketu ar jautājumiem par viņu modinātāja zvana signālu un miegainības līmeni. Tam, vai pētījuma dalībnieks vairākkārt mainīja melodiju vai nedēļu pieturējās pie vienas dziesmas, un arī tam, vai dziesma patika vai nepatika, nebija liela nozīme. Bet, ja melodija bija ritmiska, tā veiksmīgāk no rītiem mazināja miegainību. Tomēr Makfarālens norāda – vēl nav veikti pietiekami plaši pētījumi, lai apgalvotu, ka šī metode palīdz ilgtermiņā.

Ja tomēr neuzticies tam, ka modinātāja zvana signāla maiņa tev varētu turpmāk palīdzēt no rītiem justies možākai, turpinājumā iepazīsties ar citiem vienkāršiem un uz pētījumiem balstītiem ieteikumiem, kas var palīdzēt no rītiem ātrāk atmosties.

Kad pamosties ir šķietami neiespējami: ieteikumi, kā rītos celties enerģijas pilnam
Foto: Shutterstock

Atsvaidzinies

Ja esi rīta dušas cienītāja, ierasto silto ūdeni dušošanās beigās nomaini pret vēsu – pēdējā mazgāšanās minūtē ik pēc desmit sekundēm nedaudz samazini ūdens temperatūru. ''Aukstums piespiež asinis plūst no ekstremitātēm uz torsu, kas savukārt smadzenēm dod sava veida brīdinājuma signālu un liek domāt – tu atrodies laukā un aukstumā,'' skaidro miega speciālists Maikls Breuss. ''Organismā iestājoties izdzīvošanas režīmam, kļūstam modrāki.'' Runājot par temperatūras samazināšanu – ūdenim būtu jābūt aukstam, bet zemajai temperatūrai nevajadzētu radīt šķietamas mocības.

Tags

Miegs Miega traucējumi
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form