Foto: PantherMedia/Scanpix

Satiksmes ministrija (SM) rosina pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu iegādei paredzētos Kohēzijas fonda līdzekļus 100 miljonu latu apmērā novirzīt citām aktivitātēm, izriet no ministrijas sagatavotā protokollēmuma.

Ministrija piedāvā pārdalīt Kohēzijas fonda finansējumu tādām aktivitātēm kā "TEN-T dzelzceļa posmu rekonstrukcija un attīstība (Austrumu–Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstība un "Rail Baltica")", "Lidostu infrastruktūras attīstība", kā arī "TEN–T autoceļu tīkla uzlabojumi".

”Pasažieru vilciens” akcionāru sapulcē pirmdien arī nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā. SM piekritusi PV esošās valdes viedoklim, ka uzņēmuma iepriekšējā vadība vilcienu iepirkuma procesā ir pārkāpusi savas pilnvaras. PV valde arī informēja akcionāru, ka uzņēmums ir gatavs darīt visu, lai vēl šajā plānošanas periodā apgūtu Eiropas Savienības Kohēzijas fondu finansējumu, portālu "Delfi" informēja PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece.

Sapulcē PV akcionāram sniedza informāciju par sarunu gaitu ar Spānijas uzņēmumu ”Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” par grozījumu izdarīsānu šā gada 2.aprīlī noslēgtajā vilcienu piegādes līgumā. Tā kā vienošanos par grozījumiem līgumā neizdevās panākt, līgums nav stājies spēkā un PV akcionāram jālemj par tālāko rīcību. PV arī norādījusi uz faktiem, kas apliecina – ekspluatācijā esošo vilcienu vagonu kalpošanas laiks tuvākajos gados beigsies un jauni pasažieru vilcieni Latvijai ir jāiegādājas pēc iespējas ātrāk. Ekspertu atzinumi parāda, ka jau tuvākajos gadus daļa ritošā sastāva būs nokalpojusi tiktāl, ka remontēšana nebūs iespējama vai izmaksās dārgāk, nekā jaunu vilcienu iegāde. Visa šī informācija tiks sniegta arī Ministru kabinetam, kas otrdien lems par ES Kohēzijas fondu finansējuma tālāku izlietojumu.

Ņemot vērā, ka jauno pasažieru vilciena iegādes projekta ietvaros noslēgtais iepirkuma līgums nav stājies spēkā un to, ka Eiropas Savienības 2007.–2013.gada plānošanas perioda ietvaros projektu aktivitātes jāpabeidz ne vēlāk kā 2015.gada 31.augustā, valdībai nekavējoties jāpieņem lēmums par turpmāku rīcību ar projektam atvēlēto Kohēzijas fonda finansējumu, lai nodrošinātu tā apguvi pilnā apmērā, paskaidro SM.

Ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums nav pieejams – tam noteikts ierobežotas pieejamības statuss. Valdība otrdien, 16.oktobrī, iepazīsies ar šo ziņojumu, kā arī lems par SM piedāvājumu.

PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs norādīja, ka PV valde nekomentēs sava akcionāru lēmumus. "Mēs esam pienācīgi informējuši akcionāru par uzņēmuma finansēm, gatavību jaunam iepirkumam, juridiskajiem riskiem," sacīja Štokenbergs.

Jau vēstīts, ka, neskatoties uz mēnešiem ilgām sarunām, vienošanās par grozījumiem jau 2.aprīlī iepriekšējās PV valdes parakstītajā līgumā par jaunu vilcienu piegādi starp PV un Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) netika panākta. Grozījumi līgumā līdz 2.oktobrim bija jāveic, lai nezaudētu Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā.

Pēc nepanāktās vienošanās satiksmes ministrs Aivis Ronis PV valdei uzdeva sniegt rakstveida sīku ziņojumu par sarunu gaitu, rezultātiem un arī tiesiskām, juridiskām konsekvencēm, kas saistās ar to, ka netika panākta vienošanās. PV valde 5.oktobrī ziņojumu iesniedza, tomēr ministrija to lika papildināt.

Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu, secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Eiropas Komisija ir paudusi līdzīgu viedokli, ka parakstītais līgums satur būtiskas izmaiņas, salīdzinot ar konkursa sākotnējā nolikuma prasībām, un tas rada nepieciešamību pēc jauna iepirkuma konkursa izsludināšanas. Tādēļ Latvija riskē zaudēt 100 miljonu latu ES līdzfinansējumu projektam.

Iepriekšējās PV valdes priekšsēdētājs Freivalds, kurš 2.aprīlī parakstīja PV un CAF līgumu, no amata atkāpās 18.maijā, to skaidrojot ar pārāk lielu psiholoģisku spriedzi, savukārt pārējie valdes locekļi – Mārtiņš Jirgens, Edmunds Kancēvičs un Jānis Pētersons – amatus atstāja trīs dienas vēlāk – 21.maijā.

Savukārt jaunā PV valde, kura tika iecelta, kad līgumu parakstījusī PV valde atkāpās no amata, izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējiem konkursa nosacījumiem. Tiem akceptu deva Ministru kabinets, kā arī Satiksmes un Finanšu ministrija. Taču sarunās ar CAF vienošanās par grozījumiem līgumā netika panākta.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!