Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam

Dzelzceļam Latvijā jau 155 gadi – tas ir ievērojams vecums, kura laikā dzelzceļš valsts vēsturē atstājis nozīmīgus nospiedumus. Gadu gaitā dzelzceļš piedzīvojis gan ziedu laikus, gan tehnoloģiskus uzlabojumus, izturējis konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvojis dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Arī šodien dzelzceļš ir ne tikai nozīmīgs transporta līdzeklis iedzīvotājiem, bet arī pilda milzīgu lomu valsts ekonomikā. Lai godinātu dzelzceļa 155. gadadienu, šajā rakstā piedāvājam ielūkoties pagātnē un uzzināt interesantākos faktus par dzelzceļu Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam. Savukārt piecus faktus par dzelzceļa vēsturi no 1861. līdz 1877. gadam var aplūkot šeit.
Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
1
1889. gada 22. jūlijā tika atklāta regulāra vilcienu kustība pa Rīgas–Valgas–Pleskavas dzelzceļu. Šī ir pirmā par valsts līdzekļiem būvētā dzelzceļa līnija Latvijas teritorijā. Iepriekš visi dzelzceļi Latvijā tika būvēti par privātiem līdzekļiem, valstij garantējot uzņēmējiem nelielu, taču pastāvīgu peļņu – šādi tika nodrošināts valsts atbalsts uzņēmējiem, ja ar pārvadājumiem nebūtu iespējams nopelnīt.
Dzelzcelam155.lv


Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
2
Pašās 19. gadsimta beigās, 1898./1899. gadā, Krievu-Baltijas vagonu rūpnīcā un uzņēmumā "Fēnikss" Rīgā saražo 9210 kravu, pasažieru un tramvaju vagonus – aptuveni ceturto daļu no visiem Austrumeiropā izgatavotajiem dzelzceļa vagoniem.
Dzelzcelam155.lv


Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
3
Jau 1903. gada 15. augustā tika atklāts 750 mm plato šaursliežu dzelzceļš no Pļaviņām līdz Valkai. Pašlaik no 210 kilometru garā sliežu ceļa saglabājušies 33 kilometri starp Gulbeni un Alūksni, kas ir vienīgā šaursliežu dzelzceļa līnija Baltijā, pa kuru vēl tiek veikti regulāri pasažieru pārvadājumi.
Dzelzcelam155.lv


Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
4
1904. gada 11. novembrī pabeigta 1094 kilometru garā Ventspils–Maskavas dzelzceļa būvniecība. Tas sekmē kravu pārvadājumu pieaugumu caur Latvijas ostām, 1910. gadā sasniedzot 5,4 miljonus tonnu gadā. Mūsdienās kravu apgrozījums pieaudzis līdz 60 – 70 miljoniem tonnu gadā.
Dzelzcelam155.lv


Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
5
1913. gadā līdz ar dzelzceļa izbūvi Rīgā strauji attīstījusies rūpniecība. Rīdzinieku skaits pieaudzis no 60 600 iedzīvotājiem 1840. gadā līdz 517 500.
Dzelzcelam155.lv


Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam
6
1914. gada 27. aprīlī vilcienu kustībai atklāts jaunais dzelzceļa tilts pār Daugavu un tam pielāgotā Rīgas galvenā pasažieru stacija. 1872. gadā būvētais vecais dzelzceļa tilts par vienu miljonu rubļu tiek pārdots Rīgas pilsētas domei, lai to izmantotu pilsētas satiksmes nodrošināšanai.
Dzelzcelam155.lv
Pievienojies sekotājiem, lai nepalaistu garām visu interesanto, trendīgo un drosmīgo.
Es jau esmu lietas kursā, paldies par atgādinājumu.