Tuvākā mēneša laikā paredzēts izsludināt starptautisku konkursu, lai atrastu uzņēmumu, kas pabeigs kompānijas IBM Somijas uzņēmuma pusratā atstāto informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmu projektu pensiju un pabalstu administrēšanai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA).
Tā trešdien, atsaucoties uz Pasaules bankas misijas Latvijā vadītāju Ingūnu Dobrāju, raksta "Neatkarīgā Rīta Avīze".

Lai gan mēneša laikā izsludināmais konkurss par IT projekta ieviešanas turpināšanu būs starptautisks, Dobrāja paredz iespēju konkursā piedalīties arī vietējiem IT uzņēmumiem. Taču Pasaules bankai ir stingri nosacījumi par interešu konfliktu, tāpēc pie informācijas sistēmas izveides nevarēs strādāt tie uzņēmumi, kuri pārzina un strādā ar līdz šim laikam VSAA izveidoto sistēmu.

Šāda iespēja viņiem dotu priekšrocības, sacīja Dobrāja. Tāpat rūpīgi paredzēts sekot, lai konkursā neizvēlētu tādu firmu, kas ir izstrādājusi VSAA sistēmas ieviešanas nosacījumus. "Konkursa nosacījumi būs tādi, lai tos varētu izpildīt arī vietējie, un būs iespējas veidot kopuzņēmumus. Galvenās prasības būs pieredze un kvalifikācija," sacīja I. Dobrāja. Viņa atzina - lai novērstu projekta atkārtotu "izgāšanos", ir izstrādātas riska novērtēšanas stratēģijas, taču pilnīgi garantēt projekta sekmīgumu garantēt nevar.

Dobrāja uzsvēra, ka pašlaik VSAA sistēmas uzturēšanai izmanto vietējo tehnoloģisko palīdzību, taču iepirkuma konkurss no Pasaules bankas šo pakalpojumu izvēlē nav veikts. VSSA līdz šim izveidotās sistēmas uzturēšanā pašlaik sadarbojas ar firmu "Data Pro", kas aģentūras IT speciālistiem sniedz konsultatīvo atbalstu, informējusi VSAA Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Edite Olupe.

Maija sākumā noslēgts līgums ar SIA "Data Pro", sadarbībā ar kuru bija plānots līdz gada beigām nodot ekspluatācijā daļu no sociālās apdrošināšanas iemaksu informācijas sistēmas, kas uzlabos datu administrēšanu. Līgums ar uzņēmumu "Data Pro", kas bija arī viens no šā projekta apakšizstrādātājiem neveiksmīgajā sadarbībā ar IBM, noslēgts laikposmam no 2002. gada 6. maija līdz 30. decembrim, un šo sadarbību apsvērts turpināt arī nākamgad. Tikai pēc tam, kad Neatkarīgā īpaši painteresējās, vai VSAA sadarbojas ar SIA "Informācijas tehnoloģijas", Olupe noskaidroja, ka pastāv sadarbība arī ar šo firmu, kas arī sniedz konsultāciju pakalpojumus. Neatkarīgās rīcībā esošā informācija liecinot, ka ar SIA "Informācijas tehnoloģijas" noslēgts līgums, kura kopējā summa ir 105 855 lati.

Avīze norāda, ka VSAA līdz šim nepubliskotais sadarbības partneris SIA "Informācijas tehnoloģijas" piedāvā tādus produktus kā "Oracle", kura izmantošana, pēc avīzes rīcībā esošās informācijas, būtu nepieciešama pensiju un pabalstu administrēšanas sistēmas ieviešanā. Avīze atgādina, ka 1997. gadā konkursā uzvarējusī firma "IBM Finlandia" nepieciešamo oriģinālprogrammu līdz 2000. gadam tā arī neieviesa, līgums ar IBM tika lauzts. Kompānija "IBM Finland" bija izstrādājusi programmatūru, bet testējot izrādījās, ka tā nedarbojas atbilstoši prasībām un nav izmantojama datu apstrādē. Informācijas sistēmas izveide finansēta ar Pasaules bankas kredītu - 6,3 miljoniem latu, no kuriem jau iztērēti 2,6 miljoni latu.

Dobrāja pastāstīja, ka kopumā Pasaules bankai neesot pretenziju, kā līdz šim izmantoti 2,6 miljoni no projekta summas. Šī nauda ieguldīta programmatūras un datoru iegādē, un darbojas sistēma, ar kuru pašlaik tiek veikta pensiju administrēšana.

Avīze atgadina, ka VSAA un "IBM Finland" sadarbības mērķis bija izstrādāt jaunu informācijas sistēmu sociālās apdrošināšanas administrācijai. Līguma darbības laikā kopš 1998. gada septembra, "IBM Finland" ir piegādājis standarta programmatūru un datortehniku, veicis līgumā paredzēto informācijas tehnoloģiju personāla apmācību, taču nav veicis pamatuzdevumu - oriģinālprogrammatūras izstrādi.

Dobrāja sacīja, ka vēl nav pilnībā skaidrs, vai "IBM Finland" tiesāsies ar Latvijas valdību, ko uzņēmums solīja darīt, ja nepanāks vienošanos ar VSAA par nepabeigto informācijas tehnoloģiju sistēmu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!