Foto: Rīgas dome

Rīgas dome 26. aprīlī apstiprināja jaunu līdzfinansējuma programmu parkletu izveidei, šogad no pilsētas budžeta tai atvēlot kopumā 100 000 eiro. Pašvaldība tādējādi vēlas izrādīt atbalstu sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem un veicināt publiskās ārtelpas labiekārtošanu.

Trešdienas domes sēdē atsevišķi deputāti neslēpa savas bažas par šo ieceri. To vidū deputāts Lauris Ērenpreiss (JV) cita starpā norādīja, ka parkletu dēļ ir grūtāk uzkopt ielas, jo īpaši ziemā un rudenī.

"Tur ir virkne problēmu, kas veidojas. (..) Tāpat ir iebildumi no iedzīvotājiem, kuri dzīvo virs parkletiem, jo parkletos sēdošie bieži smēķē, un virs parkletiem dzīvojošie vasarās nevar atvērt logus, jo nāk iekšā dūmi. Un arī ilgstošās sarunas, čalošana vasarā pie atvērtiem logiem cilvēkiem traucē vakaru un naktsmieru," skaidroja politiķis.

Turpretim deputāts Kaspars Spunde sēdē vēlējās noskaidrot, kāpēc pašvaldībai būtu jāfinansē parkleti. "Ir nedaudz dīvaini, ka mēs publiskos līdzekļus investējam privātā uzņēmējdarbībā. Un jāteic, nereti šie parkleti ir pat traucējoši."

Domnieku bažas centās atspēkot deputāte Alija Turlaja (PP), argumentējot, ka Rīga ir viena pirmajām pilsētām, kas sāka uzstādīt parkletus, un uzņēmēju atbalstīšana ir viens no pašvaldības pienākumiem. "Mazos uzņēmējus" atbalstīt aicināja arī Inese Andersone (JV), kura deputātiem skaidroja, ka ar parkletiem saistītās neērtības "ir citas dabas jautājums" un pie tā tiek strādāts.

Deputāti ieceri atbalstīja ar 37 balsīm "par", četrām "pret" un deviņām "atturas". Pret balsoja Ērenpreiss, Spunde, Natālija Ābola (GKR) un Anna Vladova (S).

Iecere paredz, ka sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi, kuri vēlas veidot jaunus parkletus, varēs pieteikties līdzfinansējumam līdz 10 000 eiro, bet ne vairāk kā 50% no parkleta uzstādīšanas kopējām izmaksām. Uzņēmējiem jāizvēlas viens no trijiem pašvaldības piedāvātajiem parkletu tipveida risinājumiem. Ar parkletu tipveida risinājumiem var iepazīties domes mājaslapā.

Līdzfinansējums ir paredzēts parkleta izgatavošanai, transportēšanai un uzstādīšanai. To nepiešķir atsevišķi stāvošu labiekārtojuma elementu, piemēram, mēbeļu, sildītāju un citu elementu izvietošanai, apzaļumošanai, parkleta uzturēšanai un demontāžai.

Parkleti ir nelielas publiskas zaļās zonas, kas parasti tiek iekārtotas autostāvvietās ielu malās. Atsevišķu stāvvietu aizstāšana ar ietves paplašinājumiem domes ieskatā ir veids, kā sabalansēt gājējiem un automašīnām paredzēto ielas telpu.

Tipveida risinājuma izvietošanai dokumenti jāiesniedz tikai Rīgas pilsētas Apkaimju iedzīvotāju centrā (AIC).

Lai saņemtu līdzfinansējumu, uzņēmumam jāsaņem ielu tirdzniecības atļauja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, jāuzbūvē parklets atbilstoši vienam no četriem līdzfinansēšanai paredzētajiem tipveida risinājumiem, jāpaziņo Rīgas pilsētas AIC par parkleta ierīkošanas pabeigšanu un jāiesniedz attiecināmo izmaksu tāme. Pēc tam uzņēmumam būs jānoslēdz līgums ar pašvaldību par līdzfinansējuma saņemšanu.

Uzņēmējiem būtu jāņem vērā, ka parkleta izbūvē nedrīkst būt atkāpes no tipveida risinājuma un parklets jāizvieto uz laiku, kas ir ne īsāks par trīs gadiem. Pašvaldības līdzfinansējums nedrīkst pārsniegt de minimis iespējamo atbalsta limitu.

Lai pieteiktos atbalstam uzņēmējiem, līdz kārtējā gada 30. septembrim jāiesniedz pieteikums AIC, pievienojot tam parkleta izgatavošanas, transportēšanas un uzstādīšanas izmaksu tāmi un maksājuma dokumentus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!