Foto: LETA

Satiksmes ministrija (SM) vēlas slēgt 2,5 miljonus eiro vērtu līgumu ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizāciju (OECD) par tās līdzdalību divpusējā projektā, izstrādājot un ieviešot reformu transporta un sakaru nozarēs.

SM saskaņošanai nodevusi informatīvo ziņojumu par par satiksmes nozares ilgtspējīgas pārvaldības reformu, kas paredz šīs reformas ietvaros sadarboties ar OECD.

2,5 miljardus eiro vērta nozare

Ziņojumā SM norāda, ka Latvijas transporta un sakaru nozare ir būtisks valsts ekonomikas un sabiedrības ilgtspējīgas attīstības faktors un priekšnosacījums. Tā nodrošina cilvēku un preču pārvadāšanu, sakaru pieejamību un nepārtrauktību, ikgadējus eksporta ieņēmums vairāk nekā 2,5 miljardu eiro apmērā, desmitiem tūkstošu darbavietu, kā arī tieši ietekmē Latvijas uzņēmējdarbības un tūrisma konkurētspēju.

SM atbildības jomas aptver satiksmes infrastruktūras attīstību un uzturēšanu, elektronisko sakaru, satiksmes pakalpojumu regulēšanu, kā arī transporta un loģistikas attīstību. Ministrijas padotībā atrodas četras valsts pārvaldes iestādes un tā ir kapitāldaļu turētāja 14 kapitālsabiedrībās. "Šāda ārkārtīgi sadrumstalota pārvaldības struktūra apgrūtina efektīvu, mūsdienīgām prasībām atbilstošu multimodālu plānošanu un projektu realizāciju, kā arī nozares pārvaldības efektivitāti kopumā," secina SM.

Ministrija uzskata, ka transporta nozares ilgtspējīga attīstība nozīmē cilvēku mobilitātes vajadzību nodrošināšanu un transporta nozares konkurētspējas paaugstināšanu, tajā pašā laikā neradot draudus nākamo paaudžu vajadzību nodrošināšanā, sabalansējot šī brīža sociālekonomiskās vajadzības ar ierobežotajiem dabas un cilvēku resursiem.

Nepieciešami uzlabojumi

Ziņojumā ministrija arī norāda uz indikatoriem, kas liecina, ka transporta un sakaru nozares pārvaldībā un valsts budžeta plānošanā ir nepieciešami uzlabojumi, piemēram, pēdējo gadu laikā strauji pieaugošie papildu finansējuma pieprasījumi no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem saistību segšanai.

Piemēram, 2022. gadā papildu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem tika piešķirti 82,2 miljoni eiro, kur 40,7 miljoni eiro tika novirzīti saistību segšanai VAS "Latvijas dzelzceļš", 7,9 miljoni eiro saistību segšanai par dzelzceļa publiskās infrastruktūras lietošanu, 10 miljoni eiro sabiedriskā transporta zaudējumu segšanai. Tendence, ka valsts budžeta bāzē netiek iekļauts finansējums valsts uzņemto saistību segšanai saglabājās arī 2023. gadā un turpmāk.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!