«Kamēr Latvija nebūs eirozonā un neieviesīs kopējo valūtu, šīs kursu svārstības regulāri ietekmēs akcīzes likmes,» atzina M.Jurušs.
Autovadītājiem tomēr daudz sāpīgāki par eiro kursa svārstību ietekmi var izrādīties pašas ES lēmumi par akcīzes palielināšanu. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis pauda, ka no nākamā gada 1.janvāra ES ir iecerējusi ievērojami palielināt akcīzes likmes degvielai. Pašreizējo 16 santīmu par benzīna litru vietā Latvijā pēc jauno ES prasību ieviešanas nodoklī var nākties maksāt 22,6 santīmus par litru. Savukārt par dīzeļdegvielu akcīzes kāpums būs vēl iespaidīgāks — no tagadējiem desmit santīmiem litrā līdz 19 santīmiem.
«Tas varētu būt tas sāpīgākais, taču nauda tāpat paliek šeit — to saņems valsts budžets un tā tiks izlietota ceļu uzturēšanai,» mierina M.Jurušs, piebilstot, ka daudzus nodokļa palielināšana vispār neietekmēs, piemēram, zemniekus, kuri par lauku darbos izlietoto dīzeļdegvielu var saņemt akcīzes nodokļa atmaksu.
Vainu par to, ka degvielas akcīzes likmes straujais kāpums pavisam tuvā nākotnē daudziem Latvijas autovadītājiem radīs šoku, var novelt arī uz nespēju saskaņot rīcību Baltijas valstu vidū, akcīzes likmes palielinot ilgākā laika periodā un pakāpeniskāk. Ja akcīzes likmi palielina viena valsts, bet pārējās ne, autovadītāji naski iepērk degvielu kaimiņos. Pēdējā gada laikā Baltijas valstu pārstāvjiem tā arī nav izdevies panākt vienošanos par saskaņotu akcīzes likmju palielināšanu, tāpēc viens vai divi lieli nodokļa likmju kāpumi ir gaidāmi tieši nākamā gada sākumā vai maijā.
O.Karčevskis prognozē, ka degvielas tirdzniecības apjomi Latvijā noteikti samazināsies. Tam iemesls ir gan ekonomiskāku automašīnu ienākšana tirgū, gan akcīzes kāpums, kas daudziem autovadītājiem liks ierobežot savu braucamo izmantošanas biežumu.