Raidījuma "Nekā personīga" rīcībā nonākušās pavadzīmes par degvielas piegādi "Rīgas satiksmei" rāda, ka pašvaldības uzņēmums, iespējams, pārmaksājis 3 līdz 5 santīmus litrā.

Tika nopirkta privāta firma "Degvielas apgāds", kam piederēja naftas bāze Jūrmalā. Uzņēmums kļuva par "Rīgas satiksmes" meitas kompāniju. 2010.gadā tas sludināja konkursu par degvielas piegādi. Uzvarēja SIA "Ramockas dzirnavas", kas piegādājis degvielu Latvijas dzelzceļam un glabā valsts stratēģiskās rezerves. "Rīgas satiksmes" meitas firma ar to noslēgusi neredzēti garu līgumu - līdz pat 2015.gada martam.

Kā skaidro "Rīgas satiksme" Juridiskās daļas iepirkumu un līgumu nodaļas vadītāja vietnieks Andis Zaharenko, saskaņā ar līgumu, degvielas cenas tika piesaistītas biržai veicot konkrētajā brīdī degvielas pasūtījumu tika piemērota biržā esošā cena, kurai tika pieskaitītas izmaksas, kas saistītas ar degvielas piegādi plus valstij noteiktie nodokļi un nodevas. Tas nepārsniedza tirgū esošo cenu un tas pat bija lētāk nekā tirgū esošā cena.

"Nekā personīga" rīcībā ir nonākušas pavadzīmes ar degvielas iepirkumiem laikā no 2011.gada augusta līdz decembrim. Salīdzinot tās ar citu degvielas vairumtirgotāju "Lukoil", "Mažeiķu nafta" un "Statoil" cenām, redzams, ka "Rīgas satiksme" iepirkusi dārgāku degvielu, nekā tobrīd bija iespējams iegādāties no citiem.

Piemēram, piektais oktobris. Citiem lieltirgotājiem viens litrs dīzeļa maksā 82,3 (Statoil) - 83,2 (Lukoil) santīmus. Bet "Rīgas satiksmes" iepirkums ir krietni dārgāks, turklāt dīzelis netiek pirkts pa tiešo. Shēma bijusi šāda – "Ramockas dzirnavas" uzņēmumam "Degvielas apgāds" pārdod vienu autocisternu, jeb 31 tūkstoti 22 litrus dīzeļa par 86,6 santīmiem litrā, kas jau ir, salīdzinot ar "Statoil" cenām, dārgāka par 4,3 santīmiem. Tālāk SIA "Degvielas apgāds" pārdod dīzeli savai mātes kompānijai "Rīgas satiksme" jau par 87,1 santīmiem, kas ir gandrīz 5 santīmi (0,048 Ls) virs vidējās vairumtirgotāju cenas piektajā oktobrī. Uz vienu šādu autocisternu papildus sadārdzinājums sanāk videji 1500 latu. Spriežot pēc pavadzīmēm, videji mēnesī tiek iepirktas četras autocisternas – summa sanāk vidēji 5000 - 6000 lati.

"Kā es jums minēju, šobrīd nevaru atbildēt uz šādu jautājumu. Tas nav manā kompetencē. Es, noskaidrojot pie atbildīgiem, darbiniekiem varētu sniegt šādu informāciju. Uz iesūtīto jautājumu pamata," – saka Zaharenko.

"Rīgas satiksme" vēlāk atrakstīja, ka svarīgs esot brīdis, kurā noticis degvielas pasūtījums un degvielas cenas fiksēšanas brīdis, jo degvielas cenas esot nepārtraukti svārstīgs lielums. Tā "Rīgas satiksme" pasūtot lielāku degvielas apjomu, kas vēlāk tiek piegādāts atsevišķu daļu veidā pēc nepieciešamības. Vien mūsu veiktais cenu apkopojums liecina, ka "Rīgas satiksmei" ar abrīnojamu regularitāti izdevies fiksēt tādas cenas, kas krietni atšķiras no citiem tirgotājiem.

Rīgas domē atbildīgie par satiksmi degvielas iepirkumus nav vērtējuši. Satiksmes komitejas vadītājs Vadims Barraņiks pārliecināts, ka iepirkumi notikuši godīgi: "Es domāju, ka "Rīgas satiksme" iepērk degvielu par to izdevīgāko cenu, par ko var nopirkt, ņemot vērā tās procedūras, kas pastāv degvielas iepirkšanā. Līdz ar to nav šaubu, ka cenas ir neadekvātas."

Uz jautājumu, kas tad ir tās procedūras, Vadims Baraņņiks atbild: "Rīgas satiksme" iepērk degvielu uzņēmumā noteiktās procedūras. Līdz ar to diez vai cena ir krietni neizdevīgāka." Savukārt vai tā ir laba prakse, ka līgums ir tik garš, Baraņņiks atbild, ka "cik var spriest, tur nav fiksēta cena. Līdz ar to diez vai var spriest, ka tās ir neadekvātas."

"Ramockas dzirnavas" žurnālistiem interviju atteica. Firma piedalījusies "Degvielas apgāda" degvielas iepirkuma konkursā 2010. gadā, kur no vairākiem dalībniekiem viņu cena bija zemākā. Un tāda tā esot arī šobrīd.

Rakstiskā atbildē "RDZ Energy" valdes loceklis Māris Āriņš skaidro: "Saskaņā ar degvielas piegādes līgumu, klientam – "Degvielas apgādam" - bija tiesības fiksēt cenu uz lielāku produktu apjomu, un izvēlētā brīdī, kad viņi to dara un uz kādu apjomu. Jūsu apskatītajā periodā piegādātā produkta cena var atšķirties no citu varumtirgotāju cenām, ar cenu fiksācijas brīdi, klienta pieprasīto produkta kvalitāti (vasaras/starpsezonas/arktisko) un transporta izmaksām. Līdz ar to Jūsu veiktais salīdzinājums nesniedz objektīvu salīdzinājum ar citiem vairumtirgotājiem."

Degvielas tirgotāju asociācija apšauba, ka transporta izmaksas būtu iemesls tik prāvam degvielas sadārdzinājumam.

Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns saka: "Vai to atved ar vagoniem uz Olaini un no Olaines ved uz Rīgu, vai atved ar vagoniem uz Sloku un no Slokas ved uz Rīgu – uz kopējā apjoma tas ir nulle komats nulle, nulle, nulle, kaut kas... Tas noteikti nebūtu iemesls, kāpēc cena ir stipri dārgāka, jo tā atrodas kaut kur ģeogrāfiski neizdevīgā vietā. Nav tā, ka tā atrodas ģeogrāfiski neizdevīgā vietā."

Brīdi pēc tam, kad noslēgts piecus gadus ilgais līgums ar "Ramockas dzirnavām", "Rīgas satiksme" klusu nolēma un nu jau Nila Ušakova vadītā dome atļāva meitas kompāniju "Degvielas apgāds" iekļaut "Rīgas satiksmes" struktūrā, principā to likvidejot. Vienīgais būtiskais sīkums – "Rīgas satiksme" firmu pārņēmusi ar visām saistībām. Tajā skaitā līgumu par to, kurš uzņēmumam piegādā degvielu.

Uz jautājumu, kāpēc, kāpēc tika nolemts, ka "Degvielas apgāds" ir jāiekļauj iekšā "Rīgas satiksmē", Satiksmes un transporta komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks atbild, ka tas bija "Rīgas satiksmes" valdes lēmums, līdz ar to "Rīgas satiksmes" pamatoja to ar savu saimniecisku darbību un, viņaprāt, lēmums bija atbalstīts un diezgan loģisks.

Rīgas mērs plašākus komentārus sniegt nevēlējās. Viņš izpētīšot pavadzīmes, parunās ar "Rīgas satiksmi" un tad izdarīs secinājumus.

"Tas būtu ļoti liels kompliments man, ja es atcerētos, kādas bija cenas degvielai, pērkot "Rīgas satiksmei", un kas bija citās vietās. Līdz ar to es, ja jums nav iebildumu un ja tā nav īpaši slepena jūsu informācija, varbūt nokopēšu tos papīrus un pēc tam to izmantošu, uzdodot jautājumus attiecīgi Bemhena kungam," – sacīja mērs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!