Foto: DELFI
Pandēmija selektīvi ietekmēja dažādas tautsaimniecības jomas, un tās rezultātā noteiktās nozarēs iedzīvotājiem nācās saskarties ar sarežģījumiem atgūt iemaksāto naudu. Turklāt, cilvēkiem un uzņēmumiem pārceļoties uz ekrānu pasauli, bumu piedzīvoja e-komercija, un uzņēmumi, kas līdz šim bija darbojušies klātienē, pievērsās digitālajai videi, kurā līdz ar to pieauga domstarpības starp patērētājiem un uzņēmējiem. Sarunā ar portālu "Delfi" Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) padomes priekšsēdētāja Tekla Žabova atklāj pandēmijas ietekmi no patērētāju skatpunkta. Tāpat viņa norāda uz aktuālajām problēmām tieši Latvijas patērētāju aizsardzības jautājumos.

"Tūrisma nozarē pandēmijas laikā problēmu ir daudz. Pandēmija skaidri parādīja, cik trausla tā ir. Daļēji var runāt par objektīvām grūtībām, galu galā situācija ar Covid-19 izplatīšanos sasniedza tiešām nepieredzētus mērogus. Tomēr mums bažas rada sektorā dominējošais biznesa modelis. Viss ir balstīts uz priekšapmaksu, bieži vien 100%. Tas radīja milzīgas problēmas operatoriem, kuri ārkārtējās situācijas dēļ nebija spējīgi nodrošināt ceļotājiem pakalpojumus, kā arī nevarēja veikt savlaicīgu naudas atmaksu. Rezultātā patērētājiem būtībā tika lūgts kreditēt nozari. Tas norāda, ka biznesa modelis ir jāmaina. Valdībai arī vajadzētu pievērsties jautājumam par naudas atmaksu patērētājiem par nenotikušiem ceļojumiem," uzskata Žabova.

LPIAA novēroja arī operatoru un aģentu savstarpējo attiecību nesakārtotību. "Mums par pārsteigumu tirgus spēlētāji nebija spējīgi izveidot tādu savstarpējās sadarbības sistēmu, kuras rezultātā neciestu patērētāji," teic Žabova. Viņa diemžēl novēroja arī negodprātīgos spēlētājus, piemēram, operatoru, kas turpināja tirgot ceļojumus arī bez licences, tūrisma aģentus, kuri neatmaksāja patērētājiem naudu pat tad, ja saņēma atmaksu no operatoriem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!