Foto: Publicitātes foto

1993. gadā Kanādas-Latvijas draugu un radu lokā radās ideja importēt tolaik vietējā tirgū vēl nezināmu produktu – bitumena jumta segumus – tā izveidojās Ripo, kas gadu gaitā ir kļuvis par vienu no atpazīstamākajiem mēbeļu, garāžu vārtu, balkonu ražotājiem Latvijā. Nu uzņēmums, kura skapju sistēmas, virtuves, vārtus privātmājām un industriāliem objektiem, margu sistēmas un iestiklojumus var ieraudzīt teju ikvienā draugu un paziņu mājoklī, raugās uz jauniem tuvākiem un tālākiem eksporta tirgiem. Par Ripo Fabrika izaugsmi stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Elvis Sakārnis.

Kādi bija Ripo pirmsākumi?

Ripo bija viens no pirmajiem Latvijā, kas sāka tirgot tādus tagad plaši pazīstamus produktus kā bitumena jumta materiālus un OSB plāksnes. Sākotnēji grandiozu biznesa plānu nebija – toreiz tādi nebija vajadzīgi, bija cits laiks. Pakāpeniski uzņēmums, kas Latvijā tikai importē un tirgo produktus, pievērsās arī ražošanai. Šobrīd Ripo ir izveidojis produktu klāstu, kur galvenais uzsvars likts uz pašu izstrādātiem un ražotiem produktiem.

Kad sapratāt, ka uzņēmumam ir izaugsmes iespējas?

Izaugsme notika ne tik plānveidīgi, kā tiek gaidīts, raugoties no mūsdienu skatu punkta. Viss attīstījās diezgan dabiski un balstījās uz to, ka nebaidījāmies uzņemties risku un doties jaunos virzienos, tādā veidā arī gūstot pieredzi. Vienkārša uzdrošināšanās sākt un darīt bija viens no izaugsmes stūrakmeņiem. Nedrīkst nepieminēt arī pašu galveno indikatoru – klientu, kura pozitīvās atsauksmes un apmierinātība ar produkta kvalitāti ļāva kāpināt pārdošanu.

Vai vietējais būvmateriālu tirgus ir atvērts inovācijām?

Jā, taču agrāk prezentēt jaunu produktu noteikti bija daudzkārt vienkāršāk, jo bija pārmaiņu laiks. Pircēji bija ļoti atvērti, jo jaunumi produktu klāstā ienāca nepārtraukti. Pašlaik pārsteigt klientu ar kaut ko patiešām inovatīvu kļūst arvien sarežģītāk.

Vai, ikdienā strādājot draugu lokā, rodas sarežģījumi?

Jau no pirmsākumiem Ripo veidoja draugu un radinieku loks, līdz ar to tas daļēji ir ģimenes uzņēmums. Ar gadiem ir attīstījusies spēja nodalīt darbu no ikdienas, kas var šķist pagrūti, taču esam iemācījušies respektēt cits cita vēlmes, sadalīt atbildības jomas un tādā veidā cits citu papildināt.

Ātrums un veids, kādā notiek komunikācija ar klientu, ir izaicinājums, kas neļauj gulēt uz lauriem. Ir jāspēj turēt roku uz pārmaiņu pulsa, lai saprastu, kas notiek tehnoloģiju pasaulē, ražošanas procesos, komunikācijā ar cilvēkiem.
Elvis Sakārnis

Kas ir lielākie izaicinājumi, ar ko uzņēmumam nācies saskarties?

Jebkurš izaicinājums ir arī pieredze, no kuras mācīties. Katrā laikā tie ir bijuši ļoti atšķirīgi. Pēdējie desmit gadi ir strauji mainījuši tirdzniecību un mūsu ikdienu kā tādu. Ātrums un veids, kādā notiek komunikācija ar klientu, ir izaicinājums, kas neļauj gulēt uz lauriem. Ir jāspēj turēt roku uz pārmaiņu pulsa, lai saprastu, kas notiek tehnoloģiju pasaulē, ražošanas procesos, komunikācijā ar cilvēkiem.

Kā atkopāties no krīzes, kas skāra būvniecības tirgu 2008. gadā?

Tas bija liktenīgs gads daudziem uzņēmumiem. Biznesa pasaulē tas bija kā jauna gadsimta sākums, lūzuma un izmaņu punkts daudziem procesiem. Mēs, par laimi, vēl nebijām iesaistījušies liela mēroga projektos, vairāk koncentrējāmies uz privāto klientu. Protams, arī mēs saņēmām finansiālus sitienus, bet to sekas nebija tik smagas kā citiem. Krīze mums iemācīja, ka vajag vērot notiekošo citās nozarēs, lai prognozētu tirgus tendences, un vienmēr paredzēt ne tik optimistisko plānu B.

Ko uzskatāt par savu veiksmes noslēpumu?

Lielākā veiksme droši vien ir satikšanās ar kolēģiem, kas veido Ripo komandu. Ikviena uzņēmuma pamatā ir komanda, kura ikdienā attīsta uzņēmumu, produktus. Mums tiešām ir paveicies ar darbiniekiem, kolēģiem un draugiem, ar kuriem kopā virzāmies uz priekšu un augam.

Latvija ir gana progresīva ātrumā, kādā pārņemam globālas dizaina tendences un inovācijas gan pilsētu un privātajā apbūvē, gan interjerā. Tagad aktīvi sekojam līdzi tam, kā dizaina elementus iespējams papildināt ar jaunām funkcijām.
Elvis Sakārnis

Vai latviešiem ir savs izteikts dizaina redzējums?

Latvija ir gana progresīva ātrumā, kādā pārņemam globālas dizaina tendences un inovācijas gan pilsētu un privātajā apbūvē, gan interjerā. Tagad aktīvi sekojam līdzi tam, kā dizaina elementus iespējams papildināt ar jaunām funkcijām. Piemēram, jaunajos margu produktos integrējām saules baterijas, tādā veidā piešķirot margu sistēmām jau citu nozīmi – kā zaļās enerģijas ražotājām. Tādā veidā notiek mijiedarbība ar citām industrijām. Ir jābūt gana plašam redzējumam, dažkārt pat neprātīgam, lai varētu salikt kopā iepriekš nesaliekamas lietas. Spēja būt atšķirīgam un inovatīvam tiek augstu vērtēta, jo īpaši eksporta tirgos.

Kā tika radīts balkonu margu dizains, kas ieguva "Eksporta un inovācijas balvu"?

Alumīnija margu sistēmu dizains, ko gadu gaitā esam attīstījuši, sākās, cenšoties uz baltas lapas uzskicēt ko tādu, kas būtu vizuāli pievilcīgs un vienlaikus parocīgs un ērti montējams. Manuprāt, tas, ka produkts ir ne tikai estētiski skaists, bet arī ērts un funkcionāls lietošanā, ir laba industriālā dizaina vadmotīvs. Gadu gaitā šis produkts vairākkārt pilnveidots, un ir patiess prieks saņemt tik augstu novērtējumu.

Kādi ir uzņēmuma izaugsmes plāni?

Jau gana sen virzāmies uz eksportu. Sākotnēji mūsu flagmanis eksporta tirgos, ar ko arī izdevies atrast klientus Baltijā un Skandināvijā, bija mēbeles. Šobrīd uzsvaru liekam uz jaunu margu sistēmu un iestiklojumu eksporta partneru atrašanu. Jau aktīvi darbojamies Skandināvijā – Norvēģijā, Zviedrijā – un Francijā. Šogad mums tika dota iespēja piedalīties arī Eiropas lielākajā būvniecības izstādē BAU, kas norisinājās Minhenē un kur uzsākām sarunas ar potenciālajiem klientiem no daudzām citām Eiropas valstīm. Gribam paplašināt produktu klāstu ar inovatīviem risinājumiem, kas būtu piemēroti mūsdienu tendencēm un zaļās enerģijas saukļiem. Tāpat mums ir svarīgi dzirdēt klientu vēlmes, jo mums ir iespēja papildināt savu produktu tieši ar to, ko vēlas pircējs, tā kā gan alumīnija profilu un komponentu izstrāde, gan pati ražošana notiek uzņēmumā.

Kas ir labākais biznesa padoms, ko esat saņēmis?

Vienmēr būt uzticamam jebkurā situācijā. Uzticamam piegādātājam, partnerim, pircējam. Dažkārt tas ir grūti, bet man šis princips ir galvenais.

Konkursā "Eksporta un inovācijas balva 2008" kategorijā "Eksportspējīgākais komersants mazo komercsabiedrību grupās" uzņēmums saņēma atzinību, 2018. gadā kategorijā "Rūpnieciskais dizains" par alumīnija margu sēriju AL 155 ieguva 1. vietu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!