Foto: Publicitātes foto

Autobraucējiem, kuri savā brīvajā laikā nemēra dzinēja kompresiju vai "nepārlasa" automātisko pārnesumkārbu, viens no būtiskākajiem argumentiem, izvēloties jaunu auto, ir iekšējā sajūta: skaists – neglīts, ērts – neērts. Īpaši tas attiecas uz automobiļa salonu, kurā auto īpašnieki pavada daudz vairāk laika, nekā vērojot savu spēkratu no malas. Autoražotāji vienmēr centušies, lai iedvestu ideāla interjera vīziju. Un tagad tehnoloģiskās iespējas šajā ziņā ļaus spert jūtamu soli uz priekšu.

Sākot ar SAAB vai "Volvo" modeļu 1920. gadu lidmašīnas pilotu kokpitam līdzīgajām konsolēm ar pogu pārpilnību un beidzot ar mūslaiku "Peugeot i-Cockpit" interjeru ar mazo stūresratu un klaviertaustiņiem līdzīgiem funkciju slēdžiem. Katram autoražotājam ir savs redzējums par funkcionalitāti un estētiku, un laiks rādīs, cik veiksmīgi tas ir bijis.

Foto: Publicitātes foto

Japānas "premium" segmenta automobiļu marka "Lexus" salīdzinājumā ar citiem tirgus spēlētājiem ir salīdzinoši jauna, līdz šim darbojoties vien 35 gadus. Tomēr, ja paskatās uz visiem līdz šim izstrādātajiem "Lexus" modeļiem, ir viegli pamanīt, ka tos vieno kopīgs interjera koncepts.

Foto: Publicitātes foto

Protams, laika gaitā ekrānu izmēri auga un apdares materiālu izvēle paplašinājās. Tomēr ražotāji, kas nemitīgi mērķēja uz visai konservatīvu pircēju auditoriju, nevēlējās to atbaidīt ar negaidītiem risinājumiem.

Tomēr arvien vairāk masu ražotāju var atļauties drosmīgāk raudzīties nākotnē. Piemēram, iepriekšminētais "i-Cockpit" salons pirmo reizi tika ieviests iepriekšējās paaudzes "Peugeot 208" modelī, kas debitēja 2012. gadā. Šī koncepcija savā otrajā desmitgadē ir būtiski uzlabota: automobiļi ir pilni ar progresīvām tehnoloģijām, tāpēc autovadītāji vēlamās funkcijas virtuālajām kontrolierīcēm var piešķirt paši, un jaunākajā "e-3008" modelī vadītāja mērinstrumentu panelis ir apvienots ar centrālo multimediju sistēmas ekrānu, kopā veidojot vienotu 21 collas ekrānu.

Foto: Publicitātes foto

Lietuvas auto apskatnieks Egidijs Babelis stāsta, ka tolaik neparastā auto salona prezentācija izraisīja diezgan lielu kņadu: "Daudzi cilvēki šūpoja galvu – "ko gan franči šoreiz ir izdomājuši?" – arī mūsdienās šis interjera koncepts nereti polarizē autovadītājus: vieniem tas šķiet nepieņemams savas unikalitātes dēļ, bet citi to novērtē par savu modernumu, tehnoloģiskajām iezīmēm vai ērtībām. Galu galā skaitļi runā paši par sevi, un tie norāda, ka franči jau ir pārdevuši vairāk nekā 12 miljonus automobiļu, kas aprīkoti ar šo salona konceptu," norāda žurnālists.

Jauns sākums

Kādas iespējas paver jaunākās tehnoloģijas, franču autoražotājs "Peugeot" maija beigās Parīzē prezentēja ikgadējā nozīmīgākajā Eiropas tehnoloģiju, jaunuzņēmumu un inovāciju izstādē "Vivatech", kad demonstrēja futūristisko koncepta modeli "Inception".

Pats produkta nosaukums ("inceptio" latīņu valodā nozīmē "sākums") norāda, ka autoražotājs ir gatavs jaunam sākumam. Šis modelis, kas iemieso nākotnes elektromobiļu redzējumu, demonstrē vairākas plānotās izmaiņas šim zīmolam. "Inception" automobiļa salonā pirmais, kas piesaista uzmanību, ir jaunākās paaudzes "i-Cockpit" sistēma.

Tās svarīgākais jauninājums ir "Hypersquare" stūres vadības sistēma, kas principiāli mainīs autovadītāju paradumus un sajūtas. Viss sākas ar to, ka automašīnai vairs nav sava galvenā atribūta – apaļā stūresrata.

Tā vietā ir elektroniskā vadības sistēma (steer-by-wire), kas padara braukšanu instinktīvāku un vienkāršāku – gluži kā videospēlē. Šajā koncepta automobilī digitālās vadības ierīces nomaina visus mehāniskos savienojumus, tāpēc tā vietā, lai pagrieztu stūri, ir jāpagriež centrāla planšetdatoram līdzīga konsole ar ekrānu, kas nodrošina arī mērinstrumentu informāciju.

Foto: Publicitātes foto

Uz šīs konsoles tiek parādītas dažādu funkciju ikonas (klimata kontrole, mūzikas skaļums, vadītāja palīgsistēmas u.c.). Apaļajos padziļinājumos esošās vadības ierīces var ērti kontrolēt, piemēram, tikai ar īkšķi, nenoņemot rokas no stūrei līdzīgās vadības konsoles.

Ražotājs uzsver, ka šī sistēma ļauj braukt vēl drošāk un vieglāk, tikai bez klasiskā stūresrata. "Peugeot" mērķis ir līdz desmitgades beigām, sākot ar 2026. gadu, ieviest šo koncepciju visos savos jaunākās paaudzes modeļos.

"No vienas puses, ir acīmredzams, ka frančiem vienkārši vēsturiski patīk dažādas revolūcijas. Bet, runājot nopietnāk, visas šīs izmaiņas ir rezultāts tam, ka sabiedrība pierod pie viedierīču pārvaldības principiem. Ražotāji vēlas nodrošināt intuitīvāko auto vadīšanas pieredzi, jo tas sniedz lielāku drošību," komentē Babelis.

Foto: Publicitātes foto

Autožurnālists norāda, ka neskaitot "Peugeot", arvien vairāk autoražotāju, tostarp jau minētais "Lexus", sola radošus risinājumus maksimāli intuitīvu auto vadības koncepciju ieviešanā. 2023. gada nogalē Japānas zīmola pārstāvji, prezentējot koncepta modeļus, arī solīja lielas pārmaiņas savu spēkratu vadībā – tradicionālo stūresratu tajos nomainīs digitālais stūres sistēmas pieslēgums.

NASA tehnoloģijas un ilgtspējīgi risinājumi

Tomēr konceptuālajam "Peugeot Inception" netrūkst arī citu iespaidīgu jauninājumu. Piemēram, ap pasažieru sēdekļiem izveidota vairāk nekā septiņu kvadrātmetru platība ar stiklotām virsmām. Visi logi ir izgatavoti no stikla, kas apstrādāts ar metāla oksīdiem, tāpēc tiem piemīt teicamas termiskās īpašības. Šī tehnoloģija pirmo reizi tika izmantota NASA astronautiem paredzētu ķiveru vizieru ražošanā. Turklāt auto salona krāsa mainās atkarībā no vides, kurā tas brauc, un apgaismojuma intensitātes.

Autoražotājs arī atklāja, uz kurieni virzās ilgtspējīgu materiālu integrācija. Piemēram, visi poliestera auduma atgriezumi no autoražotāja vai piegādātāju dizaina centra tiek izmantoti atkārtoti: tos termiski saspiež vakuumā un pārveido sveķos. Šī tehnoloģija ļauj radīt īpaši cietu un izturīgu materiālu, kas spēj turēt lielāku slodzi.

Foto: Publicitātes foto

Lielākā daļa elektroauto virsbūves parasti ir izgatavota no tērauda. Tās ražošana ir vidi diezgan piesārņojoša, tāpēc to paredzēts pasniegt robustāku un tādējādi samazināt atsevišķu komponenšu skaitu salonā.

Izceļas arī konceptuālā modeļa sēdekļi. Izgatavoti no viena materiāla un viegli pārstrādājami, to tapsējums ir pilns ar elektriski piepūstām gaisa "kamerām", un izejmateriāls tam ir savākts no lietoto automobiļu sēdekļiem. Šīs "gaisa kameras" ļauj mainīt sēdekļu formu un uzstādīt masāžas funkciju. Sēdekļus un grīdu klāj samts, kas radīts no simtprocentīgi pārstrādāta poliestera.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!