Foto: Pixabay
Ja autovadītāja tiesības atņemtas par smagiem ceļu satiksmes pārkāpumiem, piemēram, lielu ātruma pārsniegšanu vai braukšanu reibumā, tam jābūt spēkā visā Eiropas Savienībā (ES), atsaucoties uz Eiropas Parlamenta (EP) deputātiem, informē Parlamenta preses dienestā.

Šobrīd, ja autovadītājs zaudē apliecību pēc satiksmes noteikumu pārkāpuma citā ES dalībvalstī (kas nav izsniegusi viņa vadītāja apliecību), vairumā gadījumu sods ir piemērojams tikai dalībvalstī, kurā izdarīts pārkāpums, un neizraisa ierobežojumus pārējā ES teritorijā.

Lai nodrošinātu, ka vadītāja apliecības apturēšana, ierobežošana vai atņemšana nerezidentam tiek piemērota visās ES dalībvalstīs, jaunie noteikumi paredz, ka informācija par šo lēmumu ir jānodod tai ES dalībvalstij, kas izsniegusi vadītāja apliecību.

Tāpat EP deputāti ierosina iekļaut braukšanu bez derīgas autovadītāja apliecības smagu pārkāpumu sarakstā, kur pašlaik ir braukšana reibumā vai nāves izraisīšana. Tas noteiktu pienākumu veikt informācijas apmaiņu par transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšanu. Pašlaik ātruma pārsniegšana par 50 kilometriem stundā ir smago pārkāpumu sarakstā, par kuriem jāpiemēro vadīšanas tiesību atņemšana. EP deputāti prasa apdzīvotās vietās šo slieksni noteikt zemāku, proti, arī pārsniedzot ātrumu par 30 kilometriem stundā, autovadītāja apliecību varētu atņemt vai apturēt.

Parlaments ierosina uzdot ES dalībvalstīm vienai otru informēt par lēmumiem atņemt vadītāja tiesības 10 darba dienu laikā. Vēl 15 darba dienu laikā būtu jāizlemj, vai vadīšanas tiesību atņemšana jāpiemēro visā ES. Savukārt septiņu darba dienu laikā attiecīgais autovadītājs būtu jāinformē par galīgo lēmumu.

Kā skaidroja preses dienestā, Parlaments ir noslēdzis pirmo lasījumu, tomēr Padome vēl nav pieņēmusi savu nostāju, tāpēc darbu pie šā tiesību akta turpinās jaunais Parlamenta sasaukums, ko ievēlēs 2024. gada jūnijā.

Noteikumi par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu visā ES ir daļa no Ceļu satiksmes drošības tiesību aktu kopuma, ko Eiropas Komisijas (EK) iesniedza 2023. gada martā. Tajā ietverta arī direktīva, kas nosaka pārrobežu informācijas apmaiņu par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, par kuru pašlaik notiek sarunas ar Padomi. Šī kopuma mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību visiem dalībniekiem un līdz 2050. gadam samazināt nāves gadījumu skaitu uz ES autoceļiem līdz nullei ("Nulles vīzija").

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!