Foto: LETA

Pirmdien, 10. jūnijā, tika sākti Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa līnijas atjaunošanas darbi, informē Satiksmes ministrija. Šis dzelzceļa posms tika slēgts 2008. gadā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" un Polijas naftas koncernam "Orlen" piederošā naftas pārstrādes uzņēmuma "Orlen Lietuva" konflikta dēļ. Savukārt Eiropas Komisija 2017. gadā ka noteica Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) 10. jūnijā piedalījās Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa līnijas atjaunošanas darbu atklāšanā. Atklāšanas pasākumā piedalījās arī Lietuvas satiksmes un sakaru ministrs Roks Masjulis un Polijas infrastruktūras ministrs Andžejs Adamčiks.

Jau vēstīts, ka šis dzelzceļa posms tika negaidīti slēgts 2008. gadā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" un Polijas naftas koncernam "Orlen" piederošā naftas pārstrādes uzņēmuma "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

Eiropas Komisija (EK) pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma 2013. gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības (ES) monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

2017. gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū. Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu atjaunot.

Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par 19,5 kilometrus garā dzelzceļa posma atjaunošanu starp Polijas naftas koncerna "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.

Savukārt 2019. gada martā "Lietuvos geležinkeliai" parakstīja 11,35 miljonu eiro līgumu par dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju "Vitras-S", kas ietilpst Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas "Skinest Rail" grupā.

Dzelzceļa posmu paredzēts atjaunot līdz šā gada beigām, tādējādi izpildot Lietuvas doto solījumu EK.

"Vitras-S" atjaunos dzelzceļu, saremontēs vai atjaunos piecas pārbrauktuves, sešus tiltus, trīs caurtekas un veiks citus darbus, bet dzelzceļa satiksmes kontroles un enerģijas piegādes sistēmu šai posmā ierīkos inženierrisinājumu kompānija "Fima", kas maija sākumā ar "Vitras-S" parakstīja līgumu par summu, kas netiek publiskota.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!