Uz Ameriku: latviešu ģimenes uzņēmums 'Vizulo' gatavs ielikt kāju lieltirgus durvīs
Foto: Publicitātes foto

Uzņēmums "Vizulo" kopš 2013. gada ražo tehnoloģiski inovatīvu, videi draudzīgu LED teritoriālo un iekštelpu apgaismojumu, eksportējot produkciju uz 35 pasaules valstīm. "Vizulo" ražošanā nodarbināti 100 cilvēki, un apgrozījums 2018. gadā sasniedzis 8,9 miljonus eiro, liecina "Vizulo" sniegtie dati. "Zīmols veido gan produkta pievienoto vērtību, gan ilgtermiņa biznesa attiecības," teic uzņēmuma "Vizulo" līdzdibinātāja Linda Zeltiņa. Intervijā Tairai Zoldnerei viņa stāsta par plāniem iekļūt Amerikas tirgū, par darbības pieredzi Igaunijas tirgū un neslēpšanos aiz "Ražots Eiropā" birkas, bet gan Latvijas vārda akcentēšanu. Attēlā: Linda un Jānis Zeltiņi.

Kā iesākāt šāda tehnoloģiski sarežģīta produkta ražošanu?

Kopā ar dzīvesbiedru Jāni bijām iesaistīti apgaismojuma tirdzniecībā un redzējām, ka šī ir niša, kur Latvijā ražots produkts var gūt panākumus. Meklējot iespējas attīstīt savu produktu, mums izveidojās laba sadarbība ar Rīgas Tehniskās universitātes pasniedzējiem, kuru maģistratūras studenti labprāt nāca praksē "Vizulo". No šiem studentiem ir radusies mūsu inženieru komanda. Tie ir cilvēki, kas izveidojuši paši savu pieredzi, jo daudziem "Vizulo" ir pirmā un vienīgā darba vieta. Domāju, ka mūsu inženieru komanda šobrīd ir ļoti spēcīga; tā veido piekto daļu no visiem uzņēmumā nodarbinātajiem. Redzam pat, ka atsevišķus mūsu produktus jau kopē lielie ražotāji.

Kā tiek sabalansēts jūsu noieta tirgus Latvijā un eksports?

Sākumā galvenais tirgus bija Latvijā. Ielu apgaismojuma tirgū svarīgas ir atsauksmes – vajag pierādīt, ka apgaismojums jau kaut kur tiek pielietots. Pirmā valsts, uz kuru sākām eksportēt savu apgaismojumu, bija Igaunija, kur notika konkurss par ielu apgaismojumu septiņās pašvaldībās. Ar saviem produktiem mēs uzvarējām trīs lielākajās pašvaldībās. Igauņi bija ļoti pārsteigti, ka konkursa uzvarētāji ir kompānija no Latvijas, par kuru viņi neko nebija dzirdējuši. Jāpiebilst, ka pārējās pilsētās uzvarēja lielais elektronikas ražotājs "Phillips". Igaunijā bija ļoti viegli un patīkami strādāt – tur ir augsti attīstīts tehnoloģiskais līmenis un atsaucīgi cilvēki. Šis panākums mums arī deva stimulu vairāk pievērsties eksportam, jo Latvijas tirgus ir ļoti ierobežots.

Jūsu produktu niša ir neparasta ar to, ka strādājat galvenokārt sabiedrisku pasūtījumu laukā. Kā tas notiek, it īpaši ārpus Latvijas?

Jā, ielu apgaismojuma bizness veidojas no pašvaldību vai valsts pasūtījuma. Tomēr mūsu klienti pārsvarā ir nevis šīs pašvaldības, bet dīleri vai vairumtirgotāji, kas piedalās konkursos ar mūsu gaismekļiem. Otra klientu daļa ir, tā sauktie, komercklienti. Piemēram, liela kompānija būvē savu veikalu, un viņiem ir nepieciešams teritorijas apgaismojums. Tad šī kompānija iepērk mūsu produktus, bet arī pārsvarā no vairumtirgotājiem. Mūsu apgaismojumu var atrast pie "Ikea" veikaliem, "McDonalds" restorāniem, pie "Porsche" salona Nīderlandē un citiem lieliem klientiem.

Kā jūs veidojat sava produkta atpazīstamību?

Galvenokārt piedalāmies starptautiskās apgaismojuma un dizaina izstādēs visā pasaulē, kur arī iegūstam lielāko daļu savu klientu. Veicam arī tirgus izpēti dažādās pasaules valstīs, un paši aktīvi uzrunājam potenciālos sadarbības partnerus.

Tas nozīmē, ka iznāk daudz ceļot?

Tieši tā, ceļojot pavadām daudz laika: dibinām jaunus kontaktus, apmeklējam un uzturam attiecības ar jau esošiem sadarbības partneriem un daudz laika arī pavadām, meklējot kvalitatīvas komponentes un produkta sastāvdaļas, kas tiek iepirktas kā pusfabrikāti ārzemēs. Tādēļ arī braucam pie šiem ražotājiem, veicam tur vietējo auditu, lai varam izvēlēties nopietnas kompānijas ar kvalitatīviem produktiem. Latvijā tiek izstrādāts dizains, notiek metāla apstrāde, elektronikas lodēšana un gaismekļa salikšana, kā arī krāsošana. Var teikt, ka Latvijas ražotnē veidojas pievienotā vērtība, jo sastāvdaļas iepērkam ārzemēs, produktu ražojam Latvijā, bet eksportējam galvenokārt uz ārzemēm.

Tas jau ir gandrīz ideāls biznesa modelis!

Jā, Latvijai noteikti. Domāju, ka ir ļoti labi, ka veidojas uzņēmumi, kur produkta pievienotā vērtība rodas tieši Latvijā. Mēs nepavisam neesam vienīgie, ir arī citi uzņēmumi ar šādu ražošanas modeli, jo vairāk tādu būs, jo tā mūsu valstij ir labākā ilgtermiņa attīstība.

Vēl gribu teikt, ka "Vizulo" konsekventi veido un attīsta savu zīmolu. Mēs konceptuāli atsakāmies no lieliem darījumiem, kad mums piedāvā ražot citam, varbūt lielam starptautiskam zīmolam. Latvijā nav daudz tādu uzņēmumu, kas attīsta tikai savu zīmolu, jo tas ir lēns un grūts ceļš. Ienākt Rietumeiropā vai citā attīstītā valstī ar tehnoloģiski sarežģītu produktu no Austrumeiropas ir ļoti grūti. Daudz vieglāk būtu ražot produktus "zem" kāda cita liela zīmola. Tomēr mēs stratēģiski esam nolēmuši to nedarīt un esam atteikušies no lieliem darījumiem ar lieliem ražotājiem apgaismojuma nozarē.

Ienākt Rietumeiropā vai citā attīstītā valstī ar tehnoloģiski sarežģītu produktu no Austrumeiropas ir ļoti grūti. Daudz vieglāk būtu ražot produktus "zem" kāda cita liela zīmola. Tomēr mēs stratēģiski esam nolēmuši to nedarīt.

Ir vairāki iemesli, kāpēc tik noteikti attīstām tieši savu zīmolu: zīmols veido produkta pievienoto vērtību un zīmols veido ilgtermiņa biznesa attiecības. Ja mēs šodien sāktu ražot citam zīmolam, tad rīt šis zīmols varētu izvietot ražošanu kādā citā valstī, kur ir lētāk, piemēram Rumānijā, Ukrainā vai citur. Tas radītu mūsu ražotnei atkarību no šiem pasūtījumiem, mums būtu saistītie līgumi, kuru izpilde jānodrošina vispirms, un mēs nevarētu izveidot tik spēcīgu komandu, kas strādā tieši savam zīmolam. Zīmola izveide ļauj kontrolēt savas produkcijas izplatību un ražošanu un veido arī daudz augstāku pievienoto vērtību produktam ilgtermiņā.

Vai jūsu klienti jau atpazīst, ka viņi lieto tieši "Vizulo" lampas?

Iespējams, ne vienmēr, bet lielākoties zina. Uz visiem produktiem ir mūsu logo. Mēs arī pievēršam uzmanību, lai mūsu sadarbības partneri piedalītos vietējās izstādēs, un būtu mūsu produktu vēstneši konkrētajā valstī. Tās ir ilgtermiņa attiecības, ko cenšamies veidot ar saviem izplatītājiem. Reizēm piedalāmies izstādēs kopīgi, palīdzam ar produktu prezentācijām, esam ļoti atsaucīgi mārketinga aktivitātēm.

Ielu apgaismojuma segmentā ir vairāki lielie spēlētāji. Kā varat ar tiem cīnīties un konkurēt?

Mums ir piecas kompānijas pamatvērtības, ko esam paši sev definējuši un kas ļauj pārliecinoši konkurēt ar lielajām ražotnēm. Viena – kvalitāte; mēs darām visu, lai ražotu visaugstākajā kvalitātē. Otra – pievilcīgs dizains. Varētu domāt, ka dizains nav tik svarīgs, jo gaismeklis atrodas ļoti augstu un no apakšas to pat īsti nevar saskatīt. Tomēr produkta izvēle notiek, tā sakot, uz galda – tuvumā. Tāpēc produkta dizainam un apstrādei ir liela nozīme, lai cilvēki justos pārliecināti, pieņemot lēmumu. Visur pasaulē pašvaldību un lielo kompāniju vadītāji ļoti uztraucas, lai iegādātais produkts būtu kvalitatīvs – lai lampas kalpotu ilgi, jo ir valstis, kur paredzēta pat krimināla atbildība, ja ielas apgaismojuma dēļ notiek kāds negadījums. Līdz ar to katrs klients, pieņemot lēmumu, arī riskē, un dizains un kvalitāte ir ļoti svarīgas vērtības.

"Vizulo" stends izstādē Austrālijā. Publicitātes foto.

Izstādē Austrālijā mūsu gaismekļus vērtēja ne tikai kā funkcionālu apgaismojumu, bet arī kā dizaina apgaismojumu. Mēs varam ražot pietiekami ātri un par pieņemamu cenu, lai gan neesam un negribam būt pašā lētākajā gaismekļu kategorijā. Trešā – elastība, mums ir ļoti svarīgi spēt ātri pielāgoties tirgus un klientu prasībām, kas lieliem ražotājiem ir sarežģīti. Mēs vienmēr ieklausāmies klientos, pierakstām viņu ieteikumus, un, ja iespējams, cenšamies tiem sekot. Ceturtā – ātrums. Šis ir tehnoloģiju bizness, un šobrīd tehnoloģijas attīstās ļoti ātri. Ja tu kaut ko nokavē, ir risks, ka neko vairs nevar noķert un var pazaudēt tirgu kādā produktu grupā. Svarīgs ir ātrums, ar kādu reaģējam uz klientu prasībām, bet svarīgs ir arī ražošanas ātrums. Šogad pievēršam uzmanību tieši ražošanas procesu digitalizācijai un automatizācijai. Vairs negribam strauji kāpināt darbinieku skaitu, bet vienlaikus kāpināsim apgrozījumu, un tas ir vienīgais veids, kā to panākt.

Piektā vērtība ir kompānijas cilvēku gribasspēks un panākumu vēlme. Lielajiem uzņēmumiem ir miljardiem liels apgrozījums un milzīgi naudas resursi, ko viņi var ielikt jebkurā attīstības segmentā. Lai ar tiem konkurētu, ir ļoti svarīgi, lai visai mūsu komandai piemistu šī vēlme uzvarēt, aizrautība un degsme. Bieži vien jāiet caur lielām grūtībām, un, ja kāds nav īsti gatavs tā nopietni saspringt, viņš īsti nevar būt ar mums vienā komandā. Tā ir palielināta gan psiholoģiskā, gan fiziskā slodze, līdz ar to šai kaislībai uzvarēt, pierādīt gan sev, gan citiem, ka tu vari izdarīt, ir ļoti liela nozīme mūsu komandā.

Kā jūs motivējat savu komandu, lai būtu šī vēlme uzvarēt?

Mūsu uzņēmumā cilvēkiem ir iespēja strauji izaugt, mēs cenšamies ņemt vadītājus no saviem resursiem, cik vien tas iespējams. Cenšamies nepārtraukti uzlabot darba apstākļus, investējam ražošanā, pērkam jaunas iekārtas, atjaunojam programmatūras. Nodrošinām darbiniekiem atpūtas brīžos iespēju pasportot, piemēram, mums Iecavā pie ražotnes ir basketbola laukums. Tiem, kas uzņēmumā izaug, regulāri palielinām atalgojumu. Ja darbā ir rezultāti, ir arī finansiālie ieguvumi.

Vai attīstāt arī citas produktu līnijas bez ielu apgaismojuma?

Jā, esam sākuši darbu pie iekštelpu apgaismojuma, un paredzam, ka nākotnē iekštelpu apgaismojums būs tikpat būtisks kā ārtelpu apgaismojums. Iekštelpu apgaismojuma segmentā jau aktīvi strādājam Skandināvijā sadarbībā ar vienu no Zviedrijas lielākajiem elektromontāžas uzņēmumiem "Bravida". Arī Latvijā mūsu iekštelpu gaismekļi parādās arvien vairāk.

Jums priekšā ceļš uz Latvijas biznesa forumu Denverā 2. maijā. Kādi ir jūsu mērķi, dodoties uz ASV?

Mūsu stratēģiskais lēmums ir ieiet Amerikas tirgū, un ir ļoti būtiski veidot kontaktus šajā tirgū. Tā mums būs iespēja atrast šos kontaktus un mācīties no citiem latviešiem, kas jau darbojas Amerikas tirgū, piemēram, Jāņa Berga ar uzņēmumu "SAF tehnika". Šogad plānojam doties arī uz apgaismojuma izstādi Filadelfijā.

"Vizulo" apgaismojums Rīgā, Bastejkalnā. Publicitātes foto.

Vai jūs uzsverat, ka esat ražotājs no Latvijas?

Jā, mēs neslēpjamies aiz birkas "Eiropas Savienība". Mēs tā arī sakām, ka produkts tiek ražots Latvijā. No sākuma ir piesardzība, jo Latviju vēl neuztver kā augsti tehnoloģiski attīstītu valsti. Tomēr tajā brīdī, kad ledus ir salauzts un klienti novērtē un pērk mūsu produktus lielā apjomā, tā arī Latvijai ir ļoti pozitīva atpazīstamības zīme. Ir daudz rūpniecības produktu, kurus ikdienā nepamana, piemēram, caurules ierok zemē, arī elektronikas ierīces vizuāli neredz, bet ielas gaismas ir produkts, kas veido pilsētas skatu, pilsētas ainavu. Varu teikt, ka mums ir ļoti labi projekti, kur mūsu apgaismojums jau darbojas reālā vidē: "Porsche" salons Nīderlandē, mūsu produkti ir Holandes, Francijas, Islandes, Jaunzēlandes, pat Peru un citu valstu pilsētu ielās, nupat uzvarējām lielā konkursā Reikjavikā. Apgaismojums ir produkts, kas ir uz ielām un labi redzams, un pamanāms itin visiem. Apgaismojums kalpo vismaz desmit gadus, un tā ir arī laba Latvijas valsts atpazīstamības zīme. Varbūt ikdienā par to neiedomājamies, bet apgaismojums tieši ietekmē, kā izskatīsies pilsētas vide – pilsēta izskatās skaistāka, gaišāka, veidojas dažādi silueti. Tā ir ļoti patīkama sajūta, kad mēs braucam un daudzu kilometru garumā redzam savus ražotos gaismekļus.

Nobeidzot mūsu sarunu, mazliet par citu tēmu, par sadzīvi. "Vizulo" ir ģimenes uzņēmums. Kā ģimenē sadzīvojat ar darba radīto stresu? Vai tas nerada sasprindzinājumu arī mājās?

Pie stresa pierod. Nogurums un darba rutīna var darīt savu, un ir brīži, kad ir grūtāk. Tomēr esam sev noformulējuši, ka ir svarīgi, kā tu paskaties uz problēmu. Bieži vien problēmas rada nākošos attīstības soļus. Ja nebūtu problēmu, nebūtu arī izaugsmes gan ģimenē, gan biznesā. Esam par to domājuši, bet, strādājot kopā, mēs ļoti labi izprotam viens otra problēmas. Tās risinot, izejot no savas komforta zonas, mēs attīstāmies, un attīstīties kopā ir pat ļoti interesanti. Turklāt cenšamies pēc iespējas vairāk laika pavadīt ar dēliem, ņemam viņus līdzi, kad tiekamies ar ārvalstu partneriem, kad vien iespējams, iesaistām arī viņus darba aktivitātēs.

Source

DELFI Bizness

Tags

Apgaismojums Apstrādes rūpniecība Eiropas Savienība Porsche
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form