Karalienes stils un tā bezvārdu vēstījums cauri laikiem
Foto: Vida Press

"Platīna karaliene" – tāds virsraksts rotāja britu "Vogue" šī gada aprīļa numuru, kas bija veltīts atskatam uz pasaules vēsturē visilgāk valdošā monarha garderobi 70 gadu garumā. Modernie vārdi "trendsetteris" un "influenceris", iespējams, izklausās nedaudz mulsinoši attiecībā pret karalisko personu, jo stila ikonas slavu gribas atstāt ar sabiedriskiem pienākumiem mazāk aizņemtām dāmām. Taču fakts paliek fakts – britu karaliskā nama pārstāvji patiešām ir ietekmīgi influenceri modes un stila ziņā, un visietekmīgākā no tiem – karaliene Elizabete II.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pateicoties mūsdienu digitālajiem medijiem un sociālajiem tīkliem, katra fotogrāfija no karalienes parādīšanās oficiālajā pasākumā aplidoja internetu ātrāk nekā satelīts apkārt zemeslodei.

Kāds ir karalienes tērps? Ja modes entuziastiem un karalieni mīlošiem pavalstniekiem tā bijusi vienkārša ziņkārība, tad pasaules politiķi un diplomāti centās nolasīt vēstījumu, ko savā tērpā iekodēja bijušās Britu impērijas mantiniece.

Kas tad ir, pareizāk, bija, mugurā karalienei, kuras garderobes saturam ir veltītas vairākas grāmatas? Palielam nekā "tāda" un "jauna" karaliskajā drēbju skapī neparādījās jau kādus gadus trīsdesmit, kopš izkristalizējies Elizabetes II stils veidolā, kādā to pazinām. Puspieguloša kleita vai svārku kostīms, vienrindu pogu žakete vai mētelis bez atlokiem, nemainīgi loferi uz neliela papēža ar tiem pieskaņotu rokassomiņu, pērļu virtene un, protams, cepure. Atliek vien stilizēti uzzīmēt šīs stila formulas sastāvdaļas, un pat bez korgijiem pavadā ir skaidrs – mūsu priekšā Viņas Majestāte Elizabete II.

E – elegants, Ā – ārpus laika ("timeless") un T – tūlītēji atpazīstams – tāds bija Elizabetes II (1926-2022) unikālais stils, kas tika rūpīgi izkopts, lai veiksmīgi atbalstītu svarīgos pienākumus Apvienotās Karalistes tronī. Apskatīsim to tuvāk!

E – elegants

Karalienes tērpā ir viss, ko var saukt par buržuāziski labo toni. Tie ir elegantie garumi, silueti un proporcijas.

"Queen's approved" jeb karaliene iesaka (un šos stila padomus var likt aiz auss jebkura pirmā lēdija):

  • Kleitas vai svārki (reizes, kas karaliene parādījās biksēs, ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas).
  • Garums – midi līdz midaksi (vidēji starp midi un maksi)
  • Slēgti apavi ar stabilu papēdi līdz pieciem centimetriem

Elizabetes II tērps formāliem notikumiem, tas ir, kleitas, svārki, žaketes un mēteļi, kā arī cepures, ir "bespoke" – tas nozīmē, darināts pēc karalienes mēriem un vienā eksemplārā. To autors allaž ir britu dizainers – šo tradīciju, ka monarhs tiek ģērbts tikai "Made in UK" drēbēs, Lielbritānija piekopj kopš 18. gadsimta.

Aksesuāri:

  • Somiņa – "Launer Londo"
  • Augstpapēžu loferi – "Annelo & Davide"
  • Cimdi – "Cornelia James"
  • Lietussargi (vienmēr caurspīdīgi, lai neaizklātu karalienes seju) – "Fulton Umbrella"
  • Vintāžas dārglietas, kas tiek nodotas no paaudzes paaudzē; karalienes iecienītākā – trīs virteņu pērļu kaklarota.
View this post on Instagram

A post shared by @katemiddletonofwales


Laikā ārpus karaliskajiem pienākumiem karaliene bija lojāla tā sauktajam "angļu stilam" – stepētas jakas un vestes, lietusmēteļi, vilna un tvīds, skotu rūtiņa un botāniskie ziedi.

Raksturīgais:

  • Adīts kardigāns vai džemperis – "Pringle of Scotland"
  • Blūze – "Daks"
  • Svārki skotu rūtiņā – "Kinloch Anderson"
  • Stepētas jakas – "Barbour"
  • Lietusmētelis – "Makintosh"
  • Gumijas zābaki – "Wellington"
  • Lakatiņš – "Burberry"

Ā – ārpus laika

Tikpat eleganti kā savās proporcijās, karalienes tērpi "eleganti" stāv ārpus laika un modes. "Timeless". Elizabetes II, kā jebkura pirms un pēc viņas tronī sēdoša Apvienotās Karalistes monarha uzdevums ir translēt ar savu tērpu tradīcijas un mantojumu. Pastāvīga, nemainīga stila esamība ir daļa no britu karaļnama sociālajām funkcijām, un kam ja ne politiskajai ilgdzīvotājai Elizabetei II to zināt vislabāk! Ar visu savu tēlu karaliene allaž ir devusi vēstījumu – ja kaut kas šajā turbulentajā pasaulē ir stabils un nemainīgs, tad tā ir britu monarhija.

Elizabete II kāpa tronī laikā, kad Lielbritānija no impērijas pārvērtās par bijušo metropoli, kuras domīnijas un atkarīgās teritorijas draudēja pamukt uz visām pusēm. Tās bija nepieciešams savākt vienā Nāciju Sadraudzībā, un fakts, ka šāda organizācija vispār izveidojās un noturējās, neapšaubāmi, bija karalienes politikas un… stratēģiskās garderobes rezultāts. Šis politiskais vēstījums tika nodots neverbāli jau kronēšanas dienā – ar kleitu! Pēc topošās karalienes norādījumiem kronēšanas tērps tika izšūts ar ziedu rakstiem, kas ietvēra bijušās britu impērijas simboliku. Tajā bija ne tikai angļu rozes, skotu dadzis un Velsas puravi, bet arī Kanādas kļavas lapas, Jaunzēlandes sudraba papardes, Pakistānas kvieši, Austrālijas akācijas, Dienvidāfrikas cukurkrūmi u.c. augi.

Nav pārsteigums, ka karalienes nāve ir burtiski izsitusi stabilitātes pamatu zem daudzu Apvienotās Karalistes un Nāciju Sadraudzības valstu iedzīvotāju kājām. Šobrīd, kad valstī izsludinātas desmit dienu sēras, lielākā daļa britu, kuri savā mūžā nav piedzīvojuši citu monarhu kā Elizabeti II, ir apjukuši – vai ir dzīve pēc Platīna karalienes?

T – tūlīt atpazīstams

Protokola ietvaros izveidot nemainīgu stilu, bet neatkārtoties! Pretrunīgs uzdevums, taču Elizabete II to paveica.

Translējot savas politikas progresivitāti un iešanu līdzi laikam, karaliene, neapšaubāmi, bija spiesta atsaukties uz modes tendencēm, taču darīja to savā rokrakstā, konsekventi pieturoties pie unikālā stila pavediena un atturoties no jebkādiem stila eksperimentiem.

Tā piecdesmitajos gados jaunajai Elizabetei II mugurā redzam "New look" piegriezuma tērpus ar kupliem svārkiem un akcentu uz vidukli. Sešdesmitajos gados karalienes kleitu garumi sarūk (protams, protokola robežās), kā arī parādās tobrīd aktuālās kleitas bez piedurknēm un cepure – tablete ("pillbox"). Septiņdesmitajos gados "tabletes" uz karaliskās galvas nomaina turbāni, bet kleitas sāk apdzīvot aktīvas apdrukas. Astoņdesmitajos gados karalienes garderobē ienāk kostīmi ar akcentētiem pleciem.

Deviņdesmito gadu beigās izkristalizējas karalienes tagadējais stils, un kopš 2002. gada karalienes garderobe ir stilistes Anželas Kellijas drošajās rokās; tandēmā ar dizaineri Stjuartu Pārvinu viņa ir radījusi praktiski visus karalienes ikoniskos "total look".

View this post on Instagram

A post shared by BBC (@bbc)

Kādu mantojumu garderobes ziņā mums atstās "Platīna karaliene" jeb Elizabetes II stila formula

  • Nevainojams piegulums, kvalitatīvi audumi, tradicionāli silueti – šīs karalienes stila sastāvdaļas vienmēr rada dārga un elitāra, bet ne kliedzoši pompoza tēla sajūtu.
  • "Power dressing" (apģērbs varas demonstrēšanai) – karalienes formālais tērps kā uniforma ar savām funkcijām. Šī "power dressing" centrā bija karalienes iemīļotākais stilistiskais paņēmiens – monohroms jeb komplekta izvēle vienā krāsu tonī. Monohroms rada "varas vertikāles" ilūziju līdzīgi kā lietišķais uzvalks vīriešu garderobē, turklāt kalpo kā laba korekcijas tehnika silueta pagarināšanai. 155 cm garai karalienei nebūt ne mazsvarīgs jautājums! Ietērpjoties no galvas (cepure arī skaitās!) līdz kājām vienā krāsu gammā, viņas siluets kļuva majestātiskāks.
  • Krāsas. Tērpjoties monohromos komplektos, Elizabete II ar gudru ziņu nevairījās no krāsām. Savas valdīšanas pirmsākumos jaunā karaliene deva priekšroku pasteļtoņiem, un bieži vien bija vienīgā pastelī ieskautā sieviete starp tumšos uzvalkos tērptajiem politiķiem. Laikam ritot, Viņas Majestāte sāka izvēlēties arvien košākas krāsas, savā 90 gadu jubilejā triumfējot neona zaļajā. "Varavīksnes karaliene" – šādu asprātīgu apzīmējumu nācijas mātei veltīja nadzīgie žurnālisti, kas, izpētot karalienes krāsu preferences, secināja, ka visiemīļotākie bijuši zilie, gaiši zilie, jūraszaļie un zaļie toņi.

https://www.instagram.com/p/BycVSn1Hzgs/

Jāatzīmē, ka šo formulu (viena un tā pati forma, kas izpaužas dažādās krāsās) no Elizabetes II noskatīja un pārņēma cita "krāsaina" dāma – Vācijas kanclere Angela Merkele.

Elizabetes II gadījumā monohroms bija arī stratēģisks risinājums viņas figūras izcelšanai uz fona. "Es redzēju karalieni!" – varēja iesaukties jebkurš pavalstnieks, samanot pūļa ieskautās karalienes platmales kaut mazāko krāsaino stūrīti. Krāsa izcēla karalieni arī fotoobjektīva priekšā. Tiekoties un fotografējoties ar politiskajiem līderiem un citām prominencēm, Viņas Majestāte varēja būt droša, ka, pateicoties krāsai, viņas nelielais augums būs samanāms pat līdzās garām modeles izskata pirmajām lēdijām.

• Simbolisms detaļās. Karalienes statuss liedza Elizabetei II atklāti izteikties par daudziem politiski nozīmīgiem jautājumiem, tāpēc viņa to darīja ar apģērba palīdzību. Kronēšanas kleitas daiļrunīgums bija viens piemērs, bet visas politiskās dzīves garumā Elizabete II runāja ar citām detaļām, kuras iztulkot steidzās politikas eksperti. "Brooch diplomacy" jeb "brošas diplomātija" – tā sauc Viņas Majestātes aksesuāru valodu. Piemēram, uzrunājot britu tautu sakarā ar Covid-19 krīzi 2020. gada aprīlī, karaliene izvēlējās tirkīza brošu – kā zināms, šis minerāls ir veselības, aizsardzības un cerības simbols. Savukārt, uzņemot Bekingemas pilī ASV prezidentu Donaldu Trampu ar kundzi, karaliene pielika pie žaketes atloka Obamu pāra dāvināto brošu. Tulkojiet kā gribat!

• Karalienes garderobe kā britu modes reklāma. Fakti, ka Elizabetei II mugurā bijuši tikai britu izcelsmes apģērbi, un ka karaliene apmeklējusi Londonas modes nedēļu un iedibinājusi Apbalvojumu modē un dizainā, jau ir kā vērti! Savā ziņā Elizabete II ir turpinājusi sava tēva, karaļa Džordža VI ceļu. Džordžs VI kāpa tronī nejauši, karaļnama reputācijai diezgan neizdevīgos apstākļos. Viņa vecākais brālis troņmantinieks Edvards III karaļvalsts vietā izvēlējās divreiz šķīrušās amerikānietes Vollisas Simsones roku un sirdi. Skandalozo notikumu par ļaunu vērta arī fakts, ka Vollisa ģērbās pie dizaineriem Kristiāna Diora, Ibēra Živanšī un Elzas Skjaparelli, kas nebija briti. Elizabetes II tēvs, lai atgūtu sabiedrības ticību karaļnamam un glābtu reputāciju, par Bekingemas pils dizaineru ataicināja britu Normanu Hartnellu, ar kuru veiksmīga sadarbība bija vēlāk arī pašai Elizabetei II – modes mākslinieks kļuva par karalienes laulību un kronēšanas tērpu autoru.

View this post on Instagram

A post shared by Kera Till (@keratill)

Par Bekingemas pils reputāciju un Vindzoru dinastijas labo slavu visu mūžu rūpējās arī Elizabetes II garderobe. Kā tas izdosies nākamās karalienes drēbju skapim – rādīs laiks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lasi vēl
 
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.