Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam

Jau 155 gadus dzelzceļš ir stiprinājis un vienojis mūsu tautu, kalpojot kā viens no valsts galvenajiem izaugsmes dzinuļiem. Taču, mainoties laikiem, dzelzceļš savā bagātajā vēsturē piedzīvojis arī gana daudz kardinālu izmaiņu, tāpēc, godinot dzelzceļa dibināšanas 155. gadadienu, turpinām ielūkoties pagātnē un šajā reizē piedāvājam uzzināt sešus nozīmīgus faktus par dzelzceļa vēsturi Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam. Piemēram, vai zināji, ka jau 1921. gadā no Rīgas līdz Parīzei bija iespējams aizbraukt ar vilcienu?
Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
1
1915. gads. Pirmā pasaules kara mērķiem Vācijas armija pārbūvē Kurzemes teritorijā izvietotos platsliežu dzelzceļus no 1524 mm jeb krievu platuma uz 1435 mm jeb normālplatuma sliežu ceļiem. Tiek uzsākti plaši 600 un 750 mm šaursliežu karalauka dzelzceļu būvniecības darbi.
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs
Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
2
1919. gada 5. augustā nodibināta Latvijas Valsts dzelzceļu virsvalde, kas uzskatāma par VAS “Latvijas dzelzceļš” priekšteci. Šajā laikā Latvijā ir pieci dažādi sliežu ceļu platumi – divi platsliežu: 1524 un 1453 mm, kā arī trīs šaursliežu: 1000, 750 un 600 mm. Fotogrāfijā attēlota Latvijas Valsts dzelzceļu virsvaldes ēka Gogoļa ielā 3, Rīgā 20. gadsimta 20.–30. gados
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs


Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
3
1920. gada 28. septembrī noslēgta vienošanās starp Latviju un Igauniju, bet 1921. gada 1. februārī starp Latviju un Lietuvu par pasažieru un kravu pārvadāšanu. Tiek atjaunoti pasažieru pārvadājumi starp Rīgu, Tallinu un Kauņu. Fotogrāfijā attēlots Rīgas–Tallinas pasažieru vilciena vagons 20. gadsimta 20. gados.
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs


Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
4
1921. gada 19. augustā uzsākti tiešie pasažieru pārvadājumi maršrutos Rīga–Parīze un Rīga–Ostende. Tos “Nord Express” maršruta ietvaros līdz 1939. gadam nodrošināja Starptautiskā guļamvagonu sabiedrība. Vidējais šo ekspresvilcienu kustības ātrums 1938. gadā ir 80 km/h. Fotogrāfijā redzams “Nord Express” maršruta vilciens 20. gadsimta 30. gados.
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs


Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
5
1925. gada 7. oktobrī ekspluatācijā nodots pirmais Rīgas rūpnīcā “Fēnikss” starpkaru periodā ražotais III klases pasažieru vagons. Līdz 1931. gada rudenim divās Latvijas rūpnīcās kopā saražo 175 šāda tipa II un III klases vagonus, kas paredzēti gan vietējai, gan starptautiskajai satiksmei.
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs


Seši fakti par dzelzceļu Latvijā no 1915. līdz 1929. gadam
6
Jau 1929. gada 25. septembrī pabeigta Liepājas–Glūdas (Jelgavas) dzelzceļa būvniecība. Tā ir pirmā dzelzceļa līnija, kas uzbūvēta Latvijas valstī!
Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs
Gandrīz izmiris ciems Krievijā: dzīve tur, kur beidzas dzelzceļš Gandrīz izmiris ciems Krievijā: dzīve tur, kur beidzas dzelzceļš   (31)
Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam Dzelzceļa vēstures līkloči Latvijā no 1889. līdz 1914. gadam   (1)
Pieci interesanti fakti par dzelzceļu Latvijā no 1861. līdz 1877. gadam Pieci interesanti fakti par dzelzceļu Latvijā no 1861. līdz 1877. gadam   (3)
Kā laika gaitā mainījušies dzelzceļnieku tērpi? Kā laika gaitā mainījušies dzelzceļnieku tērpi?   (3)
Pievienojies sekotājiem, lai nepalaistu garām visu interesanto, trendīgo un drosmīgo.
Es jau esmu lietas kursā, paldies par atgādinājumu.