Foto: Toms Kampars
Latvijas pārstāvji noslēguši dalību Venēcijas biennāles 18. starptautiskajā arhitektūras izstādē. Latvijas paviljonu Venēcija šogad veidoja arhitektu birojs DEI ARH, piedāvājot koncepciju "Tirdzniecības centrs Latvija".

Latvijas paviljons "T/C Latvija", kas īstenots ar Kultūras ministrijas atbalstu, izcēlās starp 66 nacionālajiem paviljoniem, piesaistot starptautisko mediju un arhitektūras ekspertu uzmanību. Venēcijas arhitektūras biennāli apmeklēja vairāk nekā 285 000 skatītāju un TCL kļuva par centrālo intereses punktu nozīmīgam šīs daudzveidīgās auditorijas segmentam.

Latvijas paviljons, kas veidots kā lielveikals, piedāvāja unikālu un demokrātisku telpu, kurā saplūda dažādas arhitektūras idejas un produkti. Atzīmējot divus gadu desmitus kopš Latvijas pirmās dalības Venēcijas biennāles starptautiskajā arhitektūras izstādē 2002. gadā, "T/C Latvija" autori ar mākslīgā intelekta palīdzību, balstoties uz pēdējo 10 arhitektūras izstāžu nacionālo paviljonu idejām, bija radījuši 506 unikālus produktus, kas improvizētā lielveikalā tika eksponēti uz ilgtspējīgiem moduļu dizaina plauktiem.

Foto: Toms Kampars

Kā vēsta projekta pārstāvis Kalvis Kidals, Latvijas paviljons nedēļas laikā kopš atklāšanas šī gada maija izpelnījās plašu atzinību, atsevišķu mediju vērtējumā ierindojoties starp labākajiem nacionālajiem paviljoniem. Par to liecina publikācijas tādos ietekmīgos arhitektūras un mākslas medijos kā: "Artribune", "Domus", "Corriere della Sera", "The Guardian", "The Architect 's Newspaper", "Elle Decor" un "Monocle".

Pulicera balvu ieguvusī arhitektūras kritiķe Inga Safrona (Inga Saffron), slavēja TCL par tā provocējošo koncepciju, norādot: "Man galva griezās, kad mēģināju tulkot sarežģīto vārdu salikumu salātus, kas bija marinēti ar vienām un tām pašām frāzēm. Ilgtspēja! Dekolonizācija! Partnerība! Tāpēc cepuri nost "T/C Latvija" par, iespējams, visinteresantāko izstādi visā biennālē. Tās "produktos", kas noformēti kā lielveikals, ir iekļauts teksts no katras pēdējās desmitgades nacionālās biennāles izstādes, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ir sašaurināts līdz būtībai. Tas ir kā adatas dūriens visā šajā karstā gaisa bumbā. Paldies par to."

"T/C Latvija" paviljona plauktu balsošanas sistēma deva iespēju apmeklētājiem aktīvi iesaistīties nākotnes laboratorijā. Šis interaktīvais mehānisms fiksēja ap 30 000 datu ierakstus, atspoguļojot skatītāju dažādās izvēles attiecībā uz viņu iecienītākajiem produktiem - idejām paviljonā.

Foto: Publicitātes attēls

"T/C Latvija" ieguva divus otrās pakāpes ordeņus radošās izcilības festivālā "Adwards" ordeņu pasniegšanas ceremonijā un tika finālā divās kategorijās festivāla "ADCE Best of European Design and Advertising Awards" ietvaros, kurā tiek vērtēti tie radošie darbi no visas Eiropas, kas jau ir atzīti nacionālā līmenī.

"T/C Latvija" komisārs – Jānis Dripe, Latvijas Republikas Kultūras ministrija; projekta vadītāja – Austra Bērziņa; komunikācija – Kalvis Kidals; dizaina komanda – Ernests Cerbulis, Ints Menģelis, Toms Kampars, Karola Rubene; kurators – Uldis Jaunzems-Pētersons; produkcija un palīdzība – Mārcis Benužs, Solvita Bernande, Reinis Lansmanis, Markuss Brieze, Jūlija Lazdiņa, Katrīna Mediniece, Kristaps Deičs, Krists Ernstsons, Katerina Koroneo; skaņa – Andris Strazds.

Latvijas dalību Venēcijas biennāles 18. starptautiskajā arhitektūras izstādē organizē un atbalsta Latvijas Republikas Kultūras ministrija.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!