Foto: LETA
Latvijā pirmo reizi tiks visaptveroši fiksēts, kas ir muzeji – inovāciju līderi – un kā tehnoloģijas maina muzeju darbu, sākot ar tādu inovāciju kā virtuālās realitātes, video spēļu un interneta un kibermākslas iepirkumiem krājumos, kas kļūs par sabiedrības nākotnes mantojumu, līdz klienta servisam un saziņai ar auditorijām, portālu "Delfi" informē Latvijas Kultūras akadēmijas pārstāvji.

"Jau iepriekšējos pētījumos esam konstatējuši, ka kultūras nozare kopumā elastīgi reaģējusi uz pārmaiņām, tai skaitā, attiecībā uz digitālo vidi. Kultūras mantojuma joma neapšaubāmi ir viena no Latvijas Kultūras akadēmijas prioritātēm, un muzeju jomas padziļināta izpēte ļaus rast pierādījumus un argumentus, kas nepieciešami diskusijā par nozares attīstību – prioritātēm, atbilstību sabiedrības vajadzībām un nozarei nepieciešamo atbalstu," uzsver LKA Zinātniskās pētniecības centra vadītāja Anda Laķe.

Latvijas Muzeju biedrības valdes locekle un pētījuma vadītāja Elīna Vikmane uzsver, ka ar pētījumu "pirmo reizi iegūsim datus par muzejiem, kas ir inovāciju līderi, arī par laika periodu, kas nepieciešams, lai inovācijas "iedzīvotos" un izrādītos lietderīga investīcija. Vienlīdz mūs interesē muzeji, kas neievieš inovācijas, jo šādi lēmumi sniedz tikpat vērtīgu informāciju. Muzeji 21. gadsimtā iegūst arvien ietekmīgāku lomu un virza sabiedriski nozīmīgas pārmaiņas. Arī tuvāko gadu valstiskās prioritātes un Eiropas Savienības finanšu instrumenti būs virzīti inovatīvām pārmaiņām, digitalizāciju un iekļaujošāku, ilgtspējīgāku darbību. Ja vēlamies būt šo pārmaiņu dalībnieki, tad bez pētniecībā pamatotiem argumentiem neiztikt".

Pētījums "Digitālo inovāciju daudzveidība, izplatība un loma", ko veic Latvijas Kultūras akadēmija sadarbībā ar Latvijas Muzeju biedrību aptvers digitālo inovāciju prioritāšu izpēti visās muzeju darbības jomās – pārvaldības un administratīvajā darbībā, krājuma pārvaldībā un pētniecībā, kā arī interpretācijas un komunikācijas darbā, tai skaitā, pētot eksperimentālo inovāciju potenciālu muzeju nozarē Latvijā, kā identificējot muzejus, to sadarbības partneru un indivīdus, kas virza nozares attīstību. Vienlaikus pētījums testēs iespējas izmantot inovāciju izplatības (diffusion of innovation) modeļa piemērotību muzeju pētniecībā.

Pētījums guvis atbalstu LKA Zinātniskās pētniecības centra 2021. gada konkursā un ilgs vienu gadu. Pētījuma komanda ietver kā LKA Zinātniskās pētniecības centra personālu, tā maģistra programmas "Kultūras mantojuma pārvaldība un komunikācija" studējošos un notiek sadarbībā ar Latvijas Muzeju biedrību. Īpaša pateicība Latvijas Republikas Kultūras ministrijai un Latvijas Muzeju padomei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!