Teksts: Sabīne Košeļeva

Foto: "Shutterstock"

Kā uzturēt veselīgu temperatūru darba vidē, lai strādāšana sekmētos
Tā nu ir dabā iekārtots, ka atslēga uz ilgtspējīgu un produktīvu kolektīvu ir veselīgas darba vides uzturēšana. Uzņēmumam, kura prioritāšu augšgalā ir ilgtermiņa panākumi, noteikti ir jāizrāda rūpes par saviem darbiniekiem – gan klātienes, gan neklātienes. Jautājums rodas brīdī, kad jārod veselīgas darba vides formula, taču atbilde nav tālu jāmeklē.
Kāda izskatās veselīga darba vide?
Lai arī darba vides ir dažādas (banka, piemēram, būs kardināli atšķirīga no slimnīcas vai reklāmas aģentūras) un ar dažādām iezīmēm (radošas, uz mērķi orientētas, sociālas, tradicionālas), zelta vidusceļš būtu iemiesot tajā it visas iezīmes, lai būtu īstenota gan darba veikšanai nepieciešamā rutīna un disciplīna, inovatīvisms un individualitāte, fleksibilitāte un autonomija, dialogs un atgriezeniskā saite.

Neapšaubāmi – veselīga darba vide ir droša gan psiholoģiski, gan fiziski. Uzņēmumi ar pretimnākošu un labvēlīgu kultūru atbalsta darbinieku labbūtību un pieņem dažādību. Darbinieki, kuri ir pakļauti nelabvēlīgas darba vides ietekmei, izjūt lielāku stresu, biežāk slimo un demonstrē zemāku produktivitāti, kā arī – mēdz ciest no dažādām garīgās veselības problēmām.
Veselīgas darba vides pazīmes:
  • Fleksibilitāte
  • Iecietība
  • Zema darbinieku migrācija
  • Komandas sadarbība
  • Atvērta komunikācija
  • Uz mērķi orientēti projekti
  • Izaugsmes veicināšana
  • Emocionāla drošība
Foto: "Shutterstock"
Kā veicināt veselīgu temperatūru darba vidē?
  • Izrādīt atzinību
    Lai arī esam pieauguši un par savu darbu (ko lielākoties esam izvēlējušies saskaņā ar savām interesēm un prasmēm) saņemam atalgojumu, tomēr vadības un kolēģu atzinība var pacelt – lielākos vai mazākos – spārnos, dodot iespēju uz savu darbu palūkoties no cita skatupunkta un gūt iedvesmu nākamajiem projektiem. Regulāra un jēgpilna atzinība var būtiski uzlabot darbinieku iesaisti, lojalitāti un arīdzan apmierinātību ar savu darbu un darba vietu.

  • Rūpēties par vidi
    Noskaidrots, ka pievilcīgas biroja telpas var uzlabot darbiniekiem omu līdz pat 33%. Darbinieka darba vietai var piemist spēja pozitīvi ietekmēt motivāciju, uzlabot pašsajūtu un gluži vienkārši radīt vēlmi tur atrasties. Tāpēc pilnīgi noteikti ir vērts ieguldīt biroja telpu labiekārtošanā, lai darbiniekiem tur būtu patīkami un omulīgi atrasties.
  • Lai vārdi saskan ar darbiem
    Gluži tāpat kā savstarpējās privātajās attiecībās, arī darbā nevienam darbiniekam nepatīk, ja darba devēja vārdi nesaskan ar darbiem. Attīstot un darbojoties saskaņā ar jēgpilnām vērtībām, veidojas veselīga uzņēmuma kultūra, kā arī darbinieki rīkojas saskaņā ar uzņēmuma paustajām vērtībām – gan darbā, gan ārpus tā. Uzņēmuma vērtībām ir jāatspoguļo uzņēmuma pamatā esošā filozofija, kurai ir jābūt viegli saprotamai un īstenojamai. Var arīdzan papildus atalgot un atzīt darbiniekus, kuri ir uzņēmuma pamatvērtību piemērs un mudina citus komandas locekļus sekot šim piemēram.
  • Drošība un uzticēšanās
    Psiholoģiski droša darba vide ir tāda, kurā darbinieki jūtas ērti un var būt paši. Protams, neieslīgstot galējībās, taču tā ir vieta, kur viņi var brīvi paust savu viedokli, nebaidoties no nosodījuma vai noraidījuma. Kad darbinieki jūtas pārliecināti, ka viņu idejas uz līdzenas vietas nenoraidīs pat līdz galam neuzklausītas, viņi jūtas piederīgāki un vēlas vairāk iesaistīties uzņēmuma darbībā. Psiholoģisko drošību rada patiesa interese par darbiniekiem un viņu garīgo, fizisko un emocionālo veselību.
  • Iedrošinājums un atbalsts
    Lai arī cik spējīgs būtu darbinieks, viņam ir nepieciešams iedrošinājums un atbalsts, lai spētu darba vietā būt labākā sevis versija. Iedrošināti darbinieki ir ieinteresētāki pieņemt jaunus izaicinājumus, turpināt izglītoties un paplašināt savu darbības lauku. Viena no vērtīgākajām lietām veselīgu un motivējošu darba attiecību būvēšanā un uzturēšanā ir atgriezeniskā saite – dodot iespēju saviem darbiniekiem izteikties par notiekošo var palīdzēt identificēt veidus, kā darba devējs var atbalstīt viņus izaugsmē, kas galu galā rezultēsies augstākā darba produktivitātē.

Darbinieku pašsajūta darbā ir labs katalizators tam, cik veiksmīga ir uzņēmuma iekšējā kultūra. Būtiskākais – īstenot to ne tikai uz papīra, bet arī dzīvē.

Inga Šeninga
“Maxima Latvija” personāla direktore
"Maxima" pieredze

“Maxima Latvija” viena no prioritātēm nemainīgi ir personāls un tā labbūtība darba vietā. Lai ikviens darbinieks būtu apmierināts ar savu darba vidi, uzņēmumam ir jārūpējas par atbilstošu iekšējo kultūru, kas tieši ietekmē gan efektivitāti, gan emocionālo labsajūtu. “Maxima Latvija” personāla direktore Inga Šeninga norāda: “Darbinieku pašsajūta darbā ir labs katalizators tam, cik veiksmīga ir uzņēmuma iekšējā kultūra. Būtiskākais – īstenot to ne tikai uz papīra, bet arī dzīvē. Ja darbinieks jūtas labi darbā, efektivitāte un iniciatīva būs tikai loģiskas sekas.”


Lūk, tikai daži knifi, ko var darīt, lai veiksmīgi veidotu iekšējo kultūru un uzņēmuma darbinieki justos iesaistīti, novērtēti un saliedēti.


Komunikācijas kanāli un iekšējā komunikācija

Ikdienas komunikācijai ar darbiniekiem ir īpaši liela nozīme. Ir būtiski rūpēties, lai ikviens uzņēmumā saņem jaunāko informāciju. Dažādojiet informācijas kanālus, tas palielina iespējas nodot vajadzīgo vēstījumu visiem darbiniekiem. Lai nodotu informāciju visiem kolēģiem, “Maxima Latvija” izmanto gan intranetu, gan dažādus digitālos rīkus, gan iekšējo žurnālu, kā arī dažādus vizuālos materiālus, kas ir pieejami gan biroja, gan veikalu un loģistikas kolēģiem.


Līdzvērtīga iesaiste

Darbinieku iesaiste uzņēmuma ikdienas notikumos un aktivitātēs palielina piederības sajūtu, līdz ar to, paaugstina lojalitāti uzņēmumam. Ikviena viedoklis ir svarīgs. “Maxima Latvija” kolēģi ik dienas svin mazās uzvaras, nebaidās viens otram teikt “Paldies” un nodrošina līdzvērtīgas iespējas ikvienam kolēģim gan izteikt viedokli, gan piedalīties rezultātu sasniegšanā.


Vadītājs kā līderis

Viens no būtiskākajiem iedvesmas avotiem darbiniekam ir tieši vadītājs. Vadītājam ir jāspēj būt līderim un motivēt, ikdienas darbu padarot par piedzīvojumu, kurā ir aizraujoši piedalīties. “Maxima Latvija” var lepoties ar harizmātiskiem vadītājiem, kuri spēj iedvesmot savas komandas.


Atgriezeniskā saite un sajūtas

Lai darbinieks justos novērtēts un gandarīts par paveikto darbu, atgriezeniskajai saitei ir īpaša nozīme. Neaizmirstam pateikt “Paldies!” vai “Labs darbs!” arī ikdienas situācijās. Papildus tam – ik pa brīdim ir veselīgi pajautāt, kā darbinieks jūtas, ne tikai problēmsituācijās, bet arī ikdienā. Tas palīdz noturēt veselīgu temperatūru darba vidē un uzlabot savstarpējās attiecības. “Maxima Latvija” komanda regulāri novērtē sajūtu līmeni savā starpā gan sapulču ietvaros, gan uzsākot risināt kādu jautājumu. Visi jūtas uzklausīti un novērtēti, nebaidoties pateikt patiesas sajūtas. Šādi veidojas uzticēšanās uzņēmumā.

Būtiska nozīme arī ir tradīciju uzturēšanai un svētku kultūrai. Mēs svinam gan mazus, gan lielus panākumus. Mums patīk radīt negaidītu svētku atmosfēru, un tas notiek kā mazās komandās, tā arī visam uzņēmumam kopā.

Endija Kaševska
"Bite" Klimata kontroles vadītāja
"Bite" pieredze

Īsa atbilde uz šo jautājumu ir – lai uzņēmuma darba vidē valdītu patīkama gaisotne, ir jābūt veselīgai un pozitīvai komunikācijai starp dažāda amata līmeņu kolēģiem. Tas arī ir tas, ko "Bitē" visaugstāk novērtē kolēģi, – uzņēmumā nav izteiktu varas līmeņu robežu. Kā saka daži mūsu kolēģi: “Rindā pēc kafijas stāvam kā līdzīgs ar līdzīgu.”


Ja uzņēmums ir mazs, to ir ļoti vienkārši panākt, bet, kolīdz cilvēku skaits pieaug, tas kļūst aizvien izaicinošāk. Kā tad uzturēt veselīgu temperatūru darba vidē, ja uzņēmumā jau ir krietni pāri 500 darbiniekiem?


"Bitē" tas ir dažādu pasākumu kopums. Viss sākas ar augstākās vadības atvērtību un regulāru komunikāciju ar darbiniekiem. Piemēram, "Bitē" esam ieviesuši gada ceturkšņa tradīciju – tikšanos "Laivā ar vadību" (tas ir – tiešraidē ar vadību), kurā ikvienam darbiniekam ir iespēja uzdot anonīmus jautājumus uzņēmuma augstākajai vadībai un saņemt uz tiem atbildes. Šīs tikšanās jau otro gadu pēc kārtas ir izpelnījušās lielu atzinību kolēģu vidū, vairojot uzticību un uzlabojot komunikāciju ar priekšniecību. To redzam arī pēc 2021. gada nogalē veiktā darbinieku apmierinātības pētījuma – vērtējums par savu tiešo vadītāju 90% darbinieku vidū ir krietni audzis. Tāpat, ļoti svarīgas ir regulāras priekšnieka tikšanās ar darbinieku “1:1”, kuru laikā tiek apspriesti ne tikai darba jautājumi, bet arī ārpus darba notikumi un aktualitātes, protams, neskarot pārāk personiskas tēmas.


Aizvadītie gadi ir palielinājuši tiešo vadītāju, komandu līderu un personāla vadības speciālistu sniegto padomu un atbalsta nozīmīgumu. Piemēram, pērn veiktajā "Bites" darbinieku apmierinātības aptaujā atklājām, ka 40% mūsu darbinieku kā izaicinājumu redz profesionālās un privātās dzīves sabalansēšanu. Jo īpaši to novērojām, īstenojot aktivitāti "Randiņš ar Klimata kontroli", kas savā būtībā ir iespēja darbiniekiem individuāli tikties ar "Bites" personāla vadības departamenta cilvēkiem, lai uzdotu tiem sev svarīgus jautājumus par dažādām tēmām. Kolēģiem, kas veic savus darba pienākumus attālināti, tas kalpo kā alternatīva ikdienas sarunām birojā. Šo tikšanās laikā sajutām, cik cilvēkiem ir svarīgi vienkārši, cilvēcīgi aprunāties un tapt uzklausītiem. Tāpat daudziem svarīgs jautājums bija, kurp virzīt savu karjeru un kā sasniegt profesionālos mērķus. Lielai daļai aizvien noder padoms, kā uzlabot sava darba un privātās dzīves līdzsvaru, sevišķi attālināta darba vai karantīnas laikā, kad ir grūti ievērot "robežas". Arī "Bites" komandu vadītāji norāda, ka šie jautājumi viņu darbā nu jau ir kļuvuši par ierastu darba dienas daļu, un atbildes uz tiem darbinieki augstu novērtē.


Būtiska nozīme arī ir tradīciju uzturēšanai un svētku kultūrai. Mēs svinam gan mazus, gan lielus panākumus. Mums patīk radīt negaidītu svētku atmosfēru, un tas notiek kā mazās komandās, tā arī visam uzņēmumam kopā. Piemēram, nolēmām visus kolēģus pārsteigt "Bites" dzimšanas dienā. Ierodoties darbā viņus gaidīja pārsteigums – viss birojs bija krāšņi izrotāts cirka tematikā! Uzstājās burvju mākslinieki, un bija sarūpēti gardi dzimšanas dienas našķi. Tas radīja tik daudz pozitīvu emociju kolēģu vidū!


Tāpat mums ir svarīgi, lai uz uzņēmuma finansiālo uzstādījumu sasniegšanu ikviens virzītos kā uz savu personīgo mērķu sasniegšanu, tādēļ, visai "Bites" komandai sasniedzot šo mērķi, mēs tiekam atalgoti ar kopīgu došanos ceļojumā uz kādu vilinošu pasaules stūrīti. Tā 2019. gadā 640 darbinieki ar 4 lidojumu reisiem devās uz saulaino Krētu, kur tika pavadītas 3 bezrūpīgas un saulainas dienas “viss iekļauts” piecu zvaigžņu viesnīcā. Šādi piedzīvojumi ļoti vieno komandu un vēl ilgi paliek visiem spilgtā atmiņā.


Kopumā novērojam, ka šobrīd vadītāju un padoto attiecības ir kļuvušas daudz personiskākas. Lai ilgtermiņā pastāvētu veiksmīga sadarbība, nozīme ir komunikācijai, cilvēcībai un savstarpējai atklātībai. Šīs vērtības ir ļoti svarīgas mūsu ikdienā!

Jau personāla atlases brīdī vērtējam ne tikai pretendentu profesionālās un tehniskās kompetences – zināšanas, pieredzi un prasmes –, bet arī tādas starpdisciplinārās un cilvēciskās kompetences kā spēju sadarboties, komunikācijas prasmes, godīgumu un atklātību.

Žozita Beresņeva
LMT Personāla vadības direktore
LMT PIEREDZE

Darbā pavadām lielu daļu dzīves, ik dienu nākas veidot un uzturēt attiecības ar daudziem kolēģiem. Jo īpaši aktuāli tas ir lielajos uzņēmumos, kur komunikācija notiek visdažādākajos līmeņos, tostarp arī starp nodaļām ar dažādu specifiku. Tāpēc ir svarīgi, lai darba devējs rūpētos par darbinieku vēlmi un interesi vienam otru atbalstīt, ļaujot uzņēmumā sajusties kā ģimenē. LMT ik gadu veic darbinieku pētījumu, kas liecina, ka mūsu cilvēki savā darbavietā jūtas labi – vidējais darbinieku piesaistes rādītājs ir 88 TRIM indeksa punkti. Salīdzinoši – vidējais Latvijas darba tirgus darbinieku piesaistības rādītājs savai organizācijai ir 67 TRIM indeksa punkti.


Lai panāktu, ka mūsu cilvēki uz darbu nāktu ar prieku, LMT veic sistemātiskus pasākumus, pievēršot uzmanību visu līmeņu darbinieku interesēm un vajadzībām, izvērtējot nepieciešamību pēc uzlabojumiem.


Jau personāla atlases brīdī vērtējam ne tikai pretendentu profesionālās un tehniskās kompetences – zināšanas, pieredzi un prasmes –, bet arī tādas starpdisciplinārās un cilvēciskās kompetences kā spēju sadarboties, komunikācijas prasmes, godīgumu un atklātību. Emocionālā inteliģence, spriestspēja un paškontrole ir priekšnoteikumi, lai komandā neparādītos toksiskas uzvedības aizmetņi. Esmu pārliecināta, ka mums tas izdodas kopumā labi, jo, jautājot darbiniekiem, kas visvairāk patīk darbā LMT, visbiežāk dzirdētā atbilde ir “Forši kolēģi!” Šogad organizējām arī visu dienestu direktoru emocionālās inteliģences novērtēšanu. Rezultāti apliecināja: mūsu vadītāji strādā cieņpilni un demonstrē izcilu spēju darboties komandā.

Tomēr, ja darba gaitā rodas izaicinošas situācijas, LMT to risināšanā piesaista pieredzējušus psihologus, kas palīdz tikt galā ar sasāpējušiem jautājumiem.


Komandu saliedē ne tikai kopīgs darbs un mērķi, bet arī kopīga atpūta – regulāri organizējam saliedēšanās pasākumus, kas darbiniekiem palīdz iepazīt vienam otru un veiksmīgāk sadarboties. LMT darbinieki šo iespēju labprāt izmanto, dodoties laivu braucienos, ejot pārgājienos, braucot ekskursijās, kopā apmeklējot izstādes un muzejus, kā arī organizējot pulciņus un tematiskos vakarus. Mums ir pat savas sporta komandas maratonā, slēpošanā, velomaratonā un citās disciplīnās!


Vienlaikus novērtējam mūsu cilvēku vēlmi pavadīt laiku kopā ar ģimeni un veicinām darba un brīvā laika balansu. Tāpēc piešķiram apmaksātas papildu brīvdienas Ziemassvētkos, jaunāko klašu skolēnu vecākiem ir iespēja pirmo skolas dienu pavadīt kopā ar bērniem, apmaksāta brīvdiena pienākas arī darbinieka dzimšanas dienā. Reizi gadā organizējam balli, kurā gaidām arī darbinieku “otrās puses”.


Izglītots darbinieks ir spējīgs darbinieks, tāpēc LMT regulāri organizējam atklātus seminārus ar psihologiem un psihoterapeitiem par dažādām aktualitātēm. Dalība tajos ir brīvprātīga. Semināri skar tēmas, kas paplašina redzeslauku un palīdz gan darbā, gan privātajā dzīvē, tostarp krīžu pārvarēšanu darbā un mājās, attālinātā darba apvienošanu ar bērnu audzināšanu, cīņu ar prokrastināciju, stresa pārvarēšanu un vēl, un vēl.


Labs psiholoģiskais mikroklimats uzņēmumā pozitīvi ietekmē ikviena darbinieka labsajūtu un veicina produktivitāti, un mēs LMT cenšamies darīt visu iespējamo, lai darbinieks šeit justos kā mājās.