Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Ķīnas pērn janvārī publicētais Arktikas ziņojums cita starpā atklāja izsludinātu tenderi jeb aicinājumu izteikt piedāvājumus Ķīnas pirmā atomledlauzža būvei. To izcīnīja Šanhajas Universitāte, un neoficiāli avoti tagad atklājuši jau vairākas projekta detaļas, ļaujot nojaust Austrumu lielvaras spējas un mērķus, vēsta Austrumāzijas politikas analītikas portāls "Diplomat".

Pirms vairāk nekā pusotra gada publiskotais ziņojums neminēja precīzus gaidāmā atomkuģa parametrus, vien atzīmējot, ka tendera uzvarētājs ne tikai izstrādās ledlauža un atbalsta kuģa projektu, bet arī nodrošinās konsultācijas visā kuģu izstrādes laikā – no dizaina uzmetuma līdz pat kuģa testiem pirms tā nodošanas jūras spēku rīcībā.

Projektētā kuģa oficiālais mērķis ir nodrošināt polāro ūdensceļu atvēršanu, tādējādi skaidri piesakot Ķīnas ambīcijas uz ekonomiskās un politiskās klātbūtnes nodrošināšanu Arktikā. Tāpat kuģim jāspēj īstenot meklēšanas, glābšanas un apgādes misijas Ziemeļu ledus okeānā. Lai gan ziņojumā šāds aspekts netika minēts, Ķīnas mediji tūlītēji vēstīja, ka ledlauža svars sasniegšot 30 000 tonnas.

Izskanējis, ka kuģis varētu izmantot tendera izsludinātāja – Ķīnas Nacionālās atomenerģētikas korporācijas – tehnoloģijas. Zināms, ka tā patlaban izstrādā un jau šogad plāno demonstrēt peldošam atomreaktoram paredzētu reaktoru.

Savukārt jūlijā medijs "Hanhai Langshan", kuru "Diplomat" vērtē kā labi informētu Ķīnas un citu valstu militārajās tehnoloģijās, publiskoja jau vairākas specifiskas iecerētā kuģa detaļas:

  • tas svēršot līdz pat 40 000 tonnām (salīdzinājumam, Krievijas jaunākais un lielākais ledlauzis "Ural", kas ir arī lielākais šāda tipa kuģis pasaulē, sver 33,5 tūkstošus tonnas)
  • spēs peldēt pa ūdeni, kuru klāj trīs metrus biezs ledus slānis, bet triecienā lauzt līdz pat 4,5 metrus biezu ledu ("Ural" lepojas ar spēju lauzt trīs metrus biezu ledu)
  • kuģis tiks būvēts Šanhajas kuģu rūpnīcā, kas jau uzbūvējusi valstī pirmo pilnībā pašu izstrādāto ledlauzi "Xue Long 2"


Medijs atzīmē, ka izskanējušās detaļas ir pietiekamas, lai ļautu noteikt, ka gaidāmais ledlauzis būs vismaz vienlīdzīgs ar atomledlaužu izstrādē pieredzējušās Krievijas jaunākās klases kuģiem. Turklāt, lai gan nav zināmi reaktora parametri, tā spējas darbināt līdz 40 000 tonnu smagu ledlauzi – kuģi ar īpaši biezu korpusu, kas paredzēts ledus klātu teritoriju šķērsošanai – norāda uz Ķīnas spējām līdzīgu reaktoru un ledlauža būvē gūto pieredzi izmantot smagāku cita veida peldlīdzekļu, piemēram, aviācijas bāzeskuģu darbināšanai nākotnē.

Tikai šogad cita Ķīnas institūcija "China General Nuclear" izsludināja līdzīgu tenderi "eksperimentāla kuģa" izstrādei, kas plānots 152 metrus garš, 30 metrus plats un svērtu ap 30 000 tonnām, bet to darbinātu 25MW reaktori, nodrošinot tam līdz pat 21,3 kilometru stundā lielu ātrumu, atzīmē "Diplomat". Atsaucoties uz Honkongas mediju "South China Morning Post", tas raksta, ka arī šis tenderis paredz ledlauža izstrādi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!