Foto: Valters Preimanis

Bezpilota lidaparātu Penguin ražotājs, zīmols UAV Factory tagad ir pazīstams visā pasaulē. Latvijas uzņēmumam ir klienti ASV, Kanādā, Austrālijā, Indonēzijā un Tuvajos Austrumos; savā segmentā tas veiksmīgi konkurē ar tādiem gigantiem kā Boeing. Uzņēmuma UAV Factory dibinātājs, vizionārs Konstantīns Popiks stāsta par savu uzņēmumu.

Kā jums ienāca prātā ideja ražot bezpilota lidaparātus?

2006. gadā mācījos universitātē, lai kļūtu par lidaparātu projektētāju. Tolaik bezpilota lidaparātu (UAV) komerciālā nozare vēl bija ļoti mazattīstīta, nelielos apmēros šos lidaparātus izmantoja militāriem nolūkiem. Nodomāju, ka droni patiesībā ir ļoti vienkārša lieta, kuru izveidei nav nepieciešamas milzīgas izmaksas. Kopā ar draugiem sākām konstruēt savu pirmo ierīci – prototipu, ko viegli varētu pārdot jau projektēšanas stadijā.

Tas viss reāli notika garāžā, kur pavadījām vakarus un bieži vien arī naktis, kad atgriezāmies no sava toreizējā darba. Mēs strādājām kā reāli fanātiķi.

Nopietna tehnoloģija ar nenopietnu nosaukumu. Kas ir vārda Penguin jeb pingvīns pamatā?

Vairāk nekā 120 gadus ilgajā aviācijas vēsturē visi pārējo putnu vārdi jau tikuši izmantoti citu gaisa kuģu nosaukumiem. Tāpēc nolēmām būt radoši un nosaukt ierīci nelidojoša putna vārdā. Tā arī izskatās pēc pingvīna.

Kas ir jūsu galvenie pircēji?

Pirmais potenciālais pircējs bija Latvijas armija. Gadu bijām strādājuši pie produkta attīstības un veiksmīgi piedalījāmies manevros, bet diemžēl darījums netika noslēgts. Varu viegli saprast militāro struktūru loģiku, ieguldīt naudu vēl īsti nepabeigtā produktā ir diezgan apšaubāms pasākums. Starp citu, šodien Latvijas armija ir iekļāvusi mūsu UAV savā arsenālā un ļoti pozitīvi raugās uz to izmantošanu.

Pēc tam man izdevās piesaistīt kāda investora interesi, kurš jau kādu laiku bija vērojis mūsu aktivitātes un apjautis, ka produktam ir pieprasījums. Savu pirmo lidaparātu pārdevām klientam Austrālijā 2008. gadā, nodibināju uzņēmumu, bet investors ieguldīja nelielus līdzekļus tā attīstībā. Straujš apgrozījuma kāpums sākās tikai pirms trim gadiem, pēc tam, kad gandrīz 10 gadus jau bijām strādājuši pie prototipa izveides. Mums bija jāiegulda 100 reižu lielāks darbs, nekā bijām gaidījuši.

Kā veicās sadarbība ar Austrālijas klientiem?

Austrālijai piegādājām daļēji pabeigtu produktu – tukšus lidaparātus bez pildījuma. Tie nebija droni, bet gluži vienkārši ļoti lēti, augstas kvalitātes karkasi, ko varēja piepildīt ar elektroniku pēc klienta pieprasījuma. Bet šī shēma ļāva mums reāli finansēt turpmāku uzņēmuma attīstību.

Foto: Publicitātes foto
Kur vēl var izmantot jūsu ierīces, atskaitot policiju un armiju?

Visur, kur nepieciešams veikt novērošanu, tostarp slepenu. Mūsu klienti var būt operatoru uzņēmumi, kas uzrauga cauruļvadus un naftas platformas, uzņēmumi, kas nodarbojas ar pārlidojumiem pār ūdenstilpnēm, kā arī zvejošanu. Nākotnē UAV izmantošanas iespējas būs vēl plašākas.

Ko vēl UAV Factory attīstītāji ir paveikuši šo gadu laikā?

Mēs pastāvīgi strādājam, lai uzlabotu ierīču un to komponentu tehnoloģiju. Ir svarīgi saprast, ka Penguin, lai gan tas lido bezsaistes režīmā, būtībā ir robots, un, ja kas noiet greizi pat uz sekundes simtdaļu, tas nokritīs un vienkārši sadegs, atšķirībā, piemēram, no datora, kurš pats var izslēgties. Tieši tāpēc mums jāsasniedz augstākā drošuma pakāpe.

2012. gadā uzstādījām pasaules rekordu bezpilota lidaparāta lidojumam gaisā – 54 stundas. Jau sešus gadus nevienam nav izdevies to pārspēt. Šogad esam paredzējuši uzstādīt jaunu rekordu.

Inovatīvā uzņēmumā daudzi procesi nav redzami no ārpuses. Parasts cilvēks mūsu sasniegumus nepamanīs līdz brīdim, kad būsim laiduši klajā lidaparātu ar jaunām modifikācijām. Tomēr esam atvēlējuši divus gadus, lai ieviestu pārmaiņas, piemēram, kameras iekšienē un nodrošinātu septiņkārtīgu attēla kvalitātes uzlabojumu; tas ir satriecoši, tas ir liels sasniegums.

Ļoti veiksmīgs piemērs ir infrasarkano kameru pārdošana bezpilota ierīcēm. Visa šī tehnoloģija ir mūsējā. Produkts ir sarežģīts un dārgs, bet mēs arī esam konkurētspējīgi šajā segmentā, un ieņēmumi no kamerām ir ļoti labi.

Jaunu tehnoloģiju attīstībai svarīgs ir arī valdības struktūru atbalsts. Kā tas notiek jums?

LIAA tieši piedalījās mūsu sarežģītāko sasniegumu līdzfinansēšanā – piemēram, viņi nodrošinājuši līdzfinansējumu dārga aprīkojuma iegādei. Esam neliels uzņēmums, tāpēc mēs nevarētu atļauties piedalīties izstādēs. Viens izstādes stends var maksāt līdz pat desmitiem tūkstošu eiro, un esam izmantojuši LIAA nodrošināto izstāžu līdzfinansējuma programmu. Pateicoties sadarbībai ar aģentūru, mēs izstrādājām tehnoloģiju, uzsākām tās izmantošanu un pārdevām produktu. Šeit ir pilnībā redzama tiešā ietekme.

Jūs veiksmīgi pārdodat savus produktus visā pasaulē. Vai jūs interesē Baltijas valstu tirgus?

Tas ir svarīgs tirgus ar ļoti interesantu potenciālu, Baltijas valstīm ir nepieciešami efektīvāki risinājumi un cilvēkresursu ekonomika. Nepieciešama robežu un kuģu uzraudzība, šos pirmos, veiksmīgos piemērus UAV izmantošanai komerciālās nozarēs varēsim novērot gada laikā. Nu jau daudzus gadus esam piedalījušies militārajos manevros un avio šovos, tas ir lielisks mārketinga rīks.

Mēs visu laiku attīstāmies, pat šobrīd strādājam ar lietām, ko neizprotam pilnībā. Šādos apstākļos mums vajadzīgi cilvēki, kuri var eksistēt ideju okeānā un pastāvīgi mainīties kopā ar mums.
Konstantīns Popiks

Kā jūs raksturotu ideālo sava uzņēmuma darbinieku?

Mūsu darbs ir sarežģīts, jo mēs radām jaunas lietas un, patiesībā, nepārtraukti mācāmies. Mēs visu laiku attīstāmies, pat šobrīd strādājam ar lietām, ko neizprotam pilnībā. Šādos apstākļos mums vajadzīgi cilvēki, kuri var eksistēt ideju okeānā un pastāvīgi mainīties kopā ar mums. Vienmēr priecājāmies redzēt šādus darbiniekus savā uzņēmumā.

Lūdzu, dalieties savos personīgajos darba motivācijas principos.

Panākumus gūs tikai tie, kuri patiešām to vēlas. Ir jābūt gatavam ieguldīt visus savus resursus un spēku biznesā. Vēlies kļūt par labāko inženieri pasaulē? Konstruē labāk, ātrāk. Padari vienkāršu to, kas citiem padodas sarežģīti. Un neapstājies. Neizdevās 100 reizes? 101 reizē sanāks!

Konkursā «Eksporta un inovācijas balva 2016» uzņēmums ieguva 1. vietu kategorijā «Inovatīvākais produkts».

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!